Overhale 16V topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Overhale 16V topp

Legg inn av Børre N17 » 21 nov 2006, 23:52

Jobber med å overhale en 16V topp om dagen, og lurer på om det er noen som vet om en step-by-step for det?

Har demontert alle ventilene og er på tur til å montere sammen igjen.
Ventiltetninger, ber det bare å trykke de på plass igjen?
Skal stanga på ventilene smøres med fett, om så, hva slags? (Vanlig, grafitt, kobber..?)
Etter innsliping av ventilene, skal det være 100% tett ved test eller er det noen gitt tid w.spriten skal holde seg i kammeret?

Hilfe!! Skal prøve å få montert sammen igjen i morra....! :shock:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 nov 2006, 14:33

Du har bare å lage en FAQ!!!!

:wink:


(vær så snill)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 23 nov 2006, 19:12

ventilskaftet smøres gjerne med litt motorolje og "skrus" inn. Ventilene skal være rimelig tette etter litt sliping. Jeg har latt de stå over natta med en white sprit / oljeblanding uten lekkasje. Men det er viktig å fjerne all slipepasta (vaske bort) fra ventilsetene ellers kan man bli lurt i lekkasjetesten fordi det ligger pasta igjen på setene som tetter.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 nov 2006, 20:45

Ventiltrykkera kan du jo pelle ifra hverandre og vaske i diesel eller noe før du monterer sammen alt igjen.

Og ja, FAQ!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 23 nov 2006, 22:11

Efter att du satt i ventiler med fjädrar, skruva i några gamla pluggar, så tar du och vänder toppen upp å ner.
Häll i rødsprit i förbrännings rummen.
Om det inte har läckt efter 20sec så är det helt okej!!
Låt det inte stå längre än 2 minuter eftersom rödsprit "kryper" så kan det skada dina nya ventiltätningar.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 nov 2006, 01:02

Saab900STCR skrev:Efter att du satt i ventiler med fjädrar, skruva i några gamla pluggar, så tar du och vänder toppen upp å ner.
Häll i rødsprit i förbrännings rummen.
Om det inte har läckt efter 20sec så är det helt okej!!

Gjort, og jaggu var det ikke tett! :-)

Har ikke vasket trykkera enda, men noen av dem gikk å trykke sammen, mens andre ikke...? (Må legge til at dette er toppen på Opel-jævel'n, en EcoTec motor.) Blir de bedre etter vask? Har stått et års tid med raste ventiler etter reimbrudd. :roll:

Faq med bilder skal jeg rase sammen, men da med en Saab topp! :wink: Har en max-porta 2,0 topp som jeg skal sette sammen også i vinter. 8)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 24 nov 2006, 01:45

Ser gjærne en faq på portinga å :wink:
Du som ha gjort det å?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 nov 2006, 05:51

Nei, kjøpte ferdig topp for noen år sia. Får se om jeg skal bruke'n, men skal uansett sette den sammen igjen.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 nov 2006, 10:00

Ellers kan du få kjøpt spray for å teste om det er sprekker (NDT-testing), elektromagnet er også mye brukt men det har vel ikke folk flest liggende...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 24 nov 2006, 15:59

Plocka isär tryckarna och gör rent dom, alla som en.
Då är du säker på att dom virker!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar