NG900 fjusker ved fult turbotrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

NG900 fjusker ved fult turbotrykk

Legg inn av PetterT » 22 nov 2006, 14:08

Bilen min fjusker når turbotrykket kommer over 1.0 bar. Er det trykkvakt på NG900, og hvis det er hvor sitter den?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 nov 2006, 19:13

Ingen trykkvakt på den nei, alt styres fra Trionic.

Men over 1 bar sier du, da må den jo være trimmet 8)
Bedre info om bil og hva som er gjort med den gjør det enklere å komme med tips men det er jo f.eks ikke uvanlig at tennkassetten er synderen...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 23 nov 2006, 22:15

Fusking på högt ladetryck betyder som regel tendningsproblem.
Testa att byta DI med en som du vet fungerar!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 24 nov 2006, 02:59

bilen er ikke trimmet, men jeg har satt på dumpventil og greenfilter. Fikk faktisk ca. 0.2 bar mer i ladetrykk etter dette. Det blir også verre jo kaldere det blir.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 24 nov 2006, 03:28

Pp8s skrev:bilen er ikke trimmet, men jeg har satt på dumpventil og greenfilter. Fikk faktisk ca. 0.2 bar mer i ladetrykk etter dette. Det blir også verre jo kaldere det blir.
Hei.

over 1bar orginalt? her lukter det litt spesielt....

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 24 nov 2006, 09:32

Det var etter jeg skifta dumpventil jeg fikk så høyt trykk. Setter jeg på den orginale ventilen, går trykket ned igjen. Har ikke peiling på hvorfor trykket gikk opp jeg!

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 24 nov 2006, 11:04

Når du sier det, så må jeg legge til at ng900'n til en kamerat av meg overlader litt den også. Den er orginal, men dumpventil, samt open air.
Men den fusker ikke da :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 nov 2006, 12:21

Pp8s skrev:Det var etter jeg skifta dumpventil jeg fikk så høyt trykk. Setter jeg på den orginale ventilen, går trykket ned igjen. Har ikke peiling på hvorfor trykket gikk opp jeg!
Kanskje den gamle ventilen var sliten og lakk litt trykk??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 24 nov 2006, 16:58

mye mulig den lakk litt trykk. Bilen har jo gått 420000 km. så! 8)
Får se om jeg finner ut hva fjuskinga kommer av.

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 24 nov 2006, 17:22

med åpen dump vis det er det du har så mister man litt effekt!
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 24 nov 2006, 18:01

Mats900MFR skrev:med åpen dump vis det er det du har så mister man litt effekt!
Varför det?
Ikke enig jag serru! :)

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 24 nov 2006, 18:02

Mats900MFR skrev:med åpen dump vis det er det du har så mister man litt effekt!
Du vil vel strengt tatt få for mye bensin for hver gang dumpen slipper ut luft og ikke "miste" effekt men helt heldig er det vel ikke :lol:

Anders slo meg men jeg lar den stå :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 24 nov 2006, 18:04

Eliah skrev:
Mats900MFR skrev:med åpen dump vis det er det du har så mister man litt effekt!
Du vil vel strengt tatt få for mye bensin for hver gang dumpen slipper ut luft og ikke "miste" effekt men helt heldig er det vel ikke :lol:
får ikke for mye bensin med den motorstyringa, map sensor på den. måler kun i innsuget, det som skjer før spjellet regnes ikke med i motorstyringa. :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 24 nov 2006, 18:05

Eliah skrev:
Mats900MFR skrev:med åpen dump vis det er det du har så mister man litt effekt!
Du vil vel strengt tatt få for mye bensin for hver gang dumpen slipper ut luft og ikke "miste" effekt men helt heldig er det vel ikke :lol:
FEL!
Ng900 har MAP-sensor(Manifoil Absolute Preasure).
Den läser alltså inte luft mängden eller luft massan utan trycket och reglerar bensinmängden utifrån det!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 24 nov 2006, 18:06

jeg var først :D hehe
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Svar