Check you engine please.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Check you engine please.

Legg inn av Eirik » 02 des 2006, 18:35

Hei.
Har akkurat fått bilen i drift igjen (etter 4 uker stillstand), og når jeg startet opp, kom det først en relativt tydelig tikking. Denne ble borte etter 2-3minutter, men så oppdaget jeg at check engine lampa lyste. Den lyste hele veien hjem, og når bilen gikk på tomgang hjemme, hoppet turtallet opp til ca 1500omdr, så ned til under 500omdr., og dette gjentok seg.
Jeg slo bilen av, og på igjen. Da gikk den helt jevnt,jeg rørte så foten og ga litt gass, og tomgangsproblemet oppstod igjen.
Mener at dette muligens kan være noe feil med luftmassemåleren, eller?

Noen som vet hvordan jeg selv kan lese av feilkoder? Har funnet skjema for blinke-kombinasjoner på CE-lampa, men den blinker ikke, bare konstant lysing. Startet bilen opp i morges, og kjørte til byen, da gikk den helt fint, og det var ikke lys i lampe. Men som lyn fra klar himmel, begynte bilen å "hoste" litt og hadde svææært ujevn tomgang.

Har gått over sikringer og kontakter i motorrommet, men det er ikke der feilen ligger.

Håper inderlig på hjelp, og i mellomtiden skal jeg trøste meg med
julebord. Begynner å se heller mørkt ut for videre eierskap av min aller kjæreste (fruen er et år i utlandet, så Saab'en har igjen overtatt tronen 8) )

PÅ forhånd takk.

Mvh. Eirik, ulykkelig, Tromsø.

Bilen det er snakk om står i signaturen min.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 des 2006, 19:46

Du er klar over at du må vri nøkkelen i bestemte posisjonar for å få fram blinkkodene? Ellers ville eg ha rensa tomgongsmotoren, men det forklarar ikkje tikkinga du seier du hadde. Tikkinga kan naturligvis kome ifrå ventillyftarane om bilen har stått ein månad utan å ha vore starta, so har nok oljen rent tilbake ifrå lyftarane.

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 03 des 2006, 17:21

Da er jeg like langt. Hvilken posisjon må nøkkelen stå i for at lampa skal blinke da? Noen som vet? Evt. hva annet må gjøres for å få ut feilkodene?
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 des 2006, 17:25

sweetnoise skrev:Da er jeg like langt. Hvilken posisjon må nøkkelen stå i for at lampa skal blinke da? Noen som vet? Evt. hva annet må gjøres for å få ut feilkodene?
Sett på "ON" uten å starte, og vent. Skal lyse når du skrur på tenninga, for så å slukke, lyse igjen, og slukke. Deretter kommer korte blink dersom det kommer noen. Ikke alle feilkoder gir blinking. De som ikke gjør det må du til Saab for å lese av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 des 2006, 18:25

sweetnoise skrev:Da er jeg like langt. Hvilken posisjon må nøkkelen stå i for at lampa skal blinke da? Noen som vet? Evt. hva annet må gjøres for å få ut feilkodene?
viewtopic.php?t=11392

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 03 des 2006, 19:11

OK. Satte nøkkelen i ON-posisjon. Da kom det lys i check engine og oil level i 6sek, før de slukket og kom ikke på flere ganger.

Det er ikke luftmassemåleren som tuller, heller ikke noen kontaktfeil til lamda sensoren. Prøvde å nullstille feilmeldingen ved å koble fra batteriet, men det hadde ingen effekt.

feilen på bilen 2 - meg 0
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 04 des 2006, 23:06

Hmm. Er det slik at jeg kan koble fra batteriet i en stund, eller må jeg til saab for å slette feilmeldingen? Virker som om bilen går jevnt enn så lenge. Tenkte jeg kunne prøve å nullstille, for å se om feilmeldinga kom igjen.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 05 des 2006, 09:03

Nullstille feilkoder må du gjøre med ISAT (hos SAAB). Lyser fortsatt Check engine-lampa? Hvis ikke så kan du bare kjøre videre. De vanligste årsakene til feil som gir Check engine er:
-feil verdier fra lambdasonden
-dårlig bensintrykk (tett bensinfilter/bensinpumpe/bensintrykkregulator)
-defekt luftmassemåler

Hvis du utbedrer feilene så slukker lampa, feilkodene blir lagret i APC.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 08 des 2006, 22:52

Hehe. Jeg har da alltid ment at saab'en har kunne skjønne hvilket humør jeg er i, og tilpasset seg etter dette. Dette har blitt bevist nå. Hadde som tidligere nevnt check engine feil, med særdeles ujevn tomgang. Gjorde ingenting med dette (grunnet eksamen vel og merke, hadde jeg hatt tid ville jeg har gjort noe!) men gikk bare rundt bilen og "deppa" litt hver gang jeg gikk forbi i innkjørselen. Så, som lyn fra klar himmel, da jeg i går skulle starte bilen. Nøkkelen stod i on-posisjon.
Jeg vred den helt om.
Starteren lystret min kommando og dro bilen igang i et jafs.
Check engine og oil level lyste i 5 sekunder.
Men så skjedde det, lampa slukket, og bilen hadde en jevn tomgang.
Jeg berørte gasspedalen ømt.
Turtallet hoppet opp 500omdr/min, og sank ned til ~1000omdr/min.
Det ble det liggende, med kun yderst småe bevegelser.
Gleden var et faktum.
Jubelen brøt løs.
Tårene kom trillende.
Min kjære var i form igjen, og jeg, jeg var henrykt!


:D

Te amo!
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 09 des 2006, 02:22

Saab er følsomme biler med sjel, behandler du Saaben din bra så behandler den deg bra også. Du har nok bare oversett henne litt i det siste, mens du har stresset med eksamen. Hun ville nok bare ha bekreftet din kjærlighet, da hun så at du varoppriktig bekymret så gikk det over ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 09 des 2006, 22:22

Hehe. EdHunter som i Eddie fra maiden eller hur?

Joda, men gleden kan være kortvarig. Hoppet i bilen idag å da lyste lampa igjen. Mener nå ganske bestemt å kunne konkludere med at det må være dårlig bensintrykk eller noe i den duren.
Har en svak summelyd fra bakre del av bilen, og mener av erfaring at det er en slik lyd beninpumpa begynner å lage når den er litt sliten. Skal jo sies at jeg var på vei for å fylle bensin igjen, når lampa begynte å lyse igjen. Det var så tomt at bilen gikk kun på dunst omentrendt. Fylte opp med V-Power (kun i frykt for at den ble min siste tanking med go'bilen, og at jeg skulle være litt spandabel med min kjære), og fikk kjørt noen hundre meter, så slukket lyset igjen.
Noen flere som mener at dette diskoteket i check engine-lampa kan skyldes dårlig bensintrykk?

Forresten. Kan det ha noen fryktelige konsekvenser å ha dårlig bensintrykk? Burde vel i grunn bare føre til stopp i værste tilfelle. Nå tenker jeg konsekvenser for motoren når bilen står i ro.

Ha en fin lørdag :D
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 des 2006, 22:24

Lenge sidan det er bytta bensinfilter?
Skal gjerast på 200kkm iflg. serviceprogramet.

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 09 des 2006, 22:25

Skal sjekke dette, har jo ikke hatt bilen så voldsomt lenge, og heller ikke fått tilbakelagt de lange distansene med den.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 09 des 2006, 22:39

(Offtopic, jeg vet)
Eirik skrev:Hehe. EdHunter som i Eddie fra maiden eller hur?
Jepp... ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar