Speedparts mansjetter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Speedparts mansjetter

Legg inn av 9-5 » 10 des 2006, 13:23

Bilen er en ng900 turbo -94

Har byttet hjullager fremme. Driver "nå" å bytter yttre drivknute-mansjetter. I den forbindelsen har jeg noen spm.

1. De er mye stivere og lengere enn "orginal" mansjettene, er det noe fordel?

2. Hvordan i h...... får man på låsebåndene, stramt nok? Er det slangeklemmer som gjelder ennå??


Saab best på veien eller i lufta?

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 10 des 2006, 13:33

2. Mener det er denne tanga man bruker til å stramme låseringen http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82387

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 10 des 2006, 14:22

Hvilken som helst tang funker der altså. Kansje utenom nebb-tang og slikt da.. Dere skjønner hva jeg mener;)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 10 des 2006, 14:42

Hvis det er sånne teite klemmer så ville jeg heller satt på en passende slangeklemme , eller en stor strips :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 10 des 2006, 15:38

TurboLars N383 skrev:Hvis det er sånne teite klemmer så ville jeg heller satt på en passende slangeklemme , eller en stor strips :wink:
Stålstrips er en fin ting Larsen :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Legg inn av 9-5 » 10 des 2006, 16:41

Er også fan av strips, men disse mansjettene var så stive at når jeg bøyer/vrir på knuten, så er det mye bevegelse i begge ytterkantene. Får ikke strammet nok med strips.

Tanga funker ikke på bandene som fulgte med. Disse bandene skal strammes, føres igjennom enden og legges over, tilslutt klemmes to ører over. Ikke lett å skjønne hva jeg skriver, men de som har sett patenten, skjønner meg kanskje :?

Tror jeg går for slangklemmer og en annen type mansjetter neste gang.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 10 des 2006, 21:57

Skjønte hva du mente , og ja det er skikkelig teit patent :shock:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 des 2006, 22:01

Skjønner vel egentlig ikke problemet (selv om jeg også synes de orginale er best), har aldri hatt problemer med dem. Men en medvirkende årsak kan jo være at jeg har riktig verktøy for sånne metallbånd, det har de f.eks på biltema for noen få kroner...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 10 des 2006, 23:16

er jo ingen problem å sette på et metallbånd(skal ikke være).. får du det ikke til, så har du ikke fått koppen langt nokk inn på medbringeren eller noe.. først så skal du jo stramme sammen ringen alt du greier på hakkene, så skal du klemme sammen den bulken.. da bruker jeg å legge 2 umbrakoer i passende størrelse poå hver side og klemmer til med nebbtang.. sitter som støpt

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Legg inn av 9-5 » 10 des 2006, 23:32

Datapaal, tror ikke vi snakker om samme bandene. Den typen du beskriver er grei, men takk uansett.

Fant verktøyet jeg var ute etter hos biltema art.nr 19-459. Bare så synd jeg bor 75mil unna nærmeste :roll:

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 des 2006, 23:58

Jeg brukte slangeklemmer på OG'en... Funka her flott 8)

Spesielt er det fint når du skal ha det fra hverandre igjen, de klipsgreiene er jo nesten håpløse å få opp uten å skade gummien. MYE enklere å bare skru løs klemma :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 des 2006, 02:14

er det slike klips du tenker på? Jeg har bare vært borti den andre typen, så jaja 8)

Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar