Oil Catch tank.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Oil Catch tank.

Legg inn av Terra N837 » 09 des 2006, 18:14

Tenkte jeg skulle bestille meg en Oil catch tank å få motert, syns det er en dum ting at de kjører ventilasjonen fra veivhuset rett på sugeslangen til turboen.
Noen som har montert sånn og evt. vet hvor man får tak i en slik?

Mvh

Anders
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 10 des 2006, 15:30

Jeg har montert en sånn. Har laget den selv i aluminium.http://home.online.no/~aberents/bil/ng9 ... killer.jpg
Du kan få kjøpt catchtank på de aller fleste tuningforretninger som fører tuning til nissan, toyota og honda.

Edit: Har du 9-5, så har du originalmontert oljecatchtank.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 10 des 2006, 16:02

Oki :)
Vet du hvor den er plassert på 9-5`en?
Kan bare se slangen som går inn på sugesiden av turboen..
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 11 des 2006, 15:55

Her: :D
Bilde
lawicel CanUsb, og Tech2!

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 11 des 2006, 16:46

Mange takk :D
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Legg inn av aero01 » 11 des 2006, 17:22

Hvis veivhusventilasjonsslangene er slik som på det bildet er det den "gamle" typen, ta da å få bytta den ut til den nyeste type.

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 11 des 2006, 18:05

aero01 skrev:Hvis veivhusventilasjonsslangene er slik som på det bildet er det den "gamle" typen, ta da å få bytta den ut til den nyeste type.
Ja, jeg får ta å se på hva som står på, selger sa til meg at veivhusventilasjonen er i orden, men kanskje det er den gamle typen som du sier.
Skal uansett ha en tank til slik at jeg kan fjerne slangen som går til sugeslangen av turboen.
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 des 2006, 18:55

Terra skrev:
aero01 skrev:Hvis veivhusventilasjonsslangene er slik som på det bildet er det den "gamle" typen, ta da å få bytta den ut til den nyeste type.
Ja, jeg får ta å se på hva som står på, selger sa til meg at veivhusventilasjonen er i orden, men kanskje det er den gamle typen som du sier.
Skal uansett ha en tank til slik at jeg kan fjerne slangen som går til sugeslangen av turboen.
Om du fjerner den slangen som går till sugsidan av turbon, var ska du då ta vakum(sug) för att få undertryck i vevhuset?

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 12 des 2006, 01:12

Saab900STCR skrev:
Terra skrev:
aero01 skrev:Hvis veivhusventilasjonsslangene er slik som på det bildet er det den "gamle" typen, ta da å få bytta den ut til den nyeste type.
Ja, jeg får ta å se på hva som står på, selger sa til meg at veivhusventilasjonen er i orden, men kanskje det er den gamle typen som du sier.
Skal uansett ha en tank til slik at jeg kan fjerne slangen som går til sugeslangen av turboen.
Om du fjerner den slangen som går till sugsidan av turbon, var ska du då ta vakum(sug) för att få undertryck i vevhuset?

Mvh
Hmmm, ja det hadde jeg sannelig ikke tenkt på :oops:
Finnes det noen annen måte å unngå den oljedampen man får inn i forbrenningen?
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 des 2006, 02:08

etter som jeg har forstått, så skal jo olje gå over i dråpeform i catchtanken og renne tilbake til bunnpanna.. er det ikke det som er hele poenget med catchtank?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 12 des 2006, 02:13

Ja den skal jo det skulle man tro, men jeg ser på slangekoblinene fra IC at det er olje der. Det er det jeg vil ha bort, men hvis det ikke går så får det vel bare være sånn :cry:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 12 des 2006, 09:07

Sett på en ekstra tank etter den originale. Det burde gjøre susen.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 12 des 2006, 11:18

john n04 skrev:Sett på en ekstra tank etter den originale. Det burde gjøre susen.
Ja det er det mulig jeg blir å prøve :)

Skal kikke litt i dag å se på den orginale veivhusventilasjonen hvordan den er, men jeg tror det er den siste oppgraderingen som står på.

Takker værtfall for alle svar :wink:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 des 2006, 16:15

det kan også være at du får litt olje i fra turbo.. men da skal turboen være litt slitt..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 12 des 2006, 19:53

Den lilla mängd olja som man kan se i tryckröret är olja som regel olja som kommer från vevhusventilationen.
Det som sker är att varm luft med olja som tåke i sig kommer från vevhuset, sen blir den kyld efter trycksättning i turbon, då kondenserar olja på väggarna i tryckrören det är helt normalt!
En extra eller en catch-tank med bättre kylning i sig brukar förbättra det problemet.
Men man blir aldrig helt kvitt det.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar