Clutsj problem på 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Magnus Amundsen
Innlegg: 7
Registrert: 28 okt 2006, 17:02
Sted: Råholt
Kontakt:

Clutsj problem på 900

Legg inn av Magnus Amundsen » 14 des 2006, 20:16

Har en 89 mod 900i som jeg sliter med clutsjen på. Kjørte og plutselig var det ikke mer clutsj. Trudde den hadde ryki, men det hadde den ikke. Har bytta slavesylinderen og overhalt masterpumpa. Lufta LENGE, men blir ingen clutsj alikevell. Hva kan være galt?
1989 - Saab 900 2.0i
1986 - Ford Escort MK4 (bilcross)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 14 des 2006, 21:03

1. Slangen på røret som flexer.

2. Selve pedalen som "slarker" på gaffelen på masteren.

3. lufte mere.

Eller?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Magnus Amundsen
Innlegg: 7
Registrert: 28 okt 2006, 17:02
Sted: Råholt
Kontakt:

Legg inn av Magnus Amundsen » 14 des 2006, 21:22

Petter 900 T skrev:1. Slangen på røret som flexer.

2. Selve pedalen som "slarker" på gaffelen på masteren.

3. lufte mere.

Eller?

Petter
Slangen på røret ser bra ut. Er ingen hull eller lekasje der.

Pedalen slarker, men ikke mer enn før.

Får bare prøve å lufte mere. De fleste sier jeg bare må det så får prøve.
1989 - Saab 900 2.0i
1986 - Ford Escort MK4 (bilcross)

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Clutsj problem på 900

Legg inn av zero900t » 14 des 2006, 21:22

Hadde samme problemet på min.
Det viste seg at den slangen som går inn til clutchen, den biten som er gummi der hadde det blitt et lite hull i, ville vært to stykker å sett om det lekker noe ut der... eller andre steder....
ser jo om det spruter/renner bremsevæske når noen sitter og tråkker på pedalen...
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Magnus Amundsen
Innlegg: 7
Registrert: 28 okt 2006, 17:02
Sted: Råholt
Kontakt:

Re: Clutsj problem på 900

Legg inn av Magnus Amundsen » 14 des 2006, 21:45

zero900t skrev:Hadde samme problemet på min.
Det viste seg at den slangen som går inn til clutchen, den biten som er gummi der hadde det blitt et lite hull i, ville vært to stykker å sett om det lekker noe ut der... eller andre steder....
ser jo om det spruter/renner bremsevæske når noen sitter og tråkker på pedalen...
Hvem slange som går inn til clutsjen? Er en som går ifra beholderen til væska og ned til masterpumpa.
1989 - Saab 900 2.0i
1986 - Ford Escort MK4 (bilcross)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 14 des 2006, 22:48

Mellom master og slave, den kan "fjære" under press.

På "Gatebilen" er det rør hele veien...

Luft nedenfra og opp, vanlig tramping på pedalen er ikke bra nok.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Clutsj problem på 900

Legg inn av zero900t » 14 des 2006, 23:08

Magnus Amundsen skrev: Hvem slange som går inn til clutsjen? Er en som går ifra beholderen til væska og ned til masterpumpa.
Går en fra clutchen og opp til pumpa mener jeg den gjør, og rett ved clutchen sitter det en liten slange bit.. 10 - 15 cm lang...
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 des 2006, 00:06

På og900 så kan det være en god ide og lufte "feil" vei, mao kjøre trykket på slaven.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 15 des 2006, 09:25

På og900 så kan det være en god ide og lufte "feil" vei, mao kjøre trykket på slaven.
...og godt verktøy til dette er ei ketchupflaske full av bremsevæske, med ein slange på. Slangen trer du på luftenippelen på slavesylinderen, og pressar væske gjennom systemet, ved å klemme på flaska. Ikkje slepp trykket på flaska før du har teita luftenippelen....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 15 des 2006, 14:44

hvor har du montert røret og luftenippelen.. går faktisk ann å snu om på de 2.. luftenippelen skal stå øverst og røret nederst.. Du kan du la bilen stå i en litt oppoverbakken hvis du ikke får ut all lufta på den tradisjonelle måten.. skal egentlig ikke være noe problem å få ut all lufta, så lenge alt fungerer som det skal.. jeg bytta ALT merk: nytt og da vare det bare å la veska nermest renne igjennom systemet så fungerte det. MEN jeg har lufta med trykkluft i etterkant for å være på den sikkre siden..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Magnus Amundsen
Innlegg: 7
Registrert: 28 okt 2006, 17:02
Sted: Råholt
Kontakt:

Legg inn av Magnus Amundsen » 15 des 2006, 17:18

Takk for alle svar.

Har lufteskruen øverst ja og røret nederst.
Skal prøve å lufte"feil" vei å se om det blir noe bedre :)
1989 - Saab 900 2.0i
1986 - Ford Escort MK4 (bilcross)

Magnus Amundsen
Innlegg: 7
Registrert: 28 okt 2006, 17:02
Sted: Råholt
Kontakt:

Legg inn av Magnus Amundsen » 16 des 2006, 15:24

Da har jeg lufta "feil" vei med ketshup flaske og slange inn på lufteskruen. Det virka så nå har jeg clutsh.

Takk for all hjelpen :)
1989 - Saab 900 2.0i
1986 - Ford Escort MK4 (bilcross)

Svar