Ny(ere) bil, valgets kvaler, synspunkter mottas med takk

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Ny(ere) bil, valgets kvaler, synspunkter mottas med takk

Legg inn av TBiel » 25 des 2006, 19:12

Tida begynner etterhvert å bli moden for å se etter en avlastning for min -88 9000 2,0t med automat, og lurer på synspunkter om hva som skal følge etter. Noen saksopplysninger:
Kjører ca 25' km i jobbsammenheng hvert år på kmgodtgjørelse etter statens satser. Har tilbud om firmabil, men på Passatnivå. Utelukket pga økt skatt og døll bil. Vil kjøre Saab, type litt større enn 9-3. Kan mye om 9000, og gjør all service hjemme i garasjen. Synd å ikke få brukt denne kompetansen videre.
Maksgrense for investering er ca 150 000. Ikke mye å får her på berget for det hvis man tenker 9-5 eller nyere 9000 med 2,3 t motor og akseptabel km-stand.
Lurer på en 9000 lettrykker med lav km, eks denne: http://www.blocket.se/vi/10193608.htm?ca=7_s
Trimbar for en lav sum, 16 eller 17" felger kan skaffes, lyst skinninteriør likeså, samt at Sachs sportchassi og diverse foringer fra Speedparts kan monteres. Dette vet jeg vil gi bra kjøreopplevelse. Man kan mene hva man vil om 9000 CD, men jeg syns den er stilig.
Eller skal jeg gå for en 9-5 sedan av eldre modell? Sikkerheten taler kanskje litt til fordel for denne. Tenker alltid på det når jeg er ute på vinterglatte veier. Så der står jeg og vingler. Synspunkter noen? Jeg er takknemlig for vettuge innspill.

Med ønske om en fortsatt god jul og et godt nytt år fra

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 25 des 2006, 19:19

Jeg hadde garantert gått for en 9-5. Den er såpass mye bedre å kjøre enn en 9000. Stiligere er den også. Motorhavari kan den få også. Du får nesten prøve å se hva du liker. Men velger du 9000, tar du såklart en CD 8)
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 25 des 2006, 19:21

lie_N509 skrev: Men velger du 9000, tar du såklart en CD 8)
Og en som er svart eller liknende rå farge :)
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 des 2006, 20:48

Jeg ville mye heller hatt en av de siste årsmodellene av 9000 enn en av de første årgangene av 9-5.
At en 9-5 er så mye bedre å kjøre det vet jeg haller ikke om jeg er så enig i ;) På 9-5 så MÅ man i allefall ha sportschassiet for at den i det hele tatt skal være noe særlig å kjøre...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 des 2006, 21:16

Trur nok eg ville valgt som Tor, heller ein seint 9k enn tidlig 9-5.
Kjøper du ein sein 9000 kan du stort sett bruke kunnskapen din vidare, det mekaniske er då stort sett likt, dei største forskjellane er på motorstyring og øvrig el. Sjølvsagt er motor/gir også forandra, men grunnkonstruksjonen er lik.
Når det gjeld 9-5 er det vel opp til M00 som har dårlig hjuloppheng, og spesiellt bak. På seinare årsmodellar skal dette være bedre.

Men har du ei maksgrense på 150k får du mykje 9000 til den prisen, det er sikkert. Eit alternativ er denne; rett nok ein 2.0t, men ser ut til å være ein fin bil: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1111686

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 25 des 2006, 22:46

Ja, Hjelle, den bilen har jeg sett på, og merket meg det fine treinteriøret, men også at den har automat. Tenkte å styre unna 9000 automat denne gangen. Må kikke litt mer på importavgiftene etter nyttår for å se hva som kan bli aktuelt å ta inn dersom rett bil ikke dukker opp i norske salgskanaler. Kjenner også til det dårlige hjulopphenget på tidligere
9-5er, er det noe som enkelt kan rettes på? Noen som vet hvordan er det å skru på en 9-5 kontra en 9000?

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 27 des 2006, 06:39

Jeg gikk direkte fra 9000 til 9-5, og har etterhvert skrudd en del på
9-5'en.
Det er ikke så ille å skru på. Det virker relativt lett, faktisk.
Uansett så holder nok de siste modellene av 9000 bedre kvalitet enn 9-5.
Til gjengjeld er 9-5 mer komfortabel, og er veldig fin å kjøre.
Jeg har da en 98' 2,3t aut.
Den bilen er virkelig god å kjøre.
Sånn sett kan jeg anbefale 9-5 om det er komfort du vil ha.
Den slår lett 9000 på det.

Jeg så noen nevnte noe om motorhavari litt lenger oppe i tråden.
Det stemmer.
Bilen min hadde motorhavari for ett år siden.
Det kostet rundt 35000 NOK å fikse.
Den var da gått 212000 km.

Men motoren jeg kjøpte var kun gått 35000 km.
Så kostnaden kunne fint vært kuttet med 8-10000 NOK om jeg hadde kjøpt en motor som var gått lenger.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar