Tida begynner etterhvert å bli moden for å se etter en avlastning for min -88 9000 2,0t med automat, og lurer på synspunkter om hva som skal følge etter. Noen saksopplysninger:
Kjører ca 25' km i jobbsammenheng hvert år på kmgodtgjørelse etter statens satser. Har tilbud om firmabil, men på Passatnivå. Utelukket pga økt skatt og døll bil. Vil kjøre Saab, type litt større enn 9-3. Kan mye om 9000, og gjør all service hjemme i garasjen. Synd å ikke få brukt denne kompetansen videre.
Maksgrense for investering er ca 150 000. Ikke mye å får her på berget for det hvis man tenker 9-5 eller nyere 9000 med 2,3 t motor og akseptabel km-stand.
Lurer på en 9000 lettrykker med lav km, eks denne: http://www.blocket.se/vi/10193608.htm?ca=7_s
Trimbar for en lav sum, 16 eller 17" felger kan skaffes, lyst skinninteriør likeså, samt at Sachs sportchassi og diverse foringer fra Speedparts kan monteres. Dette vet jeg vil gi bra kjøreopplevelse. Man kan mene hva man vil om 9000 CD, men jeg syns den er stilig.
Eller skal jeg gå for en 9-5 sedan av eldre modell? Sikkerheten taler kanskje litt til fordel for denne. Tenker alltid på det når jeg er ute på vinterglatte veier. Så der står jeg og vingler. Synspunkter noen? Jeg er takknemlig for vettuge innspill.
Med ønske om en fortsatt god jul og et godt nytt år fra
TBiel, Hamar
Ny(ere) bil, valgets kvaler, synspunkter mottas med takk
Moderator: Moderatorer
Ny(ere) bil, valgets kvaler, synspunkter mottas med takk
N050 -88a 9000t CD
Og en som er svart eller liknende rå fargelie_N509 skrev: Men velger du 9000, tar du såklart en CD

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Jeg ville mye heller hatt en av de siste årsmodellene av 9000 enn en av de første årgangene av 9-5.
At en 9-5 er så mye bedre å kjøre det vet jeg haller ikke om jeg er så enig i
På 9-5 så MÅ man i allefall ha sportschassiet for at den i det hele tatt skal være noe særlig å kjøre...
At en 9-5 er så mye bedre å kjøre det vet jeg haller ikke om jeg er så enig i

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Trur nok eg ville valgt som Tor, heller ein seint 9k enn tidlig 9-5.
Kjøper du ein sein 9000 kan du stort sett bruke kunnskapen din vidare, det mekaniske er då stort sett likt, dei største forskjellane er på motorstyring og øvrig el. Sjølvsagt er motor/gir også forandra, men grunnkonstruksjonen er lik.
Når det gjeld 9-5 er det vel opp til M00 som har dårlig hjuloppheng, og spesiellt bak. På seinare årsmodellar skal dette være bedre.
Men har du ei maksgrense på 150k får du mykje 9000 til den prisen, det er sikkert. Eit alternativ er denne; rett nok ein 2.0t, men ser ut til å være ein fin bil: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1111686
Kjøper du ein sein 9000 kan du stort sett bruke kunnskapen din vidare, det mekaniske er då stort sett likt, dei største forskjellane er på motorstyring og øvrig el. Sjølvsagt er motor/gir også forandra, men grunnkonstruksjonen er lik.
Når det gjeld 9-5 er det vel opp til M00 som har dårlig hjuloppheng, og spesiellt bak. På seinare årsmodellar skal dette være bedre.
Men har du ei maksgrense på 150k får du mykje 9000 til den prisen, det er sikkert. Eit alternativ er denne; rett nok ein 2.0t, men ser ut til å være ein fin bil: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1111686
Ja, Hjelle, den bilen har jeg sett på, og merket meg det fine treinteriøret, men også at den har automat. Tenkte å styre unna 9000 automat denne gangen. Må kikke litt mer på importavgiftene etter nyttår for å se hva som kan bli aktuelt å ta inn dersom rett bil ikke dukker opp i norske salgskanaler. Kjenner også til det dårlige hjulopphenget på tidligere
9-5er, er det noe som enkelt kan rettes på? Noen som vet hvordan er det å skru på en 9-5 kontra en 9000?
TBiel, Hamar
9-5er, er det noe som enkelt kan rettes på? Noen som vet hvordan er det å skru på en 9-5 kontra en 9000?
TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Jeg gikk direkte fra 9000 til 9-5, og har etterhvert skrudd en del på
9-5'en.
Det er ikke så ille å skru på. Det virker relativt lett, faktisk.
Uansett så holder nok de siste modellene av 9000 bedre kvalitet enn 9-5.
Til gjengjeld er 9-5 mer komfortabel, og er veldig fin å kjøre.
Jeg har da en 98' 2,3t aut.
Den bilen er virkelig god å kjøre.
Sånn sett kan jeg anbefale 9-5 om det er komfort du vil ha.
Den slår lett 9000 på det.
Jeg så noen nevnte noe om motorhavari litt lenger oppe i tråden.
Det stemmer.
Bilen min hadde motorhavari for ett år siden.
Det kostet rundt 35000 NOK å fikse.
Den var da gått 212000 km.
Men motoren jeg kjøpte var kun gått 35000 km.
Så kostnaden kunne fint vært kuttet med 8-10000 NOK om jeg hadde kjøpt en motor som var gått lenger.
9-5'en.
Det er ikke så ille å skru på. Det virker relativt lett, faktisk.
Uansett så holder nok de siste modellene av 9000 bedre kvalitet enn 9-5.
Til gjengjeld er 9-5 mer komfortabel, og er veldig fin å kjøre.
Jeg har da en 98' 2,3t aut.
Den bilen er virkelig god å kjøre.
Sånn sett kan jeg anbefale 9-5 om det er komfort du vil ha.
Den slår lett 9000 på det.
Jeg så noen nevnte noe om motorhavari litt lenger oppe i tråden.
Det stemmer.
Bilen min hadde motorhavari for ett år siden.
Det kostet rundt 35000 NOK å fikse.
Den var da gått 212000 km.
Men motoren jeg kjøpte var kun gått 35000 km.
Så kostnaden kunne fint vært kuttet med 8-10000 NOK om jeg hadde kjøpt en motor som var gått lenger.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.