Får ikkje start

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Tor-Egil N684
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 13 mai 2006, 16:45
Medlemsnummer: 684
Bil: 9-5 AeroStv01 9000CC 2.3t92mod
Sted: Voss

Får ikkje start

Legg inn av Tor-Egil N684 » 30 jan 2007, 10:41

Saaben starter ikkje får bensin,men er ikkje innpå i heile tatt,nokon som veit kor tenningsmodulen ligger.Eller kan tennkasetten/DI vera gåen?? Nokon tips? :lol:

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 jan 2007, 11:25

Om du har DI så har du väl inte tenningsmodul?
Testa att byta DI.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 jan 2007, 11:25

Kan også være veivakselgiver
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 30 jan 2007, 11:30

Hei

Enkelt test for og sjekke veivakselgiver er at under startveiving så skal turteller hoppe litt, eller røre seg i allefall, gjør den ikke det så er det nok bare og bytte giver.


Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Tor-Egil N684
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 13 mai 2006, 16:45
Medlemsnummer: 684
Bil: 9-5 AeroStv01 9000CC 2.3t92mod
Sted: Voss

Legg inn av Tor-Egil N684 » 30 jan 2007, 12:50

Takk for gode tips,ja var litt usikker på det med tenningsmodul.Kan ikkje ha sett at turtellern beveger seg,går det an å ohme sensoren,og sjekke om det er den?Er det vanleg at tennkasetten må byttes av og til??Har jo gått noko 1000km bilen no.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 30 jan 2007, 12:51

utengen skrev:Hei

Enkelt test for og sjekke veivakselgiver er at under startveiving så skal turteller hoppe litt, eller røre seg i allefall, gjør den ikke det så er det nok bare og bytte giver.


Mvh

Tommy Utengen
Men da kan det også være DI boksen, det var det på min DI-88 boks :wink:
9000turbo/DI skrev:Er det vanleg at tennkasetten må byttes av og til??Har jo gått noko 1000km bilen no.
Relativt vanlig ja.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Tor-Egil N684
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 13 mai 2006, 16:45
Medlemsnummer: 684
Bil: 9-5 AeroStv01 9000CC 2.3t92mod
Sted: Voss

Legg inn av Tor-Egil N684 » 30 jan 2007, 14:11

Takk takk,trur det er veivakselgiver då turteller står stille,ligg den på register eller med girkassa,er det trangt å kome til??

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 30 jan 2007, 15:06

Sitter bak reimskiva til veivakselen på registersiden. Kommer vel til fra høyre hjulhus tenker jeg.
Det hjelper om du skriver hvilken årsmodell, type og evt motorstørrelse når du ønsker hjelp. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Tor-Egil N684
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 13 mai 2006, 16:45
Medlemsnummer: 684
Bil: 9-5 AeroStv01 9000CC 2.3t92mod
Sted: Voss

Legg inn av Tor-Egil N684 » 30 jan 2007, 15:19

Beklager ja har ein 9000 2.0t 90mod m/aut. Parkerte etter arb,men når eg då ca 2timar seinare skulle ut og handla,var det ikkje snakk om å få start.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 30 jan 2007, 15:21

Ja da sitter føleren bak skiva.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 jan 2007, 15:31

Jeg hadde av denne på min for en liten måned siden da jeg tettet lekkasje på oljepumpen min. Du begynner med å ta av høyre forhjul og løsne fremre delen av innerskjermen. Så er det bare å ta av reimen, og skru av reimhjulet. Når det er gjort skal du se føleren under der reimhjulet var, og det er bare å skru den løs og bytte :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 30 jan 2007, 17:04

Mulig den bolten trenger hjelp av muttertrekker, kan hende den sitter...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

drar opp denne litt igjen..

Legg inn av Edward N812 » 02 des 2007, 00:37

tar å frisker opp litt i denne jeg!

jeg skal prøve å bytte veivakselgiver på bilen min nå (den som ikke selges i deler), da den ikke starter, og turteller ikke rører seg.

men vil veivakselgiveren fra fra delebilen min med kortmotor passe overens? de sitter jo på forskjellige steder har jeg skjønt... hadde vært greit å sluppet å betale for ny..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 des 2007, 12:53

Passer ikke.

Den du skal ha har delenummer 91 30 493.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 02 des 2007, 23:54

herlig! noen teorier på hvorfor turtelleren min begynner å hoppe og omtrent snurre vilt rundt, når jeg bare skrur på tenninga? og tar enda mer av når jeg kinner på starteren? pluss at relèet til "injection system" sier "spjooing, spjooioioing" når jeg skrur på tenninga?

og om det grønne relèet som brukes til "injection system" (i delebilen) er det samme relèet som det grå som sitter i bilen min? kanskje et spørsmål for Tor.. de har ikke samme delenummer, men de sitter jo på akkurat same plass og går til akkurat samme tingen.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar