Passer M95 9000 2.3t motor i M90 9000 2.3i?
Moderator: Moderatorer
Passer M95 9000 2.3t motor i M90 9000 2.3i?
Hei. Lurte på om motoren fra en M95 9000 2.3t passer i M90 9000 2.3i eller er dette to helt forskjellige motorer?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
M95 har kortmotor, M90 har langmotor. Disse passer ikke overens så vidt meg bekjent.
Har vært mye snakk om dette tidligere. Prøv å søke på forumet. Viser til aktuell tråd som gir oversikt over de forskjellige motorene:
viewtopic.php?t=12540
Har vært mye snakk om dette tidligere. Prøv å søke på forumet. Viser til aktuell tråd som gir oversikt over de forskjellige motorene:
viewtopic.php?t=12540
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Langmotor. Så lenge du har en 90-modell.Jeppe skrev:OK. er det noen som har en 2.3t kortmotor til salgs da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Tja... nesten rett gutter... 
Han KAN jo sette inn en kortmotor, men det forutsetter at han også tar med girkasse/giroverføring, drivaksler mm. Det vil også medføre en god del mere kobling, men på den annen side så er det jo MYE morsommere med Trionic

Han KAN jo sette inn en kortmotor, men det forutsetter at han også tar med girkasse/giroverføring, drivaksler mm. Det vil også medføre en god del mere kobling, men på den annen side så er det jo MYE morsommere med Trionic

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er helt korrekt!Tor N12 skrev:på den annen side så er det jo MYE morsommere med Trionic
Men er ikke bare å løfte ut gammel og løfte inn ny da... du skal ikke være redd for litt jobb.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Trionic er et motorstyringssystem. Det som er morsomt med det er at systemet ikke har luftmassemåler, så du kan ha åpen dumpventil! He he, neida, tingen er at du får et adaptivt motorstyringssystem som styrer tenning, innsprut og turbotrykk med samme enhet. Systemet regulerer også tenningstidspunkt og tidspunkt for åpning av bensindysene individuelt for hver enkelt sylinder, da de ikke har helt like forhold mtp temperatur. Systemet har direkte tenning (DI) istedenfor eksterm coil, fordeler og ledninger... Den kanskje største fordelen er muligheten for å mappe dette slik at det optimalt, men skal du ha et firma til å gjøre det så koster det sikkert litt.
Om du skal hive inn en std 9000 kortmotor så tar du bare boksen til den...
Det er litt jobb da, nå sitter jo alt av givere på plass om du kjøper en brukt kortmotor, og det er jo ikke så veldig mye av ledninger som skal inn, men litt blir det. Skal du derimot konvertere en langmotor med Bosch-innsprut og APC til Trionic så har du litt å gjøre.
Det med motorfestene får noen som vet det helt sikkert svare deg på.
Om du skal hive inn en std 9000 kortmotor så tar du bare boksen til den...
Det er litt jobb da, nå sitter jo alt av givere på plass om du kjøper en brukt kortmotor, og det er jo ikke så veldig mye av ledninger som skal inn, men litt blir det. Skal du derimot konvertere en langmotor med Bosch-innsprut og APC til Trionic så har du litt å gjøre.
Det med motorfestene får noen som vet det helt sikkert svare deg på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Skal du ha trionic på den bilen så må du ha ALT. Inkl. komplett ledningsnett til motor og styringsboks.Jeppe skrev:Jeg har ikke fordeler men sånn DI kasett og på hjernen står det JETRONIC.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Mye jobb, men resultatet er verdt det!!Ingvar N629 skrev:Skal du ha trionic på den bilen så må du ha ALT. Inkl. komplett ledningsnett til motor og styringsboks.Jeppe skrev:Jeg har ikke fordeler men sånn DI kasett og på hjernen står det JETRONIC.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er samme motor. Forskjellene ligger i turbo, magnetventil (170 hk har ikke MV) og software. Er egentlig ett fett hvilken motor du får tak i, da det er lett å få mye effekt ut av alle sammen. Men selvsagt er det minste motstands vei å få tak i en fulltrykker som har magnetventil i utgangspunktet.Jeppe skrev:Har prata med høggern nå. han sa at det var tre forskjellige 2.3t motorer med forskjellige hestekrefter. jeg trodde det bare var aero'n som hadde større turbo og de andre bare var chippa forskjellig. hvor mye får man ut av disse forskjellige motorene?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan