Passer M95 9000 2.3t motor i M90 9000 2.3i?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Passer M95 9000 2.3t motor i M90 9000 2.3i?

Legg inn av Jeppe » 03 feb 2007, 17:47

Hei. Lurte på om motoren fra en M95 9000 2.3t passer i M90 9000 2.3i eller er dette to helt forskjellige motorer?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 03 feb 2007, 17:55

M95 har kortmotor, M90 har langmotor. Disse passer ikke overens så vidt meg bekjent.

Har vært mye snakk om dette tidligere. Prøv å søke på forumet. Viser til aktuell tråd som gir oversikt over de forskjellige motorene:

viewtopic.php?t=12540
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 03 feb 2007, 18:43

OK. er det noen som har en 2.3t kortmotor til salgs da?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 feb 2007, 19:55

Jeppe skrev:OK. er det noen som har en 2.3t kortmotor til salgs da?
Langmotor. Så lenge du har en 90-modell.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 feb 2007, 21:05

Tja... nesten rett gutter... ;)

Han KAN jo sette inn en kortmotor, men det forutsetter at han også tar med girkasse/giroverføring, drivaksler mm. Det vil også medføre en god del mere kobling, men på den annen side så er det jo MYE morsommere med Trionic 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 feb 2007, 21:09

Tor N12 skrev:på den annen side så er det jo MYE morsommere med Trionic 8)
Det er helt korrekt!

Men er ikke bare å løfte ut gammel og løfte inn ny da... du skal ikke være redd for litt jobb.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 04 feb 2007, 01:50

Unskyld mente langmotor. hadde uansett tenkt å bytte girkasse og divakslinger siden jeg har funnet en delebil, men er motorfestene like og hva er trionic? og takk for mange gode svar :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 feb 2007, 11:19

Trionic er et motorstyringssystem. Det som er morsomt med det er at systemet ikke har luftmassemåler, så du kan ha åpen dumpventil! He he, neida, tingen er at du får et adaptivt motorstyringssystem som styrer tenning, innsprut og turbotrykk med samme enhet. Systemet regulerer også tenningstidspunkt og tidspunkt for åpning av bensindysene individuelt for hver enkelt sylinder, da de ikke har helt like forhold mtp temperatur. Systemet har direkte tenning (DI) istedenfor eksterm coil, fordeler og ledninger... Den kanskje største fordelen er muligheten for å mappe dette slik at det optimalt, men skal du ha et firma til å gjøre det så koster det sikkert litt.
Om du skal hive inn en std 9000 kortmotor så tar du bare boksen til den...
Det er litt jobb da, nå sitter jo alt av givere på plass om du kjøper en brukt kortmotor, og det er jo ikke så veldig mye av ledninger som skal inn, men litt blir det. Skal du derimot konvertere en langmotor med Bosch-innsprut og APC til Trionic så har du litt å gjøre.

Det med motorfestene får noen som vet det helt sikkert svare deg på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 feb 2007, 13:23

Når det gjeld motorfester er det slik at B234 longmotor (2.3 liter med og utan turbo M90-M93) har like motorfester med kortmotor, so det skulle gå greit.

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 04 feb 2007, 20:46

Ok. dette hørtes bra ut :D . Jeg har ikke fordeler men sånn DI kasett og på hjernen står det JETRONIC. Har funnet en M95 9000 2.3t hos høggern som ikke er demontert så alle delene er der. Hva er det jeg damå plukke av denne og hvor mye tror dere ca. det vil koste?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 feb 2007, 22:51

Jeppe skrev:Jeg har ikke fordeler men sånn DI kasett og på hjernen står det JETRONIC.
Skal du ha trionic på den bilen så må du ha ALT. Inkl. komplett ledningsnett til motor og styringsboks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 05 feb 2007, 12:32

Ingvar N629 skrev:
Jeppe skrev:Jeg har ikke fordeler men sånn DI kasett og på hjernen står det JETRONIC.
Skal du ha trionic på den bilen så må du ha ALT. Inkl. komplett ledningsnett til motor og styringsboks.
Mye jobb, men resultatet er verdt det!!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 05 feb 2007, 12:38

Ok. takk skal dere ha :D Skal ringe høggern idag.

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 05 feb 2007, 13:14

Har prata med høggern nå. han sa at det var tre forskjellige 2.3t motorer med forskjellige hestekrefter. jeg trodde det bare var aero'n som hadde større turbo og de andre bare var chippa forskjellig. hvor mye får man ut av disse forskjellige motorene?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 feb 2007, 14:27

Jeppe skrev:Har prata med høggern nå. han sa at det var tre forskjellige 2.3t motorer med forskjellige hestekrefter. jeg trodde det bare var aero'n som hadde større turbo og de andre bare var chippa forskjellig. hvor mye får man ut av disse forskjellige motorene?
Det er samme motor. Forskjellene ligger i turbo, magnetventil (170 hk har ikke MV) og software. Er egentlig ett fett hvilken motor du får tak i, da det er lett å få mye effekt ut av alle sammen. Men selvsagt er det minste motstands vei å få tak i en fulltrykker som har magnetventil i utgangspunktet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar