Ettermontert xenon på 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Ettermontert xenon på 9-5

Legg inn av TurboTuv » 04 feb 2007, 16:12

Heisann...

Tenkte jeg skulle kjøpe slike ettermonteringns xenon-kit til 9-5en.
Kjøper et kit til nærlys og et til langlys.
Det jeg lurer på er om jeg vil få alarm i dashbordet om at pærene ikke virker :?:
Og eventuelt hva jeg kan gjøre med det.(hvordan jeg kobler det bort).
Så vil jeg ha et litt mer blålig lys i nærlysene :?:
Hvor mange kelvin blir best :?:

På forhånd takk... :)

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 04 feb 2007, 16:19

Angående fargeskala så vil jeg anbefale 6000k på fjernlys, det er dette som gir best lys og egner seg da best på fjernlys.
Hvis du vil ha noe med mere blåskjær i så er neste steg på stigen 8000k, dette er vesentlig blåere enn 6000k.
Sist redigert av Cato N698 den 04 feb 2007, 16:26, redigert 1 gang totalt.
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 04 feb 2007, 16:24

Da fikk jeg fargen bekreftet ihvertfall...
Var en kompis av meg som sa det samme,men han er ikke alltid helt på nett..
Da blir det 6 og 8000k..
Takk for hjelpen Cato...
900 AERO 88`

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 04 feb 2007, 16:40

Det følger visst med en motstand som kobles slik at man ikke får feilmelding i SID'en...
Hvis ikke det følger med kan man få kjøpt en iallefall!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 04 feb 2007, 17:23

Det følger ikke med noe sånt på dette settet.
Noen som vet hvilken motstand som skal brukes.
ellers takk... :)
900 AERO 88`

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 05 feb 2007, 23:36

K4300 gir mest lys, likt dagslys. K5000 litt blåere men fortsatt bra med lys. K6000 gir et blålig lys og 10% mindre lys. K8000 gir svært blått lys men 25% mindre lys. Konklusjon: mellom 4300 og 6000 anbefales.

Har kjørt endel med Xenonkit, de uten e-merking er ustabile og faller ut ved spenningsforandringer eller etter korte stopp. Dette har vært et utbredt problem. Med e-merking blir de mere stabile, men lyset kan variere en del (vibrerer) på lave turtall og ved høy belastning av strømforbrukere. Kjøp e-merket og iso-sertifisert sett, og sjekk referanser til andre brukere. Batteri og spenningsregulator bør ha god kapasitet, og spenningsfall bør elimineres. På min CSE faller spenningen til nærlyset ned til 10V når fjernlyset tennes. Dette skaper problemer, så jeg trakk opp nye ledninger og nytt rele. Sjekk med voltmeter før du begynner å montere.

Xenon på fjernlys er det ingen bilprodusenter som bruker, BI-xenon er en klaff som åpner for fjernlysdelen i nærlyset. I tillegg bruker de en halogenpære. Av og på-slåing i et sett med en startspenning på over 30 000V tror jeg ikke er gagner lang levetid hverken for pære, starter eller ballast. Anbefaler derfor ikke xenon i fjernlyset, men kjenner ingen som har prøvd.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 12 feb 2007, 09:49

Takk for svaret Trond...Fikk litt å tenke på nå,men prøver likevel med xenon på langlysene også...Fikk du forresten alarm i dashbordet når du brukte dine lys eller var det ikk på 9-5en du brukte dem...
Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 12 feb 2007, 21:07

Hei!

Har også Xenon på min, DOG er de originale med nivåregulering osv..
Vil heller ikke anbefale Xenon på fjernlys, da jeg var inne på tanken, og en kompis av en kompis (?) hadde prøvd dette, røyk hele greia etter en stund. Er jo kjent at det er påslaget som sliter ut Xenon-pærene!!
Har altså ikke prøvd det selv, så skal ikke være bastant..

På min er det sånn at man har nærlys og langlys på samme xenonpære + langlys med halogen. Det jeg HELLER ville gjort er å montere Philips Blue Vision e.l. på langlysene, så du får samme fargeskala, altså likt utseende, men slipper av og på med 30 000V hele tiden.. I tillegg tar det noen sekunder før Xenonlysene lyser helt bra, så virker heller ikke gunstig sånn sett (om det kommer ofte biler i mot, og man trenger kort bruk av langlys i mellom de, f.eks. ved svinger e.l.).

I tillegg blir det så bra lys når Xenon-lyktene svitcher seg over til langlys, at det ikke vil utgjøre vesentlig forskjell om det vil være Xenon eller halogen på fjernlys. Sinnsykt lys på min nå, og jeg har ikke fått i Blue Vision på de enda siden de ikke har røket, men det kommer..

Kan forresten si at jeg monterte Blue Vision på min mors Neon for noen år siden, og den hadde ELENDIGE lys i utgangspunktet. Ble en stor forskjell, og folk trodde det var Xenon på den.. Så de var bra de, i forhold til vanlige pærer ihvertfall!

Men uansett lykke til, blir artig å høre erfaringer uansett hva du velger å gjøre..


Med vennlig hilsen
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 12 feb 2007, 21:21

Du får alarm i dashbordet med feil på pærene. Men nå har det kommet kit som skal eliminere dette. Altså innbygd i kittet. Jeg kjøpte Korzen fra en som annonserer under xenonkit.no på qxl, god service og stabilt fungerende kit. Lysfeilvarselet finnes kanskje på andre sett han selger. Jeg skal løse problemet med motstander på originalkablene.

Forresten en her på forumet som annonserer orig. xenonlykter hvis du har M02-05, se under deler selges. Har kjøpt meg et slikt sett til nifemmen nå, ikke helt enkelt å ettermontere...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 14 feb 2007, 14:36

Heisann...
Jeg ser problemet med av og påslåing med 30000 volt hele tiden,men jeg har allerede bestillt 2 sett.
Derfor prøver jeg likevel både nær og langlys.
Jeg er på sjøen nå, men kommer hjem om 2 uker og da skal settene ligge klar hjemme.
Skal si fra hvordan det virker når jeg har montert.
Er veldig spent nå, men jeg har en kompis som har xenon ekstralys og disse virker på samme måten...
Han har brukt de som langlys i tre år nå uten å ryke en pære,så det er jo teknisk mulig.
Skal i hvertfall gjøre et forsøk...
Sier fra om resultatet etterhvert...
Takk for alle svar...

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 15 jul 2007, 01:02

Heisann.

Jeg skriver dette fordi jeg skrev tidligere i år at jeg skulle komme med tilbakemelding når jeg hadde prøvd å montere xenon-lys på 9-5en.
Nå har jeg kjørt med xenon lys både på nær og langlys i 5 måneder.
dette har fungert utrolig bra og jeg er meget fornøyd med resultatet.
Prøvde med vanlig halogen på langlysene en mørk kveld og det kan ikke engang sammenlignes.
Jeg koblet ikke settet opp slik som det stod i pakningsvedlegget, derfor fikk jeg heller ikke noen feilmeldinger i SIDen.
Så jeg anbefaler alle som har tenkt på dette om å gjøre det.
Utrolig mye bedre å kjøre med xenon.

Hilsen Marius.
900 AERO 88`

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 15 jul 2007, 19:46

TurboTuv skrev:Heisann.

Jeg skriver dette fordi jeg skrev tidligere i år at jeg skulle komme med tilbakemelding når jeg hadde prøvd å montere xenon-lys på 9-5en.
Nå har jeg kjørt med xenon lys både på nær og langlys i 5 måneder.
dette har fungert utrolig bra og jeg er meget fornøyd med resultatet.
Prøvde med vanlig halogen på langlysene en mørk kveld og det kan ikke engang sammenlignes.
Jeg koblet ikke settet opp slik som det stod i pakningsvedlegget, derfor fikk jeg heller ikke noen feilmeldinger i SIDen.
Så jeg anbefaler alle som har tenkt på dette om å gjøre det.
Utrolig mye bedre å kjøre med xenon.

Hilsen Marius.
Har ikke så mye peiling på dette, men på min bil er kjørelys og fjernlys på samme pære. Hvordan blir det når man vil konvertere til xeon?
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 09 aug 2007, 22:09

Hmm, dybvik trading? Liker ikke dem. Kjøpte ett sett "blue vision" pærer hos dem, og så at noe var galt da jeg kjørte med dem. Fant en ripe på, i mangel av bedre ord, hetta, slik at spredingen av lyset ble helt galt.

Sendte dem mail med bilde og fikk ikke svar. Purret på henvendelsen og hørte fortsatt ikke noe... Handler ikke hos dem mer.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 10 aug 2007, 13:34

synes å ha lest en plass at bilen ikke blir godkjent på eu kontroll dersom man ettermonterer xenon på biler som ikke har xenon på nærlys orginalt, tror den mangler noen autojustering som biler med xenon på nærlys har...mulig jeg tar feil men som sagt synes å ha et vagt minne om dette.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Svar