Bensin 99 vs 98

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Nensin N266
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 12 jan 2004, 01:00
Sted: Ski

Bensin 99 vs 98

Legg inn av Nensin N266 » 23 feb 2007, 10:15

Har testet både shell Vpower 99 mot Statoil 98.

Min erfaring er faktisk at bilen går en god del bedre med Statoil sin 98 i forhold til Shell sin 99.?

Er det noen som kan være forsvare en slik påstand?

9-5 M02 Speedparts/Chipsenter 2,0 t Steg2 minus eksos.
9-5 2002 Orginal.

Volvo V70 2,4D m2008

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 23 feb 2007, 11:34

Om sanningen ska fram så har jag aldrig kört på Statoil 98.
Det har att göra med att vid tester så har det visat sig att Statoil haft väldigt skiftande kvalitet på sin 98.
Däremot har jag kört med med både Hydro, Shell och Esso 98.
Och jämför jag med dom så går min bil bättre med Shells V-power 99.
Till saken hör att min bil är individuellt mappad på Shell V-p99.
Ska man göra en jämförelse så är det egentligen inte bara å bara fylla bilen med olika bensin, man måste tömma tanken helt på en bensin innan man fyller med nästa och så ska man göra en adaption.
För att göra en adaption på en bil med T7 motor styrning så gör man några "pull" på tex. 4 gir från 50 till 100km/h i en mot backe.
Sen kan man göra en jämförelse på tex. hur lång tid det tar mellan 50 till 100 på dom olika bensin sorterna.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 23 feb 2007, 16:34

Jeg tror det er vanskelig å merke forskjell fra Staoil 98 til Shell v 99..

Den største forskjellen som er mulig å merke er jo at det faktisk lukter litt racefuelaktig av shell sin 99 oktan... vil jo tro at shell sin 99 er noe "sprekere" en statoil sin 98.. men man vet jo aldri.


Kan jo hende man kan høre forskjell på tenningsbank hvis man har mappa bilen på grensa til bank.. :roll:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 23 feb 2007, 17:12

Tviler på at det er noen merkbar forsjeld..
Saaben min går fælt uansett 8)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 23 feb 2007, 17:22

Dette har blitt diskutert en god del i denne tråden:
viewtopic.php?t=10309&highlight=oktan

Kanskje ikke så stor forskjell på orginal bil, men med litt ekstra under panseret er nok forskjellen større. :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
antunez
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 09 aug 2006, 10:41
Navn: André Antunez Kongsgård
Bil: saab 900se, 1996
Sted: kongsberg,buskerud,norge

svaret

Legg inn av antunez » 24 feb 2007, 18:36

fith gear hadde stor test på dette, å testet ut 3 typer bil, å de forskjellige bensin typer.

kommer ann på bilen, men på en turbo bil med litt hester var det bedre moment osv med v-power fra shell

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 27 feb 2007, 17:56

Generelt sier man at jo mer trimmet en motor er, jo mer merker du effekten... rallygutta kjører vel noe sånn som 110 oktan, men da også med litt andre tilsettingstoffer :)
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 feb 2007, 23:22

Det er max lov med 102 oktan i motorsport.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 27 feb 2007, 23:46

Var med på å fylle 102 oktan på en nissan prærie for noen år siden,gikk ikke lenge den gitt :roll:
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 28 feb 2007, 18:14

Optimalt sett, bør tenningen justeres ved bruk av 99 okt kontra 98?
Evt når bør man justere tenning eller annet? :shock:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 28 feb 2007, 22:40

Jeg synes seriøst jeg merker at bilen går bedre på Esso 98 enn Shells V-Power 99.. Og da 99'n i itllegg koster mer enn 98'n, så kan du jo tenke deg hva jeg fyller. SP Steg 2 btw.
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 28 feb 2007, 22:50

Interesant, jeg har småfusk jeg ikke blir kvitt, selv etter bytte av alle tenningsdeler og bensinfilter i originaldeler... satt og funderte på om det kunne være noe så tullete som det :shock:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 28 feb 2007, 22:53

En T8 går aldri helt rent uansett hva du gjør...(bortsett fra å bytte sprut da)

(kan sef. kjøpe nye dyser til T8 da, det hjelper...)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 28 feb 2007, 22:58

Jasså, du mener den smånøkkingen mellom 2 og 3000 rpm?
Hva må man bytte sier du? bensinfordeler eller?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 28 feb 2007, 23:08

Jens-P er ikke enig, men K-jet er noe dritt!

Fungerer ok når det er nytt,men dyrt og vanskeig å holde i orden!

dessuten nesten umulig å trimme...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar