Bensin 99 vs 98
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 12 jan 2004, 01:00
- Sted: Ski
Bensin 99 vs 98
Har testet både shell Vpower 99 mot Statoil 98.
Min erfaring er faktisk at bilen går en god del bedre med Statoil sin 98 i forhold til Shell sin 99.?
Er det noen som kan være forsvare en slik påstand?
9-5 M02 Speedparts/Chipsenter 2,0 t Steg2 minus eksos.
Min erfaring er faktisk at bilen går en god del bedre med Statoil sin 98 i forhold til Shell sin 99.?
Er det noen som kan være forsvare en slik påstand?
9-5 M02 Speedparts/Chipsenter 2,0 t Steg2 minus eksos.
9-5 2002 Orginal.
Volvo V70 2,4D m2008
Volvo V70 2,4D m2008
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Om sanningen ska fram så har jag aldrig kört på Statoil 98.
Det har att göra med att vid tester så har det visat sig att Statoil haft väldigt skiftande kvalitet på sin 98.
Däremot har jag kört med med både Hydro, Shell och Esso 98.
Och jämför jag med dom så går min bil bättre med Shells V-power 99.
Till saken hör att min bil är individuellt mappad på Shell V-p99.
Ska man göra en jämförelse så är det egentligen inte bara å bara fylla bilen med olika bensin, man måste tömma tanken helt på en bensin innan man fyller med nästa och så ska man göra en adaption.
För att göra en adaption på en bil med T7 motor styrning så gör man några "pull" på tex. 4 gir från 50 till 100km/h i en mot backe.
Sen kan man göra en jämförelse på tex. hur lång tid det tar mellan 50 till 100 på dom olika bensin sorterna.
Mvh
Det har att göra med att vid tester så har det visat sig att Statoil haft väldigt skiftande kvalitet på sin 98.
Däremot har jag kört med med både Hydro, Shell och Esso 98.
Och jämför jag med dom så går min bil bättre med Shells V-power 99.
Till saken hör att min bil är individuellt mappad på Shell V-p99.
Ska man göra en jämförelse så är det egentligen inte bara å bara fylla bilen med olika bensin, man måste tömma tanken helt på en bensin innan man fyller med nästa och så ska man göra en adaption.
För att göra en adaption på en bil med T7 motor styrning så gör man några "pull" på tex. 4 gir från 50 till 100km/h i en mot backe.
Sen kan man göra en jämförelse på tex. hur lång tid det tar mellan 50 till 100 på dom olika bensin sorterna.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

Jeg tror det er vanskelig å merke forskjell fra Staoil 98 til Shell v 99..
Den største forskjellen som er mulig å merke er jo at det faktisk lukter litt racefuelaktig av shell sin 99 oktan... vil jo tro at shell sin 99 er noe "sprekere" en statoil sin 98.. men man vet jo aldri.
Kan jo hende man kan høre forskjell på tenningsbank hvis man har mappa bilen på grensa til bank..
Den største forskjellen som er mulig å merke er jo at det faktisk lukter litt racefuelaktig av shell sin 99 oktan... vil jo tro at shell sin 99 er noe "sprekere" en statoil sin 98.. men man vet jo aldri.
Kan jo hende man kan høre forskjell på tenningsbank hvis man har mappa bilen på grensa til bank..

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Dette har blitt diskutert en god del i denne tråden:
viewtopic.php?t=10309&highlight=oktan
Kanskje ikke så stor forskjell på orginal bil, men med litt ekstra under panseret er nok forskjellen større.
viewtopic.php?t=10309&highlight=oktan
Kanskje ikke så stor forskjell på orginal bil, men med litt ekstra under panseret er nok forskjellen større.

9³ TurboX
- antunez
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 09 aug 2006, 10:41
- Navn: André Antunez Kongsgård
- Bil: saab 900se, 1996
- Sted: kongsberg,buskerud,norge
svaret
fith gear hadde stor test på dette, å testet ut 3 typer bil, å de forskjellige bensin typer.
kommer ann på bilen, men på en turbo bil med litt hester var det bedre moment osv med v-power fra shell
kommer ann på bilen, men på en turbo bil med litt hester var det bedre moment osv med v-power fra shell
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
Generelt sier man at jo mer trimmet en motor er, jo mer merker du effekten... rallygutta kjører vel noe sånn som 110 oktan, men da også med litt andre tilsettingstoffer 

Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
- oyvinto N660
- 0.7 bar
- Innlegg: 147
- Registrert: 27 apr 2006, 13:40
- Sted: Oslo/Fenstad
Jeg synes seriøst jeg merker at bilen går bedre på Esso 98 enn Shells V-Power 99.. Og da 99'n i itllegg koster mer enn 98'n, så kan du jo tenke deg hva jeg fyller. SP Steg 2 btw.
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.)
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.)

- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
Interesant, jeg har småfusk jeg ikke blir kvitt, selv etter bytte av alle tenningsdeler og bensinfilter i originaldeler... satt og funderte på om det kunne være noe så tullete som det 

Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus