Innformativ tråd fra STCS om hva som kan skje med ESP når man trimmer:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0
Esp og trim
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Esp og trim
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
Eller en tråd om hva noen mener kan skje, men som andre ikke klarer å provosere frem.
Jeg synes nesten jeg kjenner igjen mønsteret fra endel diskusjoner her i vårt forum. Noen få påstår noe hårdnakket, som de ikke får bevist
Og dermed har de skapt en masse unødvendig usikkerhet hos den vanlige SAAB-sjåfør.
Jeg synes nesten jeg kjenner igjen mønsteret fra endel diskusjoner her i vårt forum. Noen få påstår noe hårdnakket, som de ikke får bevist

Og dermed har de skapt en masse unødvendig usikkerhet hos den vanlige SAAB-sjåfør.
Hilsen Ole-P. N-154
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Uansett hvordan, eller om, ESP påvirkes av uoriginal trim så er dette en informativ tråd, da et par stykker som vet hva de snakker om (de BØR iallfall vite det, mtp deres levebrød) informerer om hvordan saker og ting faktisk funker.
Om noen velger å se på det som en pro-Hirsch-tråd eller velger å karakterisere enkelte trim-leverandører som "råtne egg", som det faktisk gjøres et sted i denne tråden, er det noe hver enkelt får komme fram til. Skittkasting har vi uansett ikke tradisjon for her. Og om noen velger å se på det som en "å fy f så lei jeg er av denslags påstander"-tråd så er det samme sak.
For oss som er interessert i hvordan ting henger sammen, og som synes det er greit å vite litt mer om bilene vi kjører enn hva slags dumpventil som passer, så er det en meget lesverdig tråd. Anbefales!
Om noen velger å se på det som en pro-Hirsch-tråd eller velger å karakterisere enkelte trim-leverandører som "råtne egg", som det faktisk gjøres et sted i denne tråden, er det noe hver enkelt får komme fram til. Skittkasting har vi uansett ikke tradisjon for her. Og om noen velger å se på det som en "å fy f så lei jeg er av denslags påstander"-tråd så er det samme sak.
For oss som er interessert i hvordan ting henger sammen, og som synes det er greit å vite litt mer om bilene vi kjører enn hva slags dumpventil som passer, så er det en meget lesverdig tråd. Anbefales!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Birger N372
- 1,5 bar