Esp og trim

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Esp og trim

Legg inn av Tor N12 » 24 feb 2007, 21:38

Innformativ tråd fra STCS om hva som kan skje med ESP når man trimmer:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 25 feb 2007, 13:50

Eller en tråd om hva noen mener kan skje, men som andre ikke klarer å provosere frem.
Jeg synes nesten jeg kjenner igjen mønsteret fra endel diskusjoner her i vårt forum. Noen få påstår noe hårdnakket, som de ikke får bevist :!:
Og dermed har de skapt en masse unødvendig usikkerhet hos den vanlige SAAB-sjåfør.
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 feb 2007, 15:29

Tror de fleste synes dette er bra info å få med seg 8)
Så får man heller gjøre seg opp en formening selv om hvem man skal høre på.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 feb 2007, 23:47

Uansett hvordan, eller om, ESP påvirkes av uoriginal trim så er dette en informativ tråd, da et par stykker som vet hva de snakker om (de BØR iallfall vite det, mtp deres levebrød) informerer om hvordan saker og ting faktisk funker.

Om noen velger å se på det som en pro-Hirsch-tråd eller velger å karakterisere enkelte trim-leverandører som "råtne egg", som det faktisk gjøres et sted i denne tråden, er det noe hver enkelt får komme fram til. Skittkasting har vi uansett ikke tradisjon for her. Og om noen velger å se på det som en "å fy f så lei jeg er av denslags påstander"-tråd så er det samme sak.

For oss som er interessert i hvordan ting henger sammen, og som synes det er greit å vite litt mer om bilene vi kjører enn hva slags dumpventil som passer, så er det en meget lesverdig tråd. Anbefales!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Legg inn av Birger N372 » 27 feb 2007, 10:16

Enig med siste taler, verdt å lese !

Svar