Mineral olje vs syntetisk ojle
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Mineral olje vs syntetisk ojle
Alle bilforhandlere og verksteder anbefaler syntetisk ojle, men enkelte mekkere som jeg kjenner sier at syntetisk ojle er så tynt flytende at det ikke smører godt nok, men hvis du bor i innlandet så bør du bruke syntetisk olje om vinteren pga kulde. Samt at kvaliteten på mineral olje er mer enn bra nok, og siden Saab har hatt noen problemer så med olje så vil jeg gjerne stake ut en riktig kurs som fersk Saab eier!
Har noen her synspunkter rundt dette? gjerne forklar/argumenter begge sider hvis det da ikke bare er ensidig!
Har noen her synspunkter rundt dette? gjerne forklar/argumenter begge sider hvis det da ikke bare er ensidig!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Mineral olje vs syntetisk ojle
Flymo eller Briggs´n Stratton?Singsaker skrev:Alle bilforhandlere og verksteder anbefaler syntetisk ojle, men enkelte mekkere som jeg kjenner sier at syntetisk ojle er så tynt flytende at det ikke smører godt nok, men hvis du bor i innlandet så bør du bruke syntetisk olje om vinteren pga kulde. Samt at kvaliteten på mineral olje er mer enn bra nok, og siden Saab har hatt noen problemer så med olje så vil jeg gjerne stake ut en riktig kurs som fersk Saab eier!
Har noen her synspunkter rundt dette? gjerne forklar/argumenter begge sider hvis det da ikke bare er ensidig!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Bil!
9-5 skal ha long-life olje etter GMs egne normer. Ang tynn vs tykk olje så må du tenke på at den olja du sansynligvis har sett på i romtempratur, får en helt anderledes viskositet ved motorens arbeidstempratur, ca 80-90 graderSingsaker skrev:Saab 9-5t 2004mod, men også generelt på bil motor, spørsmålet går vel på om litt tykkere olje smører bedre enn tynn syntetisk olje!

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Ikke sparing til fant!
Dette har ikke med penger å gjøre men med påstått kvalitet og virkelig virkning!
Hvilken olje må man bruke mht motorgarantien, må den kjøpes med filter og skiftes hos Saab verksted?
Hvilken olje må man bruke mht motorgarantien, må den kjøpes med filter og skiftes hos Saab verksted?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
Diskusjonen om oljekvalitet er fryktelig vanskelig og lang så jeg kvier meg litt for å komme med noe synsing rundt dette
En av grunnene er at det finnes veldig lite tester eller lettfattelig informasjon om temaet. Så det blir mye følelser og synsing.
Men når det gjelder din bil må du får byttet olje på verksted hver 20000 og få stempel i boka. ( trenger ikke å være merkverksted) Det betyr at du kan ta annenhvert skifte selv. Jeg bruker orginalt filter og Mobil helsyntetisk olje.

Men når det gjelder din bil må du får byttet olje på verksted hver 20000 og få stempel i boka. ( trenger ikke å være merkverksted) Det betyr at du kan ta annenhvert skifte selv. Jeg bruker orginalt filter og Mobil helsyntetisk olje.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
På min 9-3, så er det anbefalt 0W-30 helsyntetisk Mobil 1 olje.
Står i boka, og det står på slik bilprogram jeg har. ( autodata? )
Selv kjører jeg på 0W-40...
Mange som mener at helsyntetisk olje blir for tynn for slitte motorer. Så da har de heller valgt å kjøre på mineralolje med bedre resultat.
Men ikke vet jeg. Delte meninger om alt, og jeg har ennå ikke fått noen gode svar på det med oljer og viskositet.
0-40 bør brukes på vinterhalvåret, og 0-30 på sommertid funker sikkert bra.
Står i boka, og det står på slik bilprogram jeg har. ( autodata? )
Selv kjører jeg på 0W-40...
Mange som mener at helsyntetisk olje blir for tynn for slitte motorer. Så da har de heller valgt å kjøre på mineralolje med bedre resultat.
Men ikke vet jeg. Delte meninger om alt, og jeg har ennå ikke fått noen gode svar på det med oljer og viskositet.
0-40 bør brukes på vinterhalvåret, og 0-30 på sommertid funker sikkert bra.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Ikke sparing til fant!
Olja må oppfylle GM-LL-A-025 (bensinmotorer) for å være godkjent av Saab. Dette betyr jo ikke at ex mobil1 0w-40 oppfyller denne normen er bedre enn en som ikke er det, men den er testet ut og oppfyller kravene som normen stiller. De fleste nøyer seg jo med API og ACEA krav.Singsaker skrev:Dette har ikke med penger å gjøre men med påstått kvalitet og virkelig virkning!
Hvilken olje må man bruke mht motorgarantien, må den kjøpes med filter og skiftes hos Saab verksted?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
SAE-verdiene har null med kvalitet å gjøre, de sier noe om tykkelsen på olja. F eks 0 W/40: 0 betyr at olja er pumpbar (etter standarden) ved -35 grader. En 10 W ett eller annet er like tykk ved -25 grader. Det andre tallet betyr hvor tykk olja er ved +100 grader.
Det betyr ikke at en mineralolje og en syntetisk olje med samme SAE-merking er like, men de er like tjukke ved samme temperatur. SAE-systemet er bare én standard som sier noe om én egenskap. Se også om olje og merking i FAQ.
Olje er en egen vitenskap, følg anvisningene fra fabrikanten, iallfall så lenge det er garanti på bilen.
Det betyr ikke at en mineralolje og en syntetisk olje med samme SAE-merking er like, men de er like tjukke ved samme temperatur. SAE-systemet er bare én standard som sier noe om én egenskap. Se også om olje og merking i FAQ.
Olje er en egen vitenskap, følg anvisningene fra fabrikanten, iallfall så lenge det er garanti på bilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Ingvar N629 skrev:SAE-verdiene har null med kvalitet å gjøre, de sier noe om tykkelsen på olja. F eks 0 W/40: 0 betyr at olja er pumpbar (etter standarden) ved -35 grader. En 10 W ett eller annet er like tykk ved -25 grader. Det andre tallet betyr hvor tykk olja er ved +100 grader.
Det betyr ikke at en mineralolje og en syntetisk olje med samme SAE-merking er like, men de er like tjukke ved samme temperatur. SAE-systemet er bare én standard som sier noe om én egenskap. Se også om olje og merking i FAQ.
Olje er en egen vitenskap, følg anvisningene fra fabrikanten, iallfall så lenge det er garanti på bilen.


Akkurat! Se etter API og GM- merking for å finne ut om oljen holder rette kvalitetsnivå! Bruk fabrikantens anbefalinger på motoren din, har du fått bygget en motor til motorsport, bruk byggerens anbefalinger!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Lærer så lenge man leverPetter 900 T skrev:Omvendt, høyere tall bak, varmere.matrox skrev: 0-40 bør brukes på vinterhalvåret, og 0-30 på sommertid funker sikkert bra.
Petter

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- Innlegg: 28
- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 296
- Navn: Christoffer N296
- Bil: og 9-3, ng900, V4
- Sted: Os
Dette er litt avsporing,
vertfall med gale V8 motorer skal du ikke bruke syntetisk olje fordi dette vil "løsne" eventuelt belegg som har dannet seg gjennom tid, og tette hele olje stysteme.
Fordi syntetisk olje løser opp belegg.
Om dette er bare Amerikanske V8 motorer som sliter med, eller om dette har noe å si for gamle SAAB motorer?
Bare en tanke.
Bruker kun mineralsk olje på "eldre motorer"
Damm
vertfall med gale V8 motorer skal du ikke bruke syntetisk olje fordi dette vil "løsne" eventuelt belegg som har dannet seg gjennom tid, og tette hele olje stysteme.
Fordi syntetisk olje løser opp belegg.
Om dette er bare Amerikanske V8 motorer som sliter med, eller om dette har noe å si for gamle SAAB motorer?
Bare en tanke.
Bruker kun mineralsk olje på "eldre motorer"
Damm