Mineral olje vs syntetisk ojle

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Mineral olje vs syntetisk ojle

Legg inn av Singsaker » 05 mar 2007, 11:03

Alle bilforhandlere og verksteder anbefaler syntetisk ojle, men enkelte mekkere som jeg kjenner sier at syntetisk ojle er så tynt flytende at det ikke smører godt nok, men hvis du bor i innlandet så bør du bruke syntetisk olje om vinteren pga kulde. Samt at kvaliteten på mineral olje er mer enn bra nok, og siden Saab har hatt noen problemer så med olje så vil jeg gjerne stake ut en riktig kurs som fersk Saab eier!
Har noen her synspunkter rundt dette? gjerne forklar/argumenter begge sider hvis det da ikke bare er ensidig!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mineral olje vs syntetisk ojle

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mar 2007, 12:27

Singsaker skrev:Alle bilforhandlere og verksteder anbefaler syntetisk ojle, men enkelte mekkere som jeg kjenner sier at syntetisk ojle er så tynt flytende at det ikke smører godt nok, men hvis du bor i innlandet så bør du bruke syntetisk olje om vinteren pga kulde. Samt at kvaliteten på mineral olje er mer enn bra nok, og siden Saab har hatt noen problemer så med olje så vil jeg gjerne stake ut en riktig kurs som fersk Saab eier!
Har noen her synspunkter rundt dette? gjerne forklar/argumenter begge sider hvis det da ikke bare er ensidig!
Flymo eller Briggs´n Stratton?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Bil!

Legg inn av Singsaker » 05 mar 2007, 13:46

Saab 9-5t 2004mod, men også generelt på bil motor, spørsmålet går vel på om litt tykkere olje smører bedre enn tynn syntetisk olje!

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Bil!

Legg inn av Ronny_N169 » 05 mar 2007, 15:18

Singsaker skrev:Saab 9-5t 2004mod, men også generelt på bil motor, spørsmålet går vel på om litt tykkere olje smører bedre enn tynn syntetisk olje!
9-5 skal ha long-life olje etter GMs egne normer. Ang tynn vs tykk olje så må du tenke på at den olja du sansynligvis har sett på i romtempratur, får en helt anderledes viskositet ved motorens arbeidstempratur, ca 80-90 grader :wink:
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 05 mar 2007, 16:10

Du må benytte olje i hht kravene fra SAAB, dette for at motorgarantien skal gjelde ! Det finnes ikke så billig olje at det er verdt et motorhavari. Du må også bytte olje hver 10000km
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Ikke sparing til fant!

Legg inn av Singsaker » 05 mar 2007, 16:19

Dette har ikke med penger å gjøre men med påstått kvalitet og virkelig virkning!
Hvilken olje må man bruke mht motorgarantien, må den kjøpes med filter og skiftes hos Saab verksted?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 05 mar 2007, 16:52

Diskusjonen om oljekvalitet er fryktelig vanskelig og lang så jeg kvier meg litt for å komme med noe synsing rundt dette :roll: En av grunnene er at det finnes veldig lite tester eller lettfattelig informasjon om temaet. Så det blir mye følelser og synsing.
Men når det gjelder din bil må du får byttet olje på verksted hver 20000 og få stempel i boka. ( trenger ikke å være merkverksted) Det betyr at du kan ta annenhvert skifte selv. Jeg bruker orginalt filter og Mobil helsyntetisk olje.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 05 mar 2007, 18:06

På min 9-3, så er det anbefalt 0W-30 helsyntetisk Mobil 1 olje.
Står i boka, og det står på slik bilprogram jeg har. ( autodata? )
Selv kjører jeg på 0W-40...
Mange som mener at helsyntetisk olje blir for tynn for slitte motorer. Så da har de heller valgt å kjøre på mineralolje med bedre resultat.
Men ikke vet jeg. Delte meninger om alt, og jeg har ennå ikke fått noen gode svar på det med oljer og viskositet.
0-40 bør brukes på vinterhalvåret, og 0-30 på sommertid funker sikkert bra.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Ikke sparing til fant!

Legg inn av Ronny_N169 » 05 mar 2007, 20:13

Singsaker skrev:Dette har ikke med penger å gjøre men med påstått kvalitet og virkelig virkning!
Hvilken olje må man bruke mht motorgarantien, må den kjøpes med filter og skiftes hos Saab verksted?
Olja må oppfylle GM-LL-A-025 (bensinmotorer) for å være godkjent av Saab. Dette betyr jo ikke at ex mobil1 0w-40 oppfyller denne normen er bedre enn en som ikke er det, men den er testet ut og oppfyller kravene som normen stiller. De fleste nøyer seg jo med API og ACEA krav.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 05 mar 2007, 23:02

Kom over denne sida her:
http://www.ew2.lubesinfo.com/frameset.a ... &langid=11

Søk etter Saab ;)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 mar 2007, 11:55

matrox skrev: 0-40 bør brukes på vinterhalvåret, og 0-30 på sommertid funker sikkert bra.
Omvendt, høyere tall bak, varmere.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2007, 12:11

SAE-verdiene har null med kvalitet å gjøre, de sier noe om tykkelsen på olja. F eks 0 W/40: 0 betyr at olja er pumpbar (etter standarden) ved -35 grader. En 10 W ett eller annet er like tykk ved -25 grader. Det andre tallet betyr hvor tykk olja er ved +100 grader.

Det betyr ikke at en mineralolje og en syntetisk olje med samme SAE-merking er like, men de er like tjukke ved samme temperatur. SAE-systemet er bare én standard som sier noe om én egenskap. Se også om olje og merking i FAQ.

Olje er en egen vitenskap, følg anvisningene fra fabrikanten, iallfall så lenge det er garanti på bilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 06 mar 2007, 19:24

Ingvar N629 skrev:SAE-verdiene har null med kvalitet å gjøre, de sier noe om tykkelsen på olja. F eks 0 W/40: 0 betyr at olja er pumpbar (etter standarden) ved -35 grader. En 10 W ett eller annet er like tykk ved -25 grader. Det andre tallet betyr hvor tykk olja er ved +100 grader.

Det betyr ikke at en mineralolje og en syntetisk olje med samme SAE-merking er like, men de er like tjukke ved samme temperatur. SAE-systemet er bare én standard som sier noe om én egenskap. Se også om olje og merking i FAQ.

Olje er en egen vitenskap, følg anvisningene fra fabrikanten, iallfall så lenge det er garanti på bilen.
:worship: =D>
Akkurat! Se etter API og GM- merking for å finne ut om oljen holder rette kvalitetsnivå! Bruk fabrikantens anbefalinger på motoren din, har du fått bygget en motor til motorsport, bruk byggerens anbefalinger!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 07 mar 2007, 11:56

Petter 900 T skrev:
matrox skrev: 0-40 bør brukes på vinterhalvåret, og 0-30 på sommertid funker sikkert bra.
Omvendt, høyere tall bak, varmere.

Petter
Lærer så lenge man lever :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Doof
Innlegg: 28
Registrert: 14 apr 2004, 01:00
Medlemsnummer: 296
Navn: Christoffer N296
Bil: og 9-3, ng900, V4
Sted: Os

Legg inn av Doof » 08 mar 2007, 20:04

Dette er litt avsporing,
vertfall med gale V8 motorer skal du ikke bruke syntetisk olje fordi dette vil "løsne" eventuelt belegg som har dannet seg gjennom tid, og tette hele olje stysteme.
Fordi syntetisk olje løser opp belegg.

Om dette er bare Amerikanske V8 motorer som sliter med, eller om dette har noe å si for gamle SAAB motorer?
Bare en tanke.

Bruker kun mineralsk olje på "eldre motorer"

Damm

Svar