Saab og trimming

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

78dude
Innlegg: 29
Registrert: 11 apr 2006, 00:15
Sted: Utlandet
Kontakt:

Saab og trimming

Legg inn av 78dude » 06 mar 2007, 14:03

Med all respekt så har Saab gjort det stort med sine turbo biler og motorer. En Saab med turbo vil altid være enkel å trimme pga du kan gjustere opp trubotrykket. Men er det noen der ute i den store verden som har event droppet turbo på en Saab til fordel for kompressor?

Du vil jo ha mere kraft i kjelleren med en kompressor istedet for en turbo...

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 06 mar 2007, 16:09

Tror ikke de gamle gode turbosaabene liker at det drar fra bunnen!! (tenker 99,og900)

Tenker da på girkassene... :lol:

78dude
Innlegg: 29
Registrert: 11 apr 2006, 00:15
Sted: Utlandet
Kontakt:

Legg inn av 78dude » 06 mar 2007, 17:05

En kompressor vil jo være snillere med gearkassa enn en turbo?
Når en turbo slår inn så vil det jo bli mye mere moment på driverket enn en komressor som er med hele veien.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 06 mar 2007, 17:10

Det kassa ikke tåler är mye dreiemoment på lavt turtal.
En turbo slår in førholdsvis sent, medans en kompressor laddar från start,
Då får du ännu mer dreiemoment på enda lavare turtal, det är døden for kassa.
Men en kompressor "stjäl" mer effekt i førhold till en turbo när det är snakk om att leverera mer luft till motorn.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 06 mar 2007, 17:11

En saabkasse er vel kanskje konstruert slik at den tåler mer på topp?
vet ikke om førstegiret er gla i veldig mye moment fra bunn..?
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 06 mar 2007, 17:12

magnus skrev:En saabkasse er vel kanskje konstruert slik at den tåler mer på topp?
vet ikke om førstegiret er gla i veldig mye moment fra bunn..?
men hadde vært rått og hatt kompressor i 900'en:P
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

78dude
Innlegg: 29
Registrert: 11 apr 2006, 00:15
Sted: Utlandet
Kontakt:

Legg inn av 78dude » 06 mar 2007, 17:37

Jeg skjønner ikke helt, men jo jeg skjønner "bildet" at gearkassa tåler mere moment på topp. Men det er fremdeles noe som skurrer. En turbo gir turbolag (beskrives som et rykk) En kompressor gir ikke rykk men et jevnt lag hele veien.
Kompressor har jo blitt brukt av Mercedes, Jaguar, Aston Martin og i en rekke amerikanske biler.
I dag så kan man jo heller ikke skylde så mye på at turbo er så mye billigere heller pga at kompressorkit kan du få til en gunstig pris i disse dager.

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 06 mar 2007, 18:03

78dude skrev:Jeg skjønner ikke helt, men jo jeg skjønner "bildet" at gearkassa tåler mere moment på topp. Men det er fremdeles noe som skurrer. En turbo gir turbolag (beskrives som et rykk) En kompressor gir ikke rykk men et jevnt lag hele veien.
Kompressor har jo blitt brukt av Mercedes, Jaguar, Aston Martin og i en rekke amerikanske biler.
I dag så kan man jo heller ikke skylde så mye på at turbo er så mye billigere heller pga at kompressorkit kan du få til en gunstig pris i disse dager.
Det er sant
Grunnen til at ikke så mange har satt kompressor i Saab, er kanskje pga at Saab rett og slett er en turbobil?
Vet ikke om Saab har prøvd ut kompressor?
Personlig synes jeg det hadde vært tøft!
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 06 mar 2007, 18:41

Jeg quoter Anders fra en gammel tråd:
Saab900STCR skrev:1, Enligt en kompis som jobbar med VAG så blir många äldre G60-bilar ombyggda till turbo pga. kostnaden vid kompressorbyte.
2, En kompressor "stjäl" mellan 15 och 25% av effekten i motorn, den laddar å andra sidan redan från tomgång.
Man pratar också om att man driver en kompressor i %, med detta menas att man utväxlar kompressorn att rotera fortare eller långsammare än motorn.
Detta gör man med olika stora hjul till remmen som driver kompressorn.
3, En turbo kan stjäla upp till 10% av effekten.
Att kompressorer blev populära att trimma med berode på att dom var lätta att få tag på(i USA), dom flesta 2takts dieslar överladdas nämligen med både kompressor och turbo.


Mvh Anders
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

78dude
Innlegg: 29
Registrert: 11 apr 2006, 00:15
Sted: Utlandet
Kontakt:

Legg inn av 78dude » 06 mar 2007, 18:51

Hei Magnus,

Jeg tror det er som det første du sier... Saab er en turbo bil og da blir vel en kompressor "glemt".
Personlig så hadde det vært tøft og prøvd og ettermontere en kompressor på en UR Saab 900 2.0 16v for å se hvordan det blir?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 06 mar 2007, 18:56

78dude skrev: Kompressor har jo blitt brukt av Mercedes, Jaguar, Aston Martin og i en rekke amerikanske biler.
I dag så kan man jo heller ikke skylde så mye på at turbo er så mye billigere heller pga at kompressorkit kan du få til en gunstig pris i disse dager.
Så derfor skal vi heller kjøpe biler med kompressor? :) (Hva vil du egentlig fram til her?)
Jeg tror egentlig ikke noen her inne har montert kompressor på Turbosaaben sin :) Hvilken bil er det egentlig snakk om?

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 06 mar 2007, 19:05

Har hørt at mercedes har snakket om å bytte ut kompressorene med turbo fordi : den store "turbolaggen" som var på gammle turbosystemer er mer eller mindre borte, Du kan få nesten like mye moment fra børjan,og turbobiler er billigere å produsere. Derfor blir kompressor litt avleggs :roll:
Skulle tatt seg ut med Saab kompressorklubb...eller nei :)

Det er noen få merker som bruker kompressor,men hva med alle andre som og bruker turbo da? Er kanskje mercedes(som jeg er stooor motstander av) ikke helt har skjønnt hva som er best :roll:
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2007, 19:12

En kompressor er mindre energieffektiv enn en turbo fordi den drives hele tiden. Når motoren går på lavlast vil kompressoren "koste" ekstra drivstoff fordi den må drives av motoren selv om den ikke behøves. Turboen på sin side drives av eksosgassene og lader kun når det trengs. Ikke mange bruker kompressor på normalstore motorer lenger, t.o.m. Mercedes er på vei til å bruke mer turbo. Med moderne turboaggregat med variablel turbogeometri og moderne motorstyring er turboens store ankepunkt, forsinkelsen, stort sett borte.
Det finnes kompressorer som kobles til og fra etter behov, men det er en unødig kostnad og en ting til som slites og trenger ettersyn.

Da Saab begynte med turbo var det rett og slett fordi de ikke hadde penger til å utvikle seksere for å kunne konkurrere med sine mer motorsterke konkurrenter. Turboen ble løsningen, og det ga i tillegg en motor med mindre forbruk enn en like sterk sekser, nettopp fordi den gikk som en vanlig sugemotor mye av tiden.

En mer moderne bruk av kompressor ser vi på f eks VWs nye 1,4-liter som gir mye effekt ved hjelp av både kompressor og turbo. Da er det imidlertid snakk om en liten motor, som i forhold til effekten vil bruke lite drivstoff.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

78dude
Innlegg: 29
Registrert: 11 apr 2006, 00:15
Sted: Utlandet
Kontakt:

Legg inn av 78dude » 06 mar 2007, 19:15

Hei Puff,
Dette er bare en generell henvendelse for å høre om noen har tenkt eller om noen har brukt kompressor på en Saab?
Tanken er bare som følger at jeg vet en del bruker kompressor, bla i USA på Amerikanske biler. Det samme har også blitt gjort på div BMW M-serie biler da de skal ty til mere gamp under panseret.

Jeg vet også at kompressor også har blitt brukt i mye marine motorer med velykket resultat.
Det er ikke snakk om her og opprette en egen Saab kompressorklubb men bare å høre/lufte tanken.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 06 mar 2007, 19:16

På en turbo så kontrollerer man nå ladetrykket elektronisk, dvs man kan "skreddersy" momentkurven ved å manipulere hvor i turtallet man skal ha mere/mindre ladetrykk. En kompressor er mekanisk koblet til motorens omdreiningstall, og vil derfor variere "ladetrykket", pga. motorens naturlige fyllingsgrad, etter hva jeg lærte på skolen så er turboens virkemåte gunstigere for motoren. En kompressors styrke er den umiddelbare responsen, som gjør det veldig gunstig på f.eks dragrace biler. En moderne turbo har ikke noe rykk! Effekten kommer sømløst og fint! :D
Bmw kommer med turbo, Mercedes har sagt at de går over fra kompressor til turbo, Saab, Audi/Vw, Ford, Volvo, Opel og Mazda bruker turbo.... Ingen har vel hørt om kompressordiesel.. :lol:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Svar