Det gjelder alle girkasser, ikke fordi de er konstruert sånn, men pga fysiske lover om belastningstålighet kontra omdreiningstall...magnus skrev:En saabkasse er vel kanskje konstruert slik at den tåler mer på topp?
Saab og trimming
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
ok, skjønner!:)Ingvar N629 skrev:Det gjelder alle girkasser, ikke fordi de er konstruert sånn, men pga fysiske lover om belastningstålighet kontra omdreiningstall...magnus skrev:En saabkasse er vel kanskje konstruert slik at den tåler mer på topp?
Men, som jeg spurte om i stad. Noen som vet om Saab har prøvd ut kompressor opp igjennom åra?
De ser kanskje ikke noen vits, da de har fått til turbo så bra?
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
de hadde jo ein prototyp på ein motor med variabel kompresjon og den hadde vel kompressor.
kompressor e for kyllinga, homoer og måker
kompressor e for kyllinga, homoer og måker

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Jepp, det stemmer det.
Men det var en prototyp, motorstyringen var ikke ferdig utviklet, og det ble sagt at den skulle over på turbo. Men så dro GM ut pluggen da, så vidt jeg har skjønt...
Det er jo ennå et eksempel på GM timing,
nå er det jo downsizing som er det hotte.... En 1.6 liter med 225 hester og litt over halvliteren på mila ville vært fint å ha nå... 
Men det var en prototyp, motorstyringen var ikke ferdig utviklet, og det ble sagt at den skulle over på turbo. Men så dro GM ut pluggen da, så vidt jeg har skjønt...



MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg e litt skeptisk te små motora med høgt efektuttak.Gunnar N326 skrev:Jepp, det stemmer det.
Men det var en prototyp, motorstyringen var ikke ferdig utviklet, og det ble sagt at den skulle over på turbo. Men så dro GM ut pluggen da, så vidt jeg har skjønt...Det er jo ennå et eksempel på GM timing,
nå er det jo downsizing som er det hotte.... En 1.6 liter med 225 hester og litt over halvliteren på mila ville vært fint å ha nå...
e jo komponenta som blir mindre men må tåla same belastningen.
e spente på kossen VW sin 1,4 med kompressor og turbo vil holda om någen år.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Faktisk ikke noe nytt konsept. Mener det var Lancia som kjørte med det i rally når gruppe B var på sitt heiteste.Frode N073 skrev:
e spente på kossen VW sin 1,4 med kompressor og turbo vil holda om någen år.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Man ser jo hvordan kvaliteten på Lancia er nå til dags..Stalfa skrev:Faktisk ikke noe nytt konsept. Mener det var Lancia som kjørte med det i rally når gruppe B var på sitt heiteste.Frode N073 skrev:
e spente på kossen VW sin 1,4 med kompressor og turbo vil holda om någen år.

M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja nå kan du gjette hvor mye moment det er i den...ParADigM N558 skrev:1.6 liter med 225 hester.. nooo problem
men dreiemomentet? *botte*
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Mazda har jo sin 1,3 liters wankel-motor.
Den utvikler jo dugelig med hester, men jeg er ikke like imponert over dreiemomentet.
192-hesters versjonen utvikler 220 Nm ved 5000 rpm, 231 hesters versjonen, 211 Nm ved 5500 rpm.
Min gamle 1990' saab 9000 2,3i hadde noenlunde samme momentet.
Min nåværende bil, 1998' saab 9-5 2,3t utvikler 280 nm.
Denne informasjonen er å finne i i "tekniske data-filen" som er
tilgjengelig her: https://www.mazda.no/BuyingAMazda/PostB ... relist.htm
Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men rødmarkeringen på 192 hk-versjonen begynner på 7500 rpm, mens den på 231 hk-versjonen begynner på 9000.
Så hva en 1,6 klarer å utvikle er jeg spent på.
Ikke mindre spent er jeg på moment og effektkurvene.
Den utvikler jo dugelig med hester, men jeg er ikke like imponert over dreiemomentet.
192-hesters versjonen utvikler 220 Nm ved 5000 rpm, 231 hesters versjonen, 211 Nm ved 5500 rpm.
Min gamle 1990' saab 9000 2,3i hadde noenlunde samme momentet.
Min nåværende bil, 1998' saab 9-5 2,3t utvikler 280 nm.
Denne informasjonen er å finne i i "tekniske data-filen" som er
tilgjengelig her: https://www.mazda.no/BuyingAMazda/PostB ... relist.htm
Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men rødmarkeringen på 192 hk-versjonen begynner på 7500 rpm, mens den på 231 hk-versjonen begynner på 9000.
Så hva en 1,6 klarer å utvikle er jeg spent på.
Ikke mindre spent er jeg på moment og effektkurvene.
Sist redigert av ottorasmussen N242 den 09 mar 2007, 00:17, redigert 2 ganger totalt.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Kan nå kje klaga på dreiemomentet i den, det er nå vel på 305 Nm det...
Og så er den femsylindra, skulle absolutt komt i produksjon. Femsylindra motorar har nåke med den råaste lyden ein kan få....
Vegard
Og så er den femsylindra, skulle absolutt komt i produksjon. Femsylindra motorar har nåke med den råaste lyden ein kan få....
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"