Saab og trimming

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2007, 19:24

magnus skrev:En saabkasse er vel kanskje konstruert slik at den tåler mer på topp?
Det gjelder alle girkasser, ikke fordi de er konstruert sånn, men pga fysiske lover om belastningstålighet kontra omdreiningstall...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 07 mar 2007, 00:01

Ingvar N629 skrev:
magnus skrev:En saabkasse er vel kanskje konstruert slik at den tåler mer på topp?
Det gjelder alle girkasser, ikke fordi de er konstruert sånn, men pga fysiske lover om belastningstålighet kontra omdreiningstall...
ok, skjønner!:)

Men, som jeg spurte om i stad. Noen som vet om Saab har prøvd ut kompressor opp igjennom åra?
De ser kanskje ikke noen vits, da de har fått til turbo så bra?
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 07 mar 2007, 06:49

de hadde jo ein prototyp på ein motor med variabel kompresjon og den hadde vel kompressor.

kompressor e for kyllinga, homoer og måker :lol:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 07 mar 2007, 08:58

Jepp, det stemmer det.
Men det var en prototyp, motorstyringen var ikke ferdig utviklet, og det ble sagt at den skulle over på turbo. Men så dro GM ut pluggen da, så vidt jeg har skjønt... :( Det er jo ennå et eksempel på GM timing, :evil: nå er det jo downsizing som er det hotte.... En 1.6 liter med 225 hester og litt over halvliteren på mila ville vært fint å ha nå... 8)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 07 mar 2007, 14:28

Gunnar N326 skrev:Jepp, det stemmer det.
Men det var en prototyp, motorstyringen var ikke ferdig utviklet, og det ble sagt at den skulle over på turbo. Men så dro GM ut pluggen da, så vidt jeg har skjønt... :( Det er jo ennå et eksempel på GM timing, :evil: nå er det jo downsizing som er det hotte.... En 1.6 liter med 225 hester og litt over halvliteren på mila ville vært fint å ha nå... 8)
eg e litt skeptisk te små motora med høgt efektuttak.
e jo komponenta som blir mindre men må tåla same belastningen.

e spente på kossen VW sin 1,4 med kompressor og turbo vil holda om någen år.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 07 mar 2007, 17:29

Frode N073 skrev:
e spente på kossen VW sin 1,4 med kompressor og turbo vil holda om någen år.
Faktisk ikke noe nytt konsept. Mener det var Lancia som kjørte med det i rally når gruppe B var på sitt heiteste.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 07 mar 2007, 17:31

Stalfa skrev:
Frode N073 skrev:
e spente på kossen VW sin 1,4 med kompressor og turbo vil holda om någen år.
Faktisk ikke noe nytt konsept. Mener det var Lancia som kjørte med det i rally når gruppe B var på sitt heiteste.
Man ser jo hvordan kvaliteten på Lancia er nå til dags.. 8)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 07 mar 2007, 17:36

1.6 liter med 225 hester.. nooo problem
men dreiemomentet? *botte*
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mar 2007, 18:07

ParADigM N558 skrev:1.6 liter med 225 hester.. nooo problem
men dreiemomentet? *botte*
Ja nå kan du gjette hvor mye moment det er i den...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 08 mar 2007, 23:08

Mazda har jo sin 1,3 liters wankel-motor.
Den utvikler jo dugelig med hester, men jeg er ikke like imponert over dreiemomentet.
192-hesters versjonen utvikler 220 Nm ved 5000 rpm, 231 hesters versjonen, 211 Nm ved 5500 rpm.

Min gamle 1990' saab 9000 2,3i hadde noenlunde samme momentet.
Min nåværende bil, 1998' saab 9-5 2,3t utvikler 280 nm.

Denne informasjonen er å finne i i "tekniske data-filen" som er
tilgjengelig her: https://www.mazda.no/BuyingAMazda/PostB ... relist.htm

Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men rødmarkeringen på 192 hk-versjonen begynner på 7500 rpm, mens den på 231 hk-versjonen begynner på 9000.

Så hva en 1,6 klarer å utvikle er jeg spent på.
Ikke mindre spent er jeg på moment og effektkurvene.
Sist redigert av ottorasmussen N242 den 09 mar 2007, 00:17, redigert 2 ganger totalt.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 08 mar 2007, 23:10

Kan nå kje klaga på dreiemomentet i den, det er nå vel på 305 Nm det...
Og så er den femsylindra, skulle absolutt komt i produksjon. Femsylindra motorar har nåke med den råaste lyden ein kan få....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Svar