"KRISE" - akutte servostyringsproblemer
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
"KRISE" - akutte servostyringsproblemer
Trenger hjelp og råd asap zulu! Dette har skjedd:
1. bilen går bra
2. jeg låner bort bilen
3. jeg får tilbake bilen
4. jeg har nå null servostyring og knakelyder når jeg ratter, særlig stygge lyder når jeg ratter og står stille
5. det har visstnok blitt kjørt på humpete veg, jeg vet ikke hvor ille veien egentlig var
Jeg har neælig tenkt meg på en lengre biltur til en hytte i morgen.
1. kan jeg kjøre uten å gjøre dette værre?
2. hva må byttes/smøres/fikses hvis jeg er HELDIG - omfang av jobben?
3. hva må byttes/smøres/fikses hvis jeg er UHELDIG - omfang av jobben?
4. bør ikke saaben tåle litt dårlig vei? er dette trolig grunnen?
jeg kan en del og har skrudd litt på denne og en del på en forrige saaben - se signatur. Kan jeg gjøre dette selv?
Og ikke minst: HVA VIL DETTE KOSTE?
HASTESAK!
Takker for all tidligere hjelp og håper på det samme nå!
1. bilen går bra
2. jeg låner bort bilen
3. jeg får tilbake bilen
4. jeg har nå null servostyring og knakelyder når jeg ratter, særlig stygge lyder når jeg ratter og står stille
5. det har visstnok blitt kjørt på humpete veg, jeg vet ikke hvor ille veien egentlig var
Jeg har neælig tenkt meg på en lengre biltur til en hytte i morgen.
1. kan jeg kjøre uten å gjøre dette værre?
2. hva må byttes/smøres/fikses hvis jeg er HELDIG - omfang av jobben?
3. hva må byttes/smøres/fikses hvis jeg er UHELDIG - omfang av jobben?
4. bør ikke saaben tåle litt dårlig vei? er dette trolig grunnen?
jeg kan en del og har skrudd litt på denne og en del på en forrige saaben - se signatur. Kan jeg gjøre dette selv?
Og ikke minst: HVA VIL DETTE KOSTE?
HASTESAK!
Takker for all tidligere hjelp og håper på det samme nå!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg stemmer for å sjekke servooljen ja. Jeg hadde en liten lekkasje på min (dårlig slangeklemme), tok ikke lange tiden før servoen ble gretten...
For å svare litt på dine punkter;
1: Om du er tom for olje vil jeg ikke anbefale å kjøre noe mer før du får fylt opp, det er ikke noe særlig for pumpen.
2: Som sagt, sjekk oljen.
3: Du må bytte servopumpe.
4: Tviler på at dårlig vei kan skade servoen, men er jo mulig at humpingen kan ha fått en dårlig gammel slange til å hoppe av eller noe slikt. Skal styringen ha blitt skadet av noe vil jeg tro vedkommende som kjørte har kjørt på en stor stein, ned i et fælt hull, etc.
Mest sansynlig kan du klare dette selv med litt erfaring som du tydeligvis har, og grunnleggende teknisk innsikt. Haynes-bok er obligatorisk for en hver hobbymekaniker forresten.
Når det gjelder pris, i beste fall, 100kr for en flaske servoolje. I verste fall koster en ny servopumpe 1600,- på SP.
For å svare litt på dine punkter;
1: Om du er tom for olje vil jeg ikke anbefale å kjøre noe mer før du får fylt opp, det er ikke noe særlig for pumpen.
2: Som sagt, sjekk oljen.
3: Du må bytte servopumpe.
4: Tviler på at dårlig vei kan skade servoen, men er jo mulig at humpingen kan ha fått en dårlig gammel slange til å hoppe av eller noe slikt. Skal styringen ha blitt skadet av noe vil jeg tro vedkommende som kjørte har kjørt på en stor stein, ned i et fælt hull, etc.
Mest sansynlig kan du klare dette selv med litt erfaring som du tydeligvis har, og grunnleggende teknisk innsikt. Haynes-bok er obligatorisk for en hver hobbymekaniker forresten.
Når det gjelder pris, i beste fall, 100kr for en flaske servoolje. I verste fall koster en ny servopumpe 1600,- på SP.
Hvis det var reima som var så på tur at han totalt mangler servo, så hadde det vel ikke tatt lange tiden før han var strømløs, samt at bilen hadde blitt litt varm uten vannpumpe, så den er det vel neppe...Tor N12 skrev:Og selvfølgelig viftereima
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Var nettopp ute og så servooljesøl under bilen og kunne følgelig påvise tom servooljetank. Det er litt vått lit over alt men det ser ut som om det lekker fra en mutterskjøt i overgangen fra metallrør til et eller annet (servopumpe kanskje? men jeg trodde ikke den lå der.)
Det virker ganske umulig å komme til på undersiden der. Det er på en måte på undersiden av toppen når man står og ser ned i motorrommet på høyre side (sett innenifra) - skal ta et bilde - hva kan ha utløst dette? Er det så enkelt som å skru igjen og fylle på og alt er i orden? Eller må jeg bytte en pakning inni der? Hvor stor skade kan servoen ha tatt av å være uten olje een liten periode??
Takk for raske svar!!
Det virker ganske umulig å komme til på undersiden der. Det er på en måte på undersiden av toppen når man står og ser ned i motorrommet på høyre side (sett innenifra) - skal ta et bilde - hva kan ha utløst dette? Er det så enkelt som å skru igjen og fylle på og alt er i orden? Eller må jeg bytte en pakning inni der? Hvor stor skade kan servoen ha tatt av å være uten olje een liten periode??
Takk for raske svar!!
Sist redigert av Saabfan den 07 mar 2007, 19:37, redigert 1 gang totalt.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er en egen reim som kun driver servopumpa, så det kan godt være som Tor skriver.EdHunter N815 skrev:Hvis det var reima som var så på tur at han totalt mangler servo, så hadde det vel ikke tatt lange tiden før han var strømløs, samt at bilen hadde blitt litt varm uten vannpumpe, så den er det vel neppe...Tor N12 skrev:Og selvfølgelig viftereima
EDIT: Ser nå at han skriver at han har oljelekkasje, så da kan vi vel glemme reima.
Servopumpa sitter ganske riktig nederst, bakerst på motoren på høyre side. Prøv å skru på igjen slangen som sannsynligvis har hoppa av, og fyll opp med olje igjen.
Sist redigert av Ingvar N629 den 07 mar 2007, 19:40, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Aha, da så. Er ikke helt lommekjent i motorrommet på 900, lenge siden jeg har vært nedi et slikt etIngvar N629 skrev:Det er en egen reim som kun driver servopumpa, så det kan godt være som Tor skriver.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
OK, skal ned å skru fast nå, men lurte litt på om det er en pakning man må bytte eller om det holder å bare skru igjen?
Må jeg bytte servopumpe??! Er det grei jobb?
Må jeg bruke original servoolje? Den er ikke billig! Noen som har erfaring med shell sin servoolje? Har shell rett over gata her..
Må jeg bytte servopumpe??! Er det grei jobb?
Må jeg bruke original servoolje? Den er ikke billig! Noen som har erfaring med shell sin servoolje? Har shell rett over gata her..
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Umulig å si uten å vite hva som lekker...Saabfan skrev:OK, skal ned å skru fast nå, men lurte litt på om det er en pakning man må bytte eller om det holder å bare skru igjen?
Prøv å fylle på olje først.... Men er en grei jobb å bytte,ja. Men trangt.Saabfan skrev:Må jeg bytte servopumpe??! Er det grei jobb?
Shell sin funker. Har hatt det på min i årevis, men har Feltema nå.Saabfan skrev:Må jeg bruke original servoolje? Den er ikke billig! Noen som har erfaring med shell sin servoolje? Har shell rett over gata her..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Ellers kan jeg tipse om at det er tomme størrelse få fastnøklene som skal brukes på sjøten (min hvertfall) så slipper du å ødelegge festet med å bruke 13mm 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Har vært ute nå. Er rimelig sikker på at det lekker fra den ene skjøten der et av rørene kommer ut av servopumpen, det øverste røret, det man ser fra siden like ved grenrøret.
Servooljen lekker ned på eksosrøret og en dings som står opp av røret, noe som må være lambdasonden? Det kommer hvertfall to hvite ledninger ut av den.
Har fylt på ny olje (shellolje) og det med med en gang mye lettere å dreie rattet - mer eller mindre som det skal være.
Problemet er jo at det er klin umulig å komme til med noe skrujern der! Fikk "så vidt" litt tak i mutterhodet med en liten skiftenøkkel, men fikk ikke strammet eller løsnet på den. 14-nøkkelen var for liten og 17 for stor.
Hvordan fikser jeg dette? Det er jo IKKE PLASS TIL Å SKRU. Og da mener jeg ikke at det er vanskelig, men at det ikke går (hvert fall med det verktøyet jeg har). Så jeg står litt fast her...
Servooljen lekker ned på eksosrøret og en dings som står opp av røret, noe som må være lambdasonden? Det kommer hvertfall to hvite ledninger ut av den.
Har fylt på ny olje (shellolje) og det med med en gang mye lettere å dreie rattet - mer eller mindre som det skal være.
Problemet er jo at det er klin umulig å komme til med noe skrujern der! Fikk "så vidt" litt tak i mutterhodet med en liten skiftenøkkel, men fikk ikke strammet eller løsnet på den. 14-nøkkelen var for liten og 17 for stor.
Hvordan fikser jeg dette? Det er jo IKKE PLASS TIL Å SKRU. Og da mener jeg ikke at det er vanskelig, men at det ikke går (hvert fall med det verktøyet jeg har). Så jeg står litt fast her...
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Det GÅR og skru der, hadde akkurat samme problemet på min.. brukte laaaang tid på og få det sammen igjen og mulig jeg måtte ty til noen modifiseringer, husker ikke riktig... Men tror nok at problemet ditt er løst ved og få det tett igjen
Så tviler i alle fall på at du trenger og bytte pumpe
Lykke til!


Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt: