"KRISE" - akutte servostyringsproblemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

"KRISE" - akutte servostyringsproblemer

Legg inn av Saabfan » 07 mar 2007, 18:47

Trenger hjelp og råd asap zulu! Dette har skjedd:

1. bilen går bra
2. jeg låner bort bilen
3. jeg får tilbake bilen
4. jeg har nå null servostyring og knakelyder når jeg ratter, særlig stygge lyder når jeg ratter og står stille
5. det har visstnok blitt kjørt på humpete veg, jeg vet ikke hvor ille veien egentlig var

Jeg har neælig tenkt meg på en lengre biltur til en hytte i morgen.

1. kan jeg kjøre uten å gjøre dette værre?
2. hva må byttes/smøres/fikses hvis jeg er HELDIG - omfang av jobben?
3. hva må byttes/smøres/fikses hvis jeg er UHELDIG - omfang av jobben?
4. bør ikke saaben tåle litt dårlig vei? er dette trolig grunnen?

jeg kan en del og har skrudd litt på denne og en del på en forrige saaben - se signatur. Kan jeg gjøre dette selv?
Og ikke minst: HVA VIL DETTE KOSTE?

HASTESAK!

Takker for all tidligere hjelp og håper på det samme nå!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 mar 2007, 18:54

Første bud.... sjekk oljen!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 07 mar 2007, 19:02

ja, sjekk oljen..
Kan være en slange som har sprekt eller hoppet av..
Ikke så uvanlig 8)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 mar 2007, 19:02

Og selvfølgelig viftereima ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 07 mar 2007, 19:31

Jeg stemmer for å sjekke servooljen ja. Jeg hadde en liten lekkasje på min (dårlig slangeklemme), tok ikke lange tiden før servoen ble gretten...

For å svare litt på dine punkter;

1: Om du er tom for olje vil jeg ikke anbefale å kjøre noe mer før du får fylt opp, det er ikke noe særlig for pumpen.
2: Som sagt, sjekk oljen.
3: Du må bytte servopumpe.
4: Tviler på at dårlig vei kan skade servoen, men er jo mulig at humpingen kan ha fått en dårlig gammel slange til å hoppe av eller noe slikt. Skal styringen ha blitt skadet av noe vil jeg tro vedkommende som kjørte har kjørt på en stor stein, ned i et fælt hull, etc.

Mest sansynlig kan du klare dette selv med litt erfaring som du tydeligvis har, og grunnleggende teknisk innsikt. Haynes-bok er obligatorisk for en hver hobbymekaniker forresten.

Når det gjelder pris, i beste fall, 100kr for en flaske servoolje. I verste fall koster en ny servopumpe 1600,- på SP.

Tor N12 skrev:Og selvfølgelig viftereima ;)
Hvis det var reima som var så på tur at han totalt mangler servo, så hadde det vel ikke tatt lange tiden før han var strømløs, samt at bilen hadde blitt litt varm uten vannpumpe, så den er det vel neppe...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 07 mar 2007, 19:35

Var nettopp ute og så servooljesøl under bilen og kunne følgelig påvise tom servooljetank. Det er litt vått lit over alt men det ser ut som om det lekker fra en mutterskjøt i overgangen fra metallrør til et eller annet (servopumpe kanskje? men jeg trodde ikke den lå der.)

Det virker ganske umulig å komme til på undersiden der. Det er på en måte på undersiden av toppen når man står og ser ned i motorrommet på høyre side (sett innenifra) - skal ta et bilde - hva kan ha utløst dette? Er det så enkelt som å skru igjen og fylle på og alt er i orden? Eller må jeg bytte en pakning inni der? Hvor stor skade kan servoen ha tatt av å være uten olje een liten periode??

Takk for raske svar!!
Sist redigert av Saabfan den 07 mar 2007, 19:37, redigert 1 gang totalt.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mar 2007, 19:36

EdHunter N815 skrev:
Tor N12 skrev:Og selvfølgelig viftereima ;)
Hvis det var reima som var så på tur at han totalt mangler servo, så hadde det vel ikke tatt lange tiden før han var strømløs, samt at bilen hadde blitt litt varm uten vannpumpe, så den er det vel neppe...
Det er en egen reim som kun driver servopumpa, så det kan godt være som Tor skriver.

EDIT: Ser nå at han skriver at han har oljelekkasje, så da kan vi vel glemme reima.

Servopumpa sitter ganske riktig nederst, bakerst på motoren på høyre side. Prøv å skru på igjen slangen som sannsynligvis har hoppa av, og fyll opp med olje igjen.
Sist redigert av Ingvar N629 den 07 mar 2007, 19:40, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 07 mar 2007, 19:38

Ingvar N629 skrev:Det er en egen reim som kun driver servopumpa, så det kan godt være som Tor skriver.
Aha, da så. Er ikke helt lommekjent i motorrommet på 900, lenge siden jeg har vært nedi et slikt et ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 07 mar 2007, 20:17

OK, skal ned å skru fast nå, men lurte litt på om det er en pakning man må bytte eller om det holder å bare skru igjen?

Må jeg bytte servopumpe??! Er det grei jobb?

Må jeg bruke original servoolje? Den er ikke billig! Noen som har erfaring med shell sin servoolje? Har shell rett over gata her..
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mar 2007, 20:22

Saabfan skrev:OK, skal ned å skru fast nå, men lurte litt på om det er en pakning man må bytte eller om det holder å bare skru igjen?
Umulig å si uten å vite hva som lekker...
Saabfan skrev:Må jeg bytte servopumpe??! Er det grei jobb?
Prøv å fylle på olje først.... Men er en grei jobb å bytte,ja. Men trangt.
Saabfan skrev:Må jeg bruke original servoolje? Den er ikke billig! Noen som har erfaring med shell sin servoolje? Har shell rett over gata her..
Shell sin funker. Har hatt det på min i årevis, men har Feltema nå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 07 mar 2007, 22:32

jeg kjørte hjem til Drammen fra Oppland uten servoolje, forrige eier har også kjørt sånn littegranne.
Skal jeg kaste servopumpa mi i restavfall?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 07 mar 2007, 22:34

Ellers kan jeg tipse om at det er tomme størrelse få fastnøklene som skal brukes på sjøten (min hvertfall) så slipper du å ødelegge festet med å bruke 13mm :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 07 mar 2007, 22:58

Har vært ute nå. Er rimelig sikker på at det lekker fra den ene skjøten der et av rørene kommer ut av servopumpen, det øverste røret, det man ser fra siden like ved grenrøret.

Servooljen lekker ned på eksosrøret og en dings som står opp av røret, noe som må være lambdasonden? Det kommer hvertfall to hvite ledninger ut av den.

Har fylt på ny olje (shellolje) og det med med en gang mye lettere å dreie rattet - mer eller mindre som det skal være.

Problemet er jo at det er klin umulig å komme til med noe skrujern der! Fikk "så vidt" litt tak i mutterhodet med en liten skiftenøkkel, men fikk ikke strammet eller løsnet på den. 14-nøkkelen var for liten og 17 for stor.

Hvordan fikser jeg dette? Det er jo IKKE PLASS TIL Å SKRU. Og da mener jeg ikke at det er vanskelig, men at det ikke går (hvert fall med det verktøyet jeg har). Så jeg står litt fast her...
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 07 mar 2007, 23:19

Det GÅR og skru der, hadde akkurat samme problemet på min.. brukte laaaang tid på og få det sammen igjen og mulig jeg måtte ty til noen modifiseringer, husker ikke riktig... Men tror nok at problemet ditt er løst ved og få det tett igjen :wink: Så tviler i alle fall på at du trenger og bytte pumpe :D

Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 07 mar 2007, 23:57

Saabfan skrev:14-nøkkelen var for liten og 17 for stor.
Dersom du snakker om mm-nøkler nå, og disse ikke passer, så les Eliah sitt innlegg. (Men har du ikke prøvd 15 og 16? :roll: )

Svar