Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 25 mar 2007, 20:33
Mista den gamle tråden min om tomgang og slikt men det fikk jeg jo orden på uansett så jeg lagde en ny
Sliter med å starte bilen når den er blitt kald. Må kjøre den på starteren i opptil 7 sek før den starter, og når den starter så svinger turtallet en del.
Antar at noe ikke stemmer med kallstart funksjonen, men jeg vet ikke hva mer jeg kan prøve.
Har bytta:
Tempføler på innsuget
Tomgangsregulatoren (hvilket nr skal denne ha på t16?)
Hjernen
Noen tips anyone?
Sist redigert av
Ottar N398 den 31 mar 2007, 02:40, redigert 1 gang totalt.
-
bjarne n654
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Legg inn
av bjarne n654 » 25 mar 2007, 21:01
En kompis av meg hadde også problemer med å starte bilen, der var det noen stempelringer som var knekt. Du kunne kansje tatt en komprisjons test.
Husker ikke om den jaget på turtallet da.
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 25 mar 2007, 22:01
Vel hvis det hjelper til en eventuell forklaring så går bilen helt fint og det er ingen ulyder eller rart turtall etter at den har svevet i 3-4 sek (glemte det i sist post

) Alt virker ellers å fungere

-
bjarne n654
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Legg inn
av bjarne n654 » 25 mar 2007, 22:16
Bilen til kompisen min gikk fint den og, bortsett fra at den var vanskelig og starte og at den blåste ut peilepinnen. Han hadde den gamle typen girkasse med den lille peilepinnen.
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 25 mar 2007, 22:46
Starta den bra på varm motor også? min gjør jo det

Har lite lyst å bytte stempelringer
Hva annet bør byttes hvis det viser seg å være dem som er syndere? rådelager

-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 25 mar 2007, 23:16
Eliah skrev:Starta den bra på varm motor også? min gjør jo det

Har lite lyst å bytte stempelringer
Hva annet bør byttes hvis det viser seg å være dem som er syndere? rådelager

når du fysta e ute med stemplene så e det nok lurt å bytta det som e av lager + div.
med tanke på kem så har eigd den motoren før så har'an nok ikkje vært søndagskjørt akkurat.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Magnus N608
- 1,5 bar

- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Legg inn
av Magnus N608 » 26 mar 2007, 00:54
Eliah skrev:Starta den bra på varm motor også? min gjør jo det

Har lite lyst å bytte stempelringer
Hva annet bør byttes hvis det viser seg å være dem som er syndere? rådelager

Tviler på at du har tatt en ring egentlig.
Burde vel merket noe på effekt da.
Men er rart at det ikke har blitt bedre etter du har byttet så mye.
Kan ikke være noe så enkelt som plugger?

M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 26 mar 2007, 16:40
Målte kompen på varm motor og fikk 11 på tre sylindre og 10,6 på den siste

så da burde vel den være grei

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 26 mar 2007, 17:14
Pluggene er selvsagt nye?
Har du hatt ut pluggene og sett på dem?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 26 mar 2007, 17:20
Ingvar N629 skrev:Pluggene er selvsagt nye?
Har du hatt ut pluggene og sett på dem?
Måtte jo nesten det for å måle kompen

Så fine ut dem. Litt sota rundt kanten, men avstanden var fin og det var ikke sot på elektrodene.
Kan sjekke noen andre men jeg tviler på at de er synderne

-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 26 mar 2007, 21:26
Fant ut at en av pinnene på trottle giveren hadde løsna

Var pinne nr.1 virka ikke som om det hjalp noe serlig men noe må da ha sjedd.

-
TurboTuv
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 73
- Registrert: 25 jun 2006, 23:05
- Sted: Bjorøy/Bergen
Legg inn
av TurboTuv » 26 mar 2007, 22:06
Heisann...
Jeg hadde akkurat det samme problemet på AEROen i fjor.
Alt virket helt fint bare ikke når den var kald.
Det som var skjedd da var at topp-pakningen var litt sliten og
lekte ørlite vann inn i den ene sylinderen.
Dette gjorde at den oppførte seg akkurat som du beskriver.
Dette skal du kunne finne ut av ved å se godt etter på pluggene.
Den pluggen som står i sylinderen med lekkasje i vil være renere
og finere enn de andre.
Kanskje litt vanskelig nå hvis du har blandet pluggene da du tok de ut sist.
Du kan jo også følge med på om kjølevannet minker.
Men det sank veldig sakte på min.
Kan selvfølgelig være noe annet,men det hørtes veldig likt ut som min..
Hilsen Marius...
900 AERO 88`
-
TurboTuv
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 73
- Registrert: 25 jun 2006, 23:05
- Sted: Bjorøy/Bergen
Legg inn
av TurboTuv » 26 mar 2007, 22:13
Det er forresten derfor den går ujevnt med engang også.
Trenger litt tid for å "brenne" opp fuktigheten.
Hilsen Marius...
900 AERO 88`
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 26 mar 2007, 22:16
Akkurat sånn var min også når min toppakning røyk, Skjønte godt hvorfor den var litt "rå" når jeg startet den da jeg tok av toppen...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 26 mar 2007, 22:17
Og vi som akkurat har byttet toppakning
