Høy eller lavtrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Høy eller lavtrykk?

Legg inn av Larisss » 27 mar 2007, 13:23

Hvordan ser man på en turbo om den er lavtrykk eller høytrykk?
Er det noen kjennemerker?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 mar 2007, 13:25

Avhenger av hvilken bil(Saab) det er snakk om, og ja, man kan se forskjell.

Spesifiser litt du, så får du sikkert svar.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 27 mar 2007, 13:28

Det er en Saab 9000 Turbo 87mod 2.0L.. han som jeg skal kjøpe turbon av sier det er høytryksturbo, jeg vet ikke helt om jeg tror på det, så det jeg lurte på er om man kan kjenne det igjen på noe?.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 mar 2007, 13:33

Larisss skrev:Det er en Saab 9000 Turbo 87mod 2.0L.. han som jeg skal kjøpe turbon av sier det er høytryksturbo, jeg vet ikke helt om jeg tror på det, så det jeg lurte på er om man kan kjenne det igjen på noe?.
Han har rett, lavtrykk 9000 kom mange år senere..

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 27 mar 2007, 13:35

Jeg har Saab 9000 turbo 87mod 2.0L, å det er lavtrykksturbo.

Så jeg syns det var rart at han har høytryks, når han har samme bilen som meg, å bilen er helt orginal.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 mar 2007, 13:47

Larisss skrev:Jeg har Saab 9000 turbo 87mod 2.0L, å det er lavtrykksturbo.

Så jeg syns det var rart at han har høytryks, når han har samme bilen som meg, å bilen er helt orginal.
For det første, det er ikke turboen som bestemmer ladetrykket, det er det elektronikken som gjør.

Du har vel ladetrykksinstrument i dashbordet ditt? ergo høytrykk...

Jeg er litt nysgjerrig, aldri hørt om, eller sett lavtrykks 9000 fra 87...

Så om du spesifiserer litt, så blir det lettere å hjelpe deg :D

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 mar 2007, 13:50

Larisss skrev:Jeg har Saab 9000 turbo 87mod 2.0L, å det er lavtrykksturbo.

Så jeg syns det var rart at han har høytryks, når han har samme bilen som meg, å bilen er helt orginal.
Nei, det har du nok ikke. (Med mindre den er ombygd). Lettrykksturbo ble først levert i 1993. Men det er ikke slik at med en gang LTT ble introdusert, var det kun dette som ble levert! Det finnes 9000 med både LTT og FTT, selv om de kom etter at LTT ble introdusert.

Hvordan har du funnet ut at din er LTT da?

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 27 mar 2007, 13:58

Eneste "turbo" instrument i dasjbordet er den måleren som står oppe mellom temp og bensin måleren (Turbo/APC)..
Jeg kom på at bilen min er 85mod og motoren er 87mod, kan det ha noe å gjøre med at jeg har lavtryksturbo? den lader 0.8. sånn som jeg har forstått det, så lader lavtryks heletiden, mens høytryks lader fult fra 2500-3000rpm?.

Jeg begynte faktisk å bli usikker nå, om jeg har høytryks ellr:P...

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 mar 2007, 14:07

Larisss skrev:Eneste "turbo" instrument i dasjbordet er den måleren som står oppe mellom temp og bensin måleren (Turbo/APC)..
Jeg kom på at bilen min er 85mod og motoren er 87mod, kan det ha noe å gjøre med at jeg har lavtryksturbo? den lader 0.8. sånn som jeg har forstått det, så lader lavtryks heletiden, mens høytryks lader fult fra 2500-3000rpm?.

Jeg begynte faktisk å bli usikker nå, om jeg har høytryks ellr:P...
0.8 er høytrykk.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 27 mar 2007, 14:08

Gløm alt:P...

E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 mar 2007, 16:43

Larisss skrev:Gløm alt:P...

E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
Som Petter alt har sagt: Det er ikke turboen som bestemmer trykket! Elektronikken i bilen din, i ditt tilfelle APC-systemet, bestemmer hvor mye ladetrykk du får!

Ingen 9k fra 87 lader vel 1,1 bar originalt, men det er enkelt å justere med skrutrekker og loddebolt, så lenge du vet hva du gjør!

mvh Ingvar
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 27 mar 2007, 16:46

Ja det var ikke orginalt ladetrykk på 1.1bar. Men jeg trodde ikke det var samme turbo, som står i min bil

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 mar 2007, 20:11

Larisss skrev:Gløm alt:P...

E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
87 modell 2,3T det har jeg aldri sett!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 mar 2007, 20:19

Petter 900 T skrev:
Larisss skrev:Gløm alt:P...

E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
87 modell 2,3T det har jeg aldri sett!

Petter
Det har du rett i, den må være ombyggd.

2.3 i kom første gang i M90 mens 2.3 Turbo kom som M91

2.3 Turbo bruker T25, det samme gjør de nyere 2-literne mens de gamle 2.0T bruker Garret TB0343 eller TB0356 med T3-flens.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 28 mar 2007, 23:54

Bra du kom inn på denne tråden Tor, jeg holdt på å ramle av stolen.

T25 kom forresten på alle turbomodellene i M91, alt før det var "T3". Garret TB0343 var kun oljekjølt og ble erstattet av vannkjølt TB0356 midt i M87 såvidt jeg husker. Hvis noen har en 87 modell med 2,3T så må karrosseriet være bygd om på høyre side for å få plass til "långmotorn".

9k ltt lader mellom 0,4 og 0,5 bar (grunnladetrykket). De fleste ltt mangler magnetventil. Fulltrykkerne av 9k 2,0T ladet 0,75 bar. 2,3T ladet 1,0 bar mens Aero M93- ladet 1,08 bar. Med fornuftige trimsatser ligger gjerne makstrykket på 1,1 - 1,3 bar.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar