Høy eller lavtrykk?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Høy eller lavtrykk?
Hvordan ser man på en turbo om den er lavtrykk eller høytrykk?
Er det noen kjennemerker?
Er det noen kjennemerker?
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Han har rett, lavtrykk 9000 kom mange år senere..Larisss skrev:Det er en Saab 9000 Turbo 87mod 2.0L.. han som jeg skal kjøpe turbon av sier det er høytryksturbo, jeg vet ikke helt om jeg tror på det, så det jeg lurte på er om man kan kjenne det igjen på noe?.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
For det første, det er ikke turboen som bestemmer ladetrykket, det er det elektronikken som gjør.Larisss skrev:Jeg har Saab 9000 turbo 87mod 2.0L, å det er lavtrykksturbo.
Så jeg syns det var rart at han har høytryks, når han har samme bilen som meg, å bilen er helt orginal.
Du har vel ladetrykksinstrument i dashbordet ditt? ergo høytrykk...
Jeg er litt nysgjerrig, aldri hørt om, eller sett lavtrykks 9000 fra 87...
Så om du spesifiserer litt, så blir det lettere å hjelpe deg

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Nei, det har du nok ikke. (Med mindre den er ombygd). Lettrykksturbo ble først levert i 1993. Men det er ikke slik at med en gang LTT ble introdusert, var det kun dette som ble levert! Det finnes 9000 med både LTT og FTT, selv om de kom etter at LTT ble introdusert.Larisss skrev:Jeg har Saab 9000 turbo 87mod 2.0L, å det er lavtrykksturbo.
Så jeg syns det var rart at han har høytryks, når han har samme bilen som meg, å bilen er helt orginal.
Hvordan har du funnet ut at din er LTT da?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Eneste "turbo" instrument i dasjbordet er den måleren som står oppe mellom temp og bensin måleren (Turbo/APC)..
Jeg kom på at bilen min er 85mod og motoren er 87mod, kan det ha noe å gjøre med at jeg har lavtryksturbo? den lader 0.8. sånn som jeg har forstått det, så lader lavtryks heletiden, mens høytryks lader fult fra 2500-3000rpm?.
Jeg begynte faktisk å bli usikker nå, om jeg har høytryks ellr:P...
Jeg kom på at bilen min er 85mod og motoren er 87mod, kan det ha noe å gjøre med at jeg har lavtryksturbo? den lader 0.8. sånn som jeg har forstått det, så lader lavtryks heletiden, mens høytryks lader fult fra 2500-3000rpm?.
Jeg begynte faktisk å bli usikker nå, om jeg har høytryks ellr:P...
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
0.8 er høytrykk.Larisss skrev:Eneste "turbo" instrument i dasjbordet er den måleren som står oppe mellom temp og bensin måleren (Turbo/APC)..
Jeg kom på at bilen min er 85mod og motoren er 87mod, kan det ha noe å gjøre med at jeg har lavtryksturbo? den lader 0.8. sånn som jeg har forstått det, så lader lavtryks heletiden, mens høytryks lader fult fra 2500-3000rpm?.
Jeg begynte faktisk å bli usikker nå, om jeg har høytryks ellr:P...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Som Petter alt har sagt: Det er ikke turboen som bestemmer trykket! Elektronikken i bilen din, i ditt tilfelle APC-systemet, bestemmer hvor mye ladetrykk du får!Larisss skrev:Gløm alt:P...
E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
Ingen 9k fra 87 lader vel 1,1 bar originalt, men det er enkelt å justere med skrutrekker og loddebolt, så lenge du vet hva du gjør!
mvh Ingvar
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
87 modell 2,3T det har jeg aldri sett!Larisss skrev:Gløm alt:P...
E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det har du rett i, den må være ombyggd.Petter 900 T skrev:87 modell 2,3T det har jeg aldri sett!Larisss skrev:Gløm alt:P...
E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
Petter
2.3 i kom første gang i M90 mens 2.3 Turbo kom som M91
2.3 Turbo bruker T25, det samme gjør de nyere 2-literne mens de gamle 2.0T bruker Garret TB0343 eller TB0356 med T3-flens.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Bra du kom inn på denne tråden Tor, jeg holdt på å ramle av stolen.
T25 kom forresten på alle turbomodellene i M91, alt før det var "T3". Garret TB0343 var kun oljekjølt og ble erstattet av vannkjølt TB0356 midt i M87 såvidt jeg husker. Hvis noen har en 87 modell med 2,3T så må karrosseriet være bygd om på høyre side for å få plass til "långmotorn".
9k ltt lader mellom 0,4 og 0,5 bar (grunnladetrykket). De fleste ltt mangler magnetventil. Fulltrykkerne av 9k 2,0T ladet 0,75 bar. 2,3T ladet 1,0 bar mens Aero M93- ladet 1,08 bar. Med fornuftige trimsatser ligger gjerne makstrykket på 1,1 - 1,3 bar.
T25 kom forresten på alle turbomodellene i M91, alt før det var "T3". Garret TB0343 var kun oljekjølt og ble erstattet av vannkjølt TB0356 midt i M87 såvidt jeg husker. Hvis noen har en 87 modell med 2,3T så må karrosseriet være bygd om på høyre side for å få plass til "långmotorn".
9k ltt lader mellom 0,4 og 0,5 bar (grunnladetrykket). De fleste ltt mangler magnetventil. Fulltrykkerne av 9k 2,0T ladet 0,75 bar. 2,3T ladet 1,0 bar mens Aero M93- ladet 1,08 bar. Med fornuftige trimsatser ligger gjerne makstrykket på 1,1 - 1,3 bar.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T