Hjelp! Bilen min tikker!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Hjelp! Bilen min tikker!

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mar 2007, 14:30

Vanskelig å forklare, men når motoren min har vært skrudd av, i mer enn 5 minutter, så tikker den sinnsvakt.. som om alle 16 ventilene tikker, men bare litt, og det varer i maks 30 sekunder etter jeg har startet.

Har ikke prøvd å lokalisere lyden, men tror det kan være noe annet, som f.eks vannpumpe elns... Noen innspill, noen?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 30 mar 2007, 14:36

Hydrauliske løftere i toppen?
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mar 2007, 14:37

alle sammen?
Dette skjedde plutselig..
OG.. den tikker KUN under akselerasjon.. men så straks jeg slutter å akse, så slutter den å tikke.. dette er uavhengig om hvor mye jeg akser!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 30 mar 2007, 14:40

ParADigM N558 skrev:alle sammen?
Dette skjedde plutselig..
OG.. den tikker KUN under akselerasjon.. men så straks jeg slutter å akse, så slutter den å tikke.. dette er uavhengig om hvor mye jeg akser!
Mystisk, har ingen anelse, sikkert andre som vet..
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mar 2007, 14:44

Terra N837 skrev:
ParADigM N558 skrev:alle sammen?
Dette skjedde plutselig..
OG.. den tikker KUN under akselerasjon.. men så straks jeg slutter å akse, så slutter den å tikke.. dette er uavhengig om hvor mye jeg akser!
Mystisk, har ingen anelse, sikkert andre som vet..
Tor, Hjelle eller Anders? :D:D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 30 mar 2007, 15:13

Sprekk i eksosmanifold?Var borti lignende på en på en OG900 T8.Der var det tikking helt til at matrialet ble så varm at det utvidet seg og ble tett....
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 30 mar 2007, 15:14

Hei

Om du har en høy tikking metallisk, så kan det være for lavt oljetrykk som gjør at ventiltrykkerne tikker altså for lite olje til de.
Så sjekk oljenivå og ev oljetrykk.
Det er jo litt merkelig om de bare helt plutselig har begynt og tikke, så enten har du mistet oljetrykket eller så er det noe annet som spøker for deg.

Om trykkerne begynner og tikke kan man enkelt sjekke om de har blitt (myke) ta bort ventilkåpen ta en stor skrutrekker eller noe som du kan klemme ned en og en trykker og se om de kjennes myke, finner du noen som er mykere en de andre, så bytter du ut de som er myke, husk bare og vri motoren i rett posisjon på hver sylinder.

Tikker det også på tomgang eller er det helt stille?

Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mar 2007, 15:15

Mats Erik Aasegg skrev:Sprekk i eksosmanifold?Var borti lignende på en på en OG900 T8.Der var det tikking helt til at matrialet ble så varm at det utvidet seg og ble tett....
Har hatt tjafs med eksosmanifolden min ja..
Men det skal Imaas bil ha "midlertidig fiksa" som det så pent heter..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 30 mar 2007, 15:26

huska du å setta de rette boltane te kammane på rett plass?

på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.

har du bytta om så e det tett :?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mar 2007, 15:42

får håpe det går til H****** da, er Imaas Bil som har mekka på manifolden min ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 mar 2007, 16:05

Frode N073 skrev:huska du å setta de rette boltane te kammane på rett plass?

på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.

har du bytta om så e det tett :?
Han har da vel ikke vært av med kammene???

Vanskelig å uttale seg når man ikke har hørt den selv men som Tommy sier, sjekk oljenivå/oljetrykk først i allefall... høres jo merkelig ut at det gir seg straks du avslutter en aks...

Er ikke Noen som har vært der og tappet bilen for olje da? ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 mar 2007, 16:45

Kva med den klassiske magnetventiltikkinga?
Skulle ihvertfall både være enkelt å lokalisere og eliminere om en opnar panseret...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mar 2007, 16:58

vel, NOEN må gi gass mens jeg går fram da.. hehe
Ja, kan godt være en magnetventil.. håper jo mest på det egentlig :)

Skal sjekke olje, dreper noen om det er for lite.. for da har NOEN ikke informert meg om at jeg har kjøpt en bil som drikker/lekker olje, og da... da blir det dyrt..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 30 mar 2007, 17:30

Tor N12 skrev:
Frode N073 skrev:huska du å setta de rette boltane te kammane på rett plass?

på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.

har du bytta om så e det tett :?
Han har da vel ikke vært av med kammene???
quote]

eg så blande kortå. :oops:

leste denna tråden for litt siden viewtopic.php?t=13516&highlight=
va sikker på at det va same trådstartar men så feil kan me ta :?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 30 mar 2007, 18:26

Heisann...
På meg høres det ut som sprekk i eksosmanifold eller ødelagt
pakning til denne...
Så jeg er enig med Aasegg...
Har hatt dette problemet før...Både på 8V og 16V...
Dette hører du ved å stå å se på manifolden mens du gir gass med handen rett på spjeldhuset...Eller du kan se etter sprekker på manifolden.
De pleier fort å bli synlige.
Dette problemet blir imidlertid fort verre og hvis det er pakningen må det gjøres noe med relativt fort, fordi eksosen kan skjære spor i toppen slik at det blir vanskelig å få tett med en ny pakning...
Dette er selfølgelig bare mitt synspunkt da...
Håper du finner ut av det og lykke til...

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Svar