Hjelp! Bilen min tikker!
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Hjelp! Bilen min tikker!
Vanskelig å forklare, men når motoren min har vært skrudd av, i mer enn 5 minutter, så tikker den sinnsvakt.. som om alle 16 ventilene tikker, men bare litt, og det varer i maks 30 sekunder etter jeg har startet.
Har ikke prøvd å lokalisere lyden, men tror det kan være noe annet, som f.eks vannpumpe elns... Noen innspill, noen?
Har ikke prøvd å lokalisere lyden, men tror det kan være noe annet, som f.eks vannpumpe elns... Noen innspill, noen?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
alle sammen?
Dette skjedde plutselig..
OG.. den tikker KUN under akselerasjon.. men så straks jeg slutter å akse, så slutter den å tikke.. dette er uavhengig om hvor mye jeg akser!
Dette skjedde plutselig..
OG.. den tikker KUN under akselerasjon.. men så straks jeg slutter å akse, så slutter den å tikke.. dette er uavhengig om hvor mye jeg akser!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Tor, Hjelle eller Anders?Terra N837 skrev:Mystisk, har ingen anelse, sikkert andre som vet..ParADigM N558 skrev:alle sammen?
Dette skjedde plutselig..
OG.. den tikker KUN under akselerasjon.. men så straks jeg slutter å akse, så slutter den å tikke.. dette er uavhengig om hvor mye jeg akser!

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar
- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Om du har en høy tikking metallisk, så kan det være for lavt oljetrykk som gjør at ventiltrykkerne tikker altså for lite olje til de.
Så sjekk oljenivå og ev oljetrykk.
Det er jo litt merkelig om de bare helt plutselig har begynt og tikke, så enten har du mistet oljetrykket eller så er det noe annet som spøker for deg.
Om trykkerne begynner og tikke kan man enkelt sjekke om de har blitt (myke) ta bort ventilkåpen ta en stor skrutrekker eller noe som du kan klemme ned en og en trykker og se om de kjennes myke, finner du noen som er mykere en de andre, så bytter du ut de som er myke, husk bare og vri motoren i rett posisjon på hver sylinder.
Tikker det også på tomgang eller er det helt stille?
Mvh
Tommy Utengen
Om du har en høy tikking metallisk, så kan det være for lavt oljetrykk som gjør at ventiltrykkerne tikker altså for lite olje til de.
Så sjekk oljenivå og ev oljetrykk.
Det er jo litt merkelig om de bare helt plutselig har begynt og tikke, så enten har du mistet oljetrykket eller så er det noe annet som spøker for deg.
Om trykkerne begynner og tikke kan man enkelt sjekke om de har blitt (myke) ta bort ventilkåpen ta en stor skrutrekker eller noe som du kan klemme ned en og en trykker og se om de kjennes myke, finner du noen som er mykere en de andre, så bytter du ut de som er myke, husk bare og vri motoren i rett posisjon på hver sylinder.
Tikker det også på tomgang eller er det helt stille?
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Har hatt tjafs med eksosmanifolden min ja..Mats Erik Aasegg skrev:Sprekk i eksosmanifold?Var borti lignende på en på en OG900 T8.Der var det tikking helt til at matrialet ble så varm at det utvidet seg og ble tett....
Men det skal Imaas bil ha "midlertidig fiksa" som det så pent heter..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
huska du å setta de rette boltane te kammane på rett plass?
på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.
har du bytta om så e det tett
på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.
har du bytta om så e det tett

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Han har da vel ikke vært av med kammene???Frode N073 skrev:huska du å setta de rette boltane te kammane på rett plass?
på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.
har du bytta om så e det tett
Vanskelig å uttale seg når man ikke har hørt den selv men som Tommy sier, sjekk oljenivå/oljetrykk først i allefall... høres jo merkelig ut at det gir seg straks du avslutter en aks...
Er ikke Noen som har vært der og tappet bilen for olje da?

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
vel, NOEN må gi gass mens jeg går fram da.. hehe
Ja, kan godt være en magnetventil.. håper jo mest på det egentlig
Skal sjekke olje, dreper noen om det er for lite.. for da har NOEN ikke informert meg om at jeg har kjøpt en bil som drikker/lekker olje, og da... da blir det dyrt..
Ja, kan godt være en magnetventil.. håper jo mest på det egentlig

Skal sjekke olje, dreper noen om det er for lite.. for da har NOEN ikke informert meg om at jeg har kjøpt en bil som drikker/lekker olje, og da... da blir det dyrt..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Han har da vel ikke vært av med kammene???Tor N12 skrev:Frode N073 skrev:huska du å setta de rette boltane te kammane på rett plass?
på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.
har du bytta om så e det tett
quote]
eg så blande kortå.

leste denna tråden for litt siden viewtopic.php?t=13516&highlight=
va sikker på at det va same trådstartar men så feil kan me ta

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Heisann...
På meg høres det ut som sprekk i eksosmanifold eller ødelagt
pakning til denne...
Så jeg er enig med Aasegg...
Har hatt dette problemet før...Både på 8V og 16V...
Dette hører du ved å stå å se på manifolden mens du gir gass med handen rett på spjeldhuset...Eller du kan se etter sprekker på manifolden.
De pleier fort å bli synlige.
Dette problemet blir imidlertid fort verre og hvis det er pakningen må det gjøres noe med relativt fort, fordi eksosen kan skjære spor i toppen slik at det blir vanskelig å få tett med en ny pakning...
Dette er selfølgelig bare mitt synspunkt da...
Håper du finner ut av det og lykke til...
Hilsen Marius...
På meg høres det ut som sprekk i eksosmanifold eller ødelagt
pakning til denne...
Så jeg er enig med Aasegg...
Har hatt dette problemet før...Både på 8V og 16V...
Dette hører du ved å stå å se på manifolden mens du gir gass med handen rett på spjeldhuset...Eller du kan se etter sprekker på manifolden.
De pleier fort å bli synlige.
Dette problemet blir imidlertid fort verre og hvis det er pakningen må det gjøres noe med relativt fort, fordi eksosen kan skjære spor i toppen slik at det blir vanskelig å få tett med en ny pakning...
Dette er selfølgelig bare mitt synspunkt da...
Håper du finner ut av det og lykke til...
Hilsen Marius...
900 AERO 88`