Hvor mange gamp kan jeg hente ut av min saab 900turbo 16v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Låst
Kjetil12345
Innlegg: 7
Registrert: 02 apr 2007, 22:50

Hvor mange gamp kan jeg hente ut av min saab 900turbo 16v

Legg inn av Kjetil12345 » 05 apr 2007, 10:22

Hei.
Hvor mange gamp kan jeg hente ut av min saab 900turbo 16v 2.0l 1985modell.
evt hvor "dyrt" vil det bli.
bilen er i kjempestand. har nettopp overhalt motoren totalt. eneste turboen som kanskje trenger enn overhaling. evt enn ny. forslag?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 apr 2007, 10:42

Girkassa stopper karusellen akkurat når det begynner å bli moro.

Men du har vel en tråd til om dette?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Kjetil12345
Innlegg: 7
Registrert: 02 apr 2007, 22:50

Legg inn av Kjetil12345 » 05 apr 2007, 10:45

Ingvar N629 skrev:Girkassa stopper karusellen akkurat når det begynner å bli moro.

Men du har vel en tråd til om dette?
Hmm. er det ikke mulig å gjøre noe med det da?:/

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 apr 2007, 11:03

Kjetil12345 skrev:
Ingvar N629 skrev:Girkassa stopper karusellen akkurat når det begynner å bli moro.

Men du har vel en tråd til om dette?
Hmm. er det ikke mulig å gjøre noe med det da?:/
Jo, det er mulig. Du kan kjøpe forsterkt låda fra SP, 30 000.
Eller du kan få tak i 4trinns kokillgjuten låda, for ca 3000-5000, fra Sverige.

Men selv om kokill går for å være sterkere, er den vel ikke helt skuddsikker. Om du vil kan du sende en kokill til låda-Jørgen i Sverige, og få han til å forsterke den.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 apr 2007, 11:05

Jo, det finnes kasser å få kjøpt som er forsterka på alle bauger og kanter, men det er DYRT. Enkelte kjører til og med uten synk og med rettskårne drev, men da snakker vi ikke bil som jeg ville brukt på vanlig vei iaf.

Mest vanlig er vel å bruke kokillestøpt kassehus fra slutten av -70 en gang, noen husker sikkert de årene de ble laget. Kun firetrinns. Innmaten kommer i tillegg.

Eller nja, MEST vanlig er det vel å gi f i kassa og kjøre til det raser... Kommer selvsagt an på hvor mye moment du har tenkt å ha, og hvordan du velger å bruke det. Så er spørsmålet hvor kjørbart og moro det er, da...

EDIT: Eirik kom først, gitt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 apr 2007, 11:25

Ta resten av diskusjonen i den tråden som allereie er starta:
viewtopic.php?t=13584

Låser denne.

Låst