Regarding modifying engine an body

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Spöket
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 106
Registrert: 23 mai 2006, 14:30
Medlemsnummer: 1027
Navn: René
Bil: 9000,900,9-3ss
Sted: Kongsberg

Regarding modifying engine an body

Legg inn av Spöket » 11 apr 2007, 12:49

Hei

Jag er en SAAB frelst svensk som nyligen flyttat till Norge och lurar lite på era ombyggnadsregler ang motorer mm.

Som jag førstått får man bygga till och om motorer i bilar, men OM bilen ær nyare æn 10 år så tar staten en avgift på gund av att man ændrat ursprunget. (Ær det ok då att bygg om en ældre bil?)

Jag har pratat med vægvæsendet hær i Sandvika, de sæger att det ær ok att ex. sætta i en turbo motor i en saab 9000i, på grund av att bromsarna mm redan ær godkænda før den effekt som turbon læmnar.

Jag vill nu verifiera detta med er.

1. Ær det tillåtet att bygga om en saab 9000 i 2,0 eller 2,0 turbo till en 2,3 turbo?
2. Behøver jag någon form av papper från er ang ombyggnationen?
3. Skall bilen checkas av er innan ni kan skriva ut ett sådant papper?
4. Får jag lacka om bilen i en annan færg?
5. Får man ændra ex. takluckans storlek? om det finns en sådan?
6. Får man sætta i en sækerhetsbur i en bil?

Många frågor som någon sækert kan, men jag ær angelægen om att få svar från någon kunnig person innan jag børjar med mitt projekt.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Regarding modifying engine an body

Legg inn av Eirik N396 » 11 apr 2007, 13:24

Spöket skrev:1. Ær det tillåtet att bygga om en saab 9000 i 2,0 eller 2,0 turbo till en 2,3 turbo?
2. Behøver jag någon form av papper från er ang ombyggnationen?
3. Skall bilen checkas av er innan ni kan skriva ut ett sådant papper?
4. Får jag lacka om bilen i en annan færg?
5. Får man ændra ex. takluckans storlek? om det finns en sådan?
6. Får man sætta i en sækerhetsbur i en bil?
1. Ja det er tillatt :)

2. For og900 må du kontakte GM Norge, og snakke med Per Falla. Han kan hjelpe med papirer, men en kan regne med å betale en tusenlapp eller to for dette. Når det gjelder 9000 er jeg ikke sikker, men om du ikke får andre svar, kan du ringe til Saabs ettermarkedsavdeling, og spør etter Per Falla :)

3. Har ikke vært borti 9000, men her måtte vi først til Saab-verkstedet og få kontrollert bilen. De måtte bekrefte at bilen var i den stand som forutsatt i papiret fra Saab. Når dette er gjort er det bare å dra til Biltilsynet og få dette inn i vognkortet ;)

4. Ja det kan du. Men du bør dra til biltilsynet, så dette også blir endret i vognkortet ditt.

6. I utgangspunktet tror jeg ikke dette er lov, dersom bilen skal være gateregistrert. Men noen har greid å få dette til, så kanskje de kan komme med innspill?

Og så litt Offtopic: Spöket? Er det du som har den hvite og900 med gammelfront og airflow? :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2007, 14:23

Jeg fikk godkjent å sette inn bur i Sonetten, forutsatt at det bygges etter FIA-standard.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 11 apr 2007, 17:30

3. Skall bilen checkas av er innan ni kan skriva ut ett sådant papper?
På 9000i med de store bremsene (-90-> ?) så er det eneste som trengs dekk med hastighetskode "v" eller høyere for å få den godkjent. Jeg bygde om min 9000i-91 til en 2,3t og behøvde ikke vise bilen på saabverksted, biltilsynet klarer å sjekke hastighetskoden selv.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 apr 2007, 23:09

Kom bara ihåg att det gäller bilar som varit registrerade i Norge i 10år!
Inte bara att dom är mer än 10år gamla!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar