Hei
Jag er en SAAB frelst svensk som nyligen flyttat till Norge och lurar lite på era ombyggnadsregler ang motorer mm.
Som jag førstått får man bygga till och om motorer i bilar, men OM bilen ær nyare æn 10 år så tar staten en avgift på gund av att man ændrat ursprunget. (Ær det ok då att bygg om en ældre bil?)
Jag har pratat med vægvæsendet hær i Sandvika, de sæger att det ær ok att ex. sætta i en turbo motor i en saab 9000i, på grund av att bromsarna mm redan ær godkænda før den effekt som turbon læmnar.
Jag vill nu verifiera detta med er.
1. Ær det tillåtet att bygga om en saab 9000 i 2,0 eller 2,0 turbo till en 2,3 turbo?
2. Behøver jag någon form av papper från er ang ombyggnationen?
3. Skall bilen checkas av er innan ni kan skriva ut ett sådant papper?
4. Får jag lacka om bilen i en annan færg?
5. Får man ændra ex. takluckans storlek? om det finns en sådan?
6. Får man sætta i en sækerhetsbur i en bil?
Många frågor som någon sækert kan, men jag ær angelægen om att få svar från någon kunnig person innan jag børjar med mitt projekt.
Regarding modifying engine an body
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Regarding modifying engine an body
1. Ja det er tillattSpöket skrev:1. Ær det tillåtet att bygga om en saab 9000 i 2,0 eller 2,0 turbo till en 2,3 turbo?
2. Behøver jag någon form av papper från er ang ombyggnationen?
3. Skall bilen checkas av er innan ni kan skriva ut ett sådant papper?
4. Får jag lacka om bilen i en annan færg?
5. Får man ændra ex. takluckans storlek? om det finns en sådan?
6. Får man sætta i en sækerhetsbur i en bil?

2. For og900 må du kontakte GM Norge, og snakke med Per Falla. Han kan hjelpe med papirer, men en kan regne med å betale en tusenlapp eller to for dette. Når det gjelder 9000 er jeg ikke sikker, men om du ikke får andre svar, kan du ringe til Saabs ettermarkedsavdeling, og spør etter Per Falla

3. Har ikke vært borti 9000, men her måtte vi først til Saab-verkstedet og få kontrollert bilen. De måtte bekrefte at bilen var i den stand som forutsatt i papiret fra Saab. Når dette er gjort er det bare å dra til Biltilsynet og få dette inn i vognkortet

4. Ja det kan du. Men du bør dra til biltilsynet, så dette også blir endret i vognkortet ditt.
6. I utgangspunktet tror jeg ikke dette er lov, dersom bilen skal være gateregistrert. Men noen har greid å få dette til, så kanskje de kan komme med innspill?
Og så litt Offtopic: Spöket? Er det du som har den hvite og900 med gammelfront og airflow?

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg fikk godkjent å sette inn bur i Sonetten, forutsatt at det bygges etter FIA-standard.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
På 9000i med de store bremsene (-90-> ?) så er det eneste som trengs dekk med hastighetskode "v" eller høyere for å få den godkjent. Jeg bygde om min 9000i-91 til en 2,3t og behøvde ikke vise bilen på saabverksted, biltilsynet klarer å sjekke hastighetskoden selv.3. Skall bilen checkas av er innan ni kan skriva ut ett sådant papper?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund