Røyk fra rattet!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Røyk fra rattet!

Legg inn av PetterT » 25 apr 2007, 06:48

Når jeg var ute å kjørte i går begynte det å ryke fra rett bak rattet mitt. Det lukta også helt jævlig svidd, og fultlysa mine ble stående på etter jeg hadde stoppet bilen og tatt ut nøkkelen. Etter jeg kobla fra strømmen på batteriet og satt det på igjen, merka jeg ingenting, men jeg har ikke fultlys lenger. Noen som har vært borti noe liknende før? Bilen er en ng 900.

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 25 apr 2007, 07:28

Det er sikkert noe elektronikk som har kortsluttet. Dette er ganske skummelt, så jeg ville fiksa på det snarest.

Et tips vil være å ta av + på batteriet når du er ferdig med å kjøre... kjedelig å komme tilbake til oppbrent bil! Brannslukkningsapparat er heller ikke dumt å ha i bilen hehe
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 25 apr 2007, 07:38

hmm, det røyk fra bilen min for noen dager siden og.. ekkelt

Høres ut som kabelbrudd/overledning bak hovedlysbryteren.

På bilen min sitter hvertfall ikke relèene bak brytern, men i sikringsboksen under panseret. Ellers kunne jo et slikt ha brent opp
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 25 apr 2007, 08:21

På min OG900 så begynte det også å ryke fra rattet.. så mista vi alt av lys i fronten og...
Var bare ei lita kortsluttning som satte fyr på noen kabler.. ingenting å bekymre seg over :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 25 apr 2007, 09:13

Veit de ikkje at det er røyken inni ledningane som får elektriske ting til å virke?? For viss røyken slepp ut, slutter som regel ting å virke :)

Mvh. Anders

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 25 apr 2007, 16:25

det var bryteren og den er skiftet, så nå funker det! :lol: Noen som vet om det kan være fordi det satt 100w pære i som gjorde at det smelta? Eller skal ikke det ha noe å si?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 25 apr 2007, 16:51

det kan ha noe å si ja..
selv om belastningen egentlig skal ligge over ett relè
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 apr 2007, 17:56

ParADigM N558 skrev:det kan ha noe å si ja..
selv om belastningen egentlig skal ligge over ett relè

ehhh... snakker om selvmotsigelse... som du sier belastningen ligger over rele'et, styrestrømmen fra bryteren kjenner ingen forskjell på hvor store pærer som er montert.

Men, må presisere at jeg ikke har sett hvordan dette er koblet på ng900, på 9000 så går i allefall alt over rele'et fra og med M87
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 25 apr 2007, 21:22

Tor N12 skrev:
ParADigM N558 skrev:det kan ha noe å si ja..
selv om belastningen egentlig skal ligge over ett relè

ehhh... snakker om selvmotsigelse... som du sier belastningen ligger over rele'et, styrestrømmen fra bryteren kjenner ingen forskjell på hvor store pærer som er montert.
Sier ja, det kan ha noe å si. Alt kan ha noe å si, til og med været kunne ha hatt innvirkning... for å sette det på spissen..

For joda, styrestrømmen skal mellom releet og og bryteren skal være helt upåvirket av dette.. derfor jeg skrev at det skal egentlig..
Men om dette har vært ødelagt av f.eks. tidligere eier, så er det helt umulig å si hvordan det ligger an i lendet nå, uten å observere.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 apr 2007, 22:41

ParADigM N558 skrev:Sier ja, det kan ha noe å si. Alt kan ha noe å si, til og med været kunne ha hatt innvirkning... for å sette det på spissen..

For joda, styrestrømmen skal mellom releet og og bryteren skal være helt upåvirket av dette.. derfor jeg skrev at det skal egentlig..
Men om dette har vært ødelagt av f.eks. tidligere eier, så er det helt umulig å si hvordan det ligger an i lendet nå, uten å observere.
Tenk på at svarene du gir skal hjelpe trådstarter ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar