tikking!!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

tikking!!!

Legg inn av WilliamN582 » 26 apr 2007, 17:26

Er det noen som kan forklare meg hvorfor denne tikker?? Hva som må gjøre for å få en stopp ¨på det.. den går bort når jeg tråkker inn bremsepedalen?! hmm

Bilde
Bilde
Bilde

gjelder en 9000 turbo
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 26 apr 2007, 17:33

Dette er magnetventilen din. At den tikker tyder vel på at den begynner å bli dårlig, men jeg er usikker på HVORFOR den egentlig gjør det.
For å få den til å slutte å tikke må den nok byttes.

Uten å kunne si det sikkert lurer jeg på om APC kobler den ut når man bremser slik at ladetrykket synker til GLT.

Edit: søkte litt på tikkende magnetventil her på forumet, og ser at tikkende MV kan komme av feil på bankesensor og muligens APC, men det er sikkert andre som har mer peiling på dette enn meg...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 26 apr 2007, 17:40

men da er det bare å bytte den..
kan det ha noe med at jeg har byttet apc`n?
den er modifisert!!
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 26 apr 2007, 17:43

skal ha heller lite å si.. faktisk ingenting om jeg tenker rett..

Men tikker den måler den feil eller så er den ødelagt..
Bytt den
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 26 apr 2007, 17:46

oki.. men takker for kjapt svar..
lærte noe i dag å:)
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 27 apr 2007, 08:06

et øyeblikk!! En annen grunn til at magnetventiler tikker, er at de registrerer tenningsbank, og det trenger ikke nødvendigvis bli registrert fordi bankesensoren er dårlig. hvor mye lader du etter APC ble modifisert, kanskje en del? og kanskje du ikke har gjort noe som helst for å veie opp den økte luftmengden med mer drivstoff?

bare en idè. for å sjekke om du faktisk har tenningsbank kan du jo som sagt bytte magnetventil og se om den også tikker, eller montere en bankediode (som vil blinke hver gang bankesensoren din registrerer tenningsbank)
er bankesensoren din ødelagt derimot, som du foreløpig ikke vet noe om, er kanskje ikke bankediode den beste løsninga.

og nå kan noen rette på meg om jeg tar feil. er ydmyk som alltid, hehe
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 27 apr 2007, 09:54

candikid skrev:et øyeblikk!! En annen grunn til at magnetventiler tikker, er at de registrerer tenningsbank, og det trenger ikke nødvendigvis bli registrert fordi bankesensoren er dårlig. hvor mye lader du etter APC ble modifisert, kanskje en del? og kanskje du ikke har gjort noe som helst for å veie opp den økte luftmengden med mer drivstoff?

bare en idè. for å sjekke om du faktisk har tenningsbank kan du jo som sagt bytte magnetventil og se om den også tikker, eller montere en bankediode (som vil blinke hver gang bankesensoren din registrerer tenningsbank)
er bankesensoren din ødelagt derimot, som du foreløpig ikke vet noe om, er kanskje ikke bankediode den beste løsninga.

og nå kan noen rette på meg om jeg tar feil. er ydmyk som alltid, hehe
Du tar ikke feil 8)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 apr 2007, 11:46

En magnetventil er enten helt åpen eller helt stengt. Dersom det skal være en mellomting så må stempelet pulsere, og det er den tikkinga du hører, William. At mv tikker vil ikke si at den er dårlig, av og til skal den tikke, men om den tikker konstant er det noe galt et annet sted i systemet.

-Har du fullt ladetrykk, eller går den på glt?
-Når tikker den, og hvor lenge?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 27 apr 2007, 12:02

OK, tikker den hvis du har tenningen på, og ikke motoren i gang, så måler den enten feil, eller så er den defekt.
Ta den av og prøv å blås igjennom den for å se om den er tett.
Husker ikke i hodet hvilke vei den skal være helt tett om du tar den av..
Kan komme tilbake til det senere ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 apr 2007, 12:08

Mv tikker noen sekunder når du skrur på tenninga, for så å stoppe hvis alt er som det skal. Tikker den konstant har det null og niks med bankesensor å gjøre da APC ikke regulerer ned trykk under et visst turtall, og når motoren ikke går så er jo turtallet null. Feilen da er enten trykkgiver, kabelbrudd eller APC-boksen (at det er boksen er ikke spes vanlig).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 27 apr 2007, 16:51

den tikker litt, når jeg skrur på tenningen, og når den starter er det stille, mens når jeg har hatt den opp på turtall, og den kommer nedigjen, tikker den hele tiden..
har en boostmåler, og den viser -7 når den står på tomgang..
APC`n er justert til 1.1bar
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 27 apr 2007, 19:15

Høres veldig ut som tenningsbank :wink: Sjekk elektrodeavstand på plugger og kabler :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 27 apr 2007, 19:32

hmm!!! hjelp??!!!
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 apr 2007, 20:05

Jeg tror ikke det har noe med tenningsbank å gjøre, da skulle den jo bare ha tikket en liten stund. Prøv å bytt trykkgiveren, og se om det blir bra da. Den sitter på oversiden av plata over pedalene. Jeg tipper at den henger seg opp, om jeg husker rett er det nemlig et stempel inni der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 28 apr 2007, 01:39

:oops: :oops: Leste posten litt fort og misforstod problemene. Ikke meningen å stresse deg opp :oops: :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar