gjelder en 9000 turbo
tikking!!!
Moderator: Moderatorer
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 24 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
tikking!!!
Er det noen som kan forklare meg hvorfor denne tikker?? Hva som må gjøre for å få en stopp ¨på det.. den går bort når jeg tråkker inn bremsepedalen?! hmm



gjelder en 9000 turbo
gjelder en 9000 turbo
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Dette er magnetventilen din. At den tikker tyder vel på at den begynner å bli dårlig, men jeg er usikker på HVORFOR den egentlig gjør det.
For å få den til å slutte å tikke må den nok byttes.
Uten å kunne si det sikkert lurer jeg på om APC kobler den ut når man bremser slik at ladetrykket synker til GLT.
Edit: søkte litt på tikkende magnetventil her på forumet, og ser at tikkende MV kan komme av feil på bankesensor og muligens APC, men det er sikkert andre som har mer peiling på dette enn meg...
For å få den til å slutte å tikke må den nok byttes.
Uten å kunne si det sikkert lurer jeg på om APC kobler den ut når man bremser slik at ladetrykket synker til GLT.
Edit: søkte litt på tikkende magnetventil her på forumet, og ser at tikkende MV kan komme av feil på bankesensor og muligens APC, men det er sikkert andre som har mer peiling på dette enn meg...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 24 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 24 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
et øyeblikk!! En annen grunn til at magnetventiler tikker, er at de registrerer tenningsbank, og det trenger ikke nødvendigvis bli registrert fordi bankesensoren er dårlig. hvor mye lader du etter APC ble modifisert, kanskje en del? og kanskje du ikke har gjort noe som helst for å veie opp den økte luftmengden med mer drivstoff?
bare en idè. for å sjekke om du faktisk har tenningsbank kan du jo som sagt bytte magnetventil og se om den også tikker, eller montere en bankediode (som vil blinke hver gang bankesensoren din registrerer tenningsbank)
er bankesensoren din ødelagt derimot, som du foreløpig ikke vet noe om, er kanskje ikke bankediode den beste løsninga.
og nå kan noen rette på meg om jeg tar feil. er ydmyk som alltid, hehe
bare en idè. for å sjekke om du faktisk har tenningsbank kan du jo som sagt bytte magnetventil og se om den også tikker, eller montere en bankediode (som vil blinke hver gang bankesensoren din registrerer tenningsbank)
er bankesensoren din ødelagt derimot, som du foreløpig ikke vet noe om, er kanskje ikke bankediode den beste løsninga.
og nå kan noen rette på meg om jeg tar feil. er ydmyk som alltid, hehe
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Du tar ikke feilcandikid skrev:et øyeblikk!! En annen grunn til at magnetventiler tikker, er at de registrerer tenningsbank, og det trenger ikke nødvendigvis bli registrert fordi bankesensoren er dårlig. hvor mye lader du etter APC ble modifisert, kanskje en del? og kanskje du ikke har gjort noe som helst for å veie opp den økte luftmengden med mer drivstoff?
bare en idè. for å sjekke om du faktisk har tenningsbank kan du jo som sagt bytte magnetventil og se om den også tikker, eller montere en bankediode (som vil blinke hver gang bankesensoren din registrerer tenningsbank)
er bankesensoren din ødelagt derimot, som du foreløpig ikke vet noe om, er kanskje ikke bankediode den beste løsninga.
og nå kan noen rette på meg om jeg tar feil. er ydmyk som alltid, hehe

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
En magnetventil er enten helt åpen eller helt stengt. Dersom det skal være en mellomting så må stempelet pulsere, og det er den tikkinga du hører, William. At mv tikker vil ikke si at den er dårlig, av og til skal den tikke, men om den tikker konstant er det noe galt et annet sted i systemet.
-Har du fullt ladetrykk, eller går den på glt?
-Når tikker den, og hvor lenge?
-Har du fullt ladetrykk, eller går den på glt?
-Når tikker den, og hvor lenge?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
OK, tikker den hvis du har tenningen på, og ikke motoren i gang, så måler den enten feil, eller så er den defekt.
Ta den av og prøv å blås igjennom den for å se om den er tett.
Husker ikke i hodet hvilke vei den skal være helt tett om du tar den av..
Kan komme tilbake til det senere ^^
Ta den av og prøv å blås igjennom den for å se om den er tett.
Husker ikke i hodet hvilke vei den skal være helt tett om du tar den av..
Kan komme tilbake til det senere ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Mv tikker noen sekunder når du skrur på tenninga, for så å stoppe hvis alt er som det skal. Tikker den konstant har det null og niks med bankesensor å gjøre da APC ikke regulerer ned trykk under et visst turtall, og når motoren ikke går så er jo turtallet null. Feilen da er enten trykkgiver, kabelbrudd eller APC-boksen (at det er boksen er ikke spes vanlig).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 24 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
den tikker litt, når jeg skrur på tenningen, og når den starter er det stille, mens når jeg har hatt den opp på turtall, og den kommer nedigjen, tikker den hele tiden..
har en boostmåler, og den viser -7 når den står på tomgang..
APC`n er justert til 1.1bar
har en boostmåler, og den viser -7 når den står på tomgang..
APC`n er justert til 1.1bar
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Høres veldig ut som tenningsbank
Sjekk elektrodeavstand på plugger og kabler 


900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 24 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg tror ikke det har noe med tenningsbank å gjøre, da skulle den jo bare ha tikket en liten stund. Prøv å bytt trykkgiveren, og se om det blir bra da. Den sitter på oversiden av plata over pedalene. Jeg tipper at den henger seg opp, om jeg husker rett er det nemlig et stempel inni der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland




900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05