Senking, godkjenning (og900)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 apr 2007, 22:31

Monterte dette settet rett før påske, kjører med Tuv papirer i mappen og blitt stoppet en gang i teknisk med ***** vegvesen og politi.. De hadde ikke noe annet å si enn at jeg manglet en lyspære.. :D Men på sikt kommer jeg nok til å få dette godkjent (muligens sammen med turbo?), men foreløpig ser jeg ikke på det som et problem...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 25 apr 2007, 00:12

Freshmaker N237 skrev:Monterte dette settet rett før påske, kjører med Tuv papirer i mappen og blitt stoppet en gang i teknisk med ***** vegvesen og politi.. De hadde ikke noe annet å si enn at jeg manglet en lyspære.. :D Men på sikt kommer jeg nok til å få dette godkjent (muligens sammen med turbo?), men foreløpig ser jeg ikke på det som et problem...
Lesjøfors?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 apr 2007, 08:35

Jeg kjører også rundt med TÜV-papirene på Lesjöfors-fjærene i vognkortmappa, men hva er det egentlig som er lov/ikke lov?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 25 apr 2007, 14:30

De papirene skulle jeg gjerne like og se. Så vidt jeg veit så er ingen sett godkjent til SAAB i lesjøfors. Bortsett fra noen til 9-5 nå i det siste tror jeg.

Det papiret som ligger oppi er en godkjenning på selve fabrikken og lesjøfors, men ikke på den enkelte fjæra på den bestemte bilen. Eller har jeg misforstått noe saftig her nå...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 25 apr 2007, 14:35

KongerudN344 skrev:De papirene skulle jeg gjerne like og se. Så vidt jeg veit så er ingen sett godkjent til SAAB i lesjøfors. Bortsett fra noen til 9-5 nå i det siste tror jeg.

Det papiret som ligger oppi er en godkjenning på selve fabrikken og lesjøfors, men ikke på den enkelte fjæra på den bestemte bilen. Eller har jeg misforstått noe saftig her nå...
Det kan du godt få se ;)
Jeg har 3 ulike papirer for Lesjöfors(her på pcen):

- TÜV-sertifikat (Desverre utgått på dato desember -03)
- Kvalitetssertifikat fra Det Norske Veritas
- Kvalitetsintyg fra Lesjöfors selv

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 apr 2007, 18:30

Eirik N396 skrev:
KongerudN344 skrev:De papirene skulle jeg gjerne like og se. Så vidt jeg veit så er ingen sett godkjent til SAAB i lesjøfors. Bortsett fra noen til 9-5 nå i det siste tror jeg.

Det papiret som ligger oppi er en godkjenning på selve fabrikken og lesjøfors, men ikke på den enkelte fjæra på den bestemte bilen. Eller har jeg misforstått noe saftig her nå...
Det kan du godt få se ;)
Jeg har 3 ulike papirer for Lesjöfors(her på pcen):

- TÜV-sertifikat (Desverre utgått på dato desember -03)
- Kvalitetssertifikat fra Det Norske Veritas
- Kvalitetsintyg fra Lesjöfors selv
Litt usikker poå hav jeg har, skal sjekke etterpå.. Men er sikker på at TUV logoen var på de..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 apr 2007, 20:26

Dette TÜV-sertifikatet går vel kun på Lesjöfors som levrandør, og ikkje fjørene til 900 spesielt?

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 28 apr 2007, 20:33

Hjelle, N6 skrev:Dette TÜV-sertifikatet går vel kun på Lesjöfors som levrandør, og ikkje fjørene til 900 spesielt?
Det stemmer, det gjorde i alle fall det som fulgte med senkesettet mitt. Det var kun godkjenning av leverandøren, ikke av det spesifike senkesettet. Der var også et papir der det stod tykkelse og serienummer på fjærene, dette var vel "kvalitetsintyget", det var i alle fall ikke et TUV papir. Men det var ikke noe problem og ble godkjent på biltilsynet, de sjekket bare serienummer osv. Senkesettet står nå i vognkortet mitt. Dette til tross for at det stod stort og tydelig på esken senkesettet kom i "IKKE TUV GODKJENT"
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 29 apr 2007, 00:47

Hjelle, N6 skrev:Dette TÜV-sertifikatet går vel kun på Lesjöfors som levrandør, og ikkje fjørene til 900 spesielt?
Jeg begynte faktisk å tenke på dette da jeg leste igjennom brevet etter at jeg hadde fortalt om det :oops: Men så var jeg ikke sikker på nøyaktig hvordan et "vanlig" TÜV-sertifikat ville sett ut heller..

Jeg vet ihvertfall at det funker på flere (alle?) Biltilsyn foreløpig :)

Svar