startproblemer og generelt dårlig drag når kald (ok når varm

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

startproblemer og generelt dårlig drag når kald (ok når varm

Legg inn av janerik171187 » 28 apr 2007, 23:53

driver da fortsatt med bilen min (ganske nærme eu godkjent nå) men har litt problemer igjen.

på motor så er alle vakuumslanger byttet, rotor + fordeler og plugger byttet (mekonomen + ngk) olje byttet.

turbo er byttet av tidligere eier.

til problemene

når bilen er kald så må den startes flere ganger for å få liv i den (stopper igjen) hjelper ikke å trykke inn litt gass heller, da bare stopper den helt.

må nesten stå å varme motoren i et par min før det er no vits å prøve å kjøre, bare hakker og vil ikke opp i fart ellers, (maks 50 på flata og sånt)

men etterhvert som bilen får temperatur så blir den bedre og bedre, helt til den blir nogenlunde varm da går dne greit (virker relativt svak til å ha 155hk)
(for å ha noe å sammenligne med så kan jeg ligge i 5gir i 90 og trykke gassen i bånn så skjer det liksom ikke noe, tar laaang tid før den går opp i 100+) sperrer på 4500rpm ca og da (dvs stopper helt opp omtrent gir opp rett og slett (vet ikke om sperra skal være sånn))
veldig irriterendes om man vil gi på litt i 1gir, blir skikkelig hakk(ete kjøring) om man glemmer å gire før den sperrer.

har da mistanke om at feilen ( en av de ivaffall :P) ligger i kaldstartsystemet

noen tips til nøyaktig hvor :P?

co'n er forøvrig der den skal være (0,5% målt med varm motor) oppgitt verdi er 0,3 til 1%.

si fra om jeg har glemt å oppgi noe :P

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: startproblemer og generelt dårlig drag når kald (ok når

Legg inn av Tor N12 » 29 apr 2007, 00:03

janerik171187 skrev:
si fra om jeg har glemt å oppgi noe :P
F.eks biltype og modell ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: startproblemer og generelt dårlig drag når kald (ok når

Legg inn av janerik171187 » 29 apr 2007, 00:04

Tor N12 skrev:
janerik171187 skrev:
si fra om jeg har glemt å oppgi noe :P
F.eks biltype og modell ;)
skal hatte det står i siggen jeg :P

87mod 900t8 155hk

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 29 apr 2007, 01:00

Hakkete kjøring med lav "sperre" høres litt ut som tenningsbank og medfølgende fuelcut, kan dette stemme? Eller mener du bare litt "småfjusking"? For turtallsperra skal ihvertfall ikke ligge så lavt :?

Og dette du beskriver om at bilen nesten ikke er kjørbar før den har fått stått og fått opp varmen minner meg om da jeg hadde ødelagt toppakning (desverre!). Vann kom inn i en sylinder, og bilen sveiv ikke ordentlig med en gang. Tok litt tid før vannet forsvant og bilen kom seg. Dette forsvant da toppakning ble byttet. Virker det som den ikke sviver på alle sylindre?

Kanskje noen har bedre forslag, men det var ihvertfall mine :)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 29 apr 2007, 11:19

Eirik N396 skrev:Hakkete kjøring med lav "sperre" høres litt ut som tenningsbank og medfølgende fuelcut, kan dette stemme? Eller mener du bare litt "småfjusking"? For turtallsperra skal ihvertfall ikke ligge så lavt :?

Og dette du beskriver om at bilen nesten ikke er kjørbar før den har fått stått og fått opp varmen minner meg om da jeg hadde ødelagt toppakning (desverre!). Vann kom inn i en sylinder, og bilen sveiv ikke ordentlig med en gang. Tok litt tid før vannet forsvant og bilen kom seg. Dette forsvant da toppakning ble byttet. Virker det som den ikke sviver på alle sylindre?

Kanskje noen har bedre forslag, men det var ihvertfall mine :)
når dne er kald så kan det minnes om tenningsbank med fuelcut hvis man prøver å gi på ordentlig ivaffall, (sperrer enda lenger ned enn 4500rpm når kald) er når den er varm den sperrer på 4500rpm (org skal vell være rundt 6000rpm???) kjører sånn her, vroooooooooo(turbo slår inn)oooo også gir den seg helt på 4500rpm (ingen ulyder som når den er kald, blir nesten som å kutte tenninga).

når den er lunken så høres den ut som en råtten boble 1300 elns :P skikkelig råtten motorlyd, men når varm så er den ok

før jeg justerte co'n så var den bedre, men ikke fin da heller (dyttet ut langt over 10% co da)

motoren ekke glad i sakte kjøring heller, blir fort relativt varm (langt unna rødmerkinga men alikevell) og truer med å stoppe innimellom

kjører jeg i 100+ på e6 så er den helt grei å kjøre, men virker generelt svak ut


har en mistanke om at den som justerer turbotrykket ikke er helt god (den med 3 slanger og en elektrisk kopling med 2 ledninger som sitter over radiatoren) den "klikker" dvs slår seg inn og ut fort hvis jeg lukker panseret for fort, har skjedd før men da holdte det å dunke på boksen litt så sluttet den, men ville ikke det denne gangen, så lever sitt eget liv om dne klaprer eller ei.

den har vært byttet før, hadde den gamle i bilen, sjekket på de, og delenummeret er ikke det samme, kan det ha noe å si? ene har en ordentlig plugg på den, mens den andre har bare to flatstiftkoplinger på seg
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 29 apr 2007, 11:54

Har du sjekka tenningen på bilen? Dette kan være grunnen til at den går dårlig på tomgang. Tenningen skal være innstilt på 20 grader ved 2000 omdr.

Du bør også skaffe deg en gradert turbotrykksmåler :wink: Hjelper mye på feilsøkningen :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 29 apr 2007, 12:03

Eliah skrev:Har du sjekka tenningen på bilen? Dette kan være grunnen til at den går dårlig på tomgang. Tenningen skal være innstilt på 20 grader ved 2000 omdr.

Du bør også skaffe deg en gradert turbotrykksmåler :wink: Hjelper mye på feilsøkningen :wink:
tenningen er instillt på 20grader som den skal.

er jo gradert til en viss grad den jeg har, den lader helt til der grønne området slutter ivaffall

men har ivaffall funnet en som har litt deler, skal se hva jeg finner ut av der.

hvor får man tak i gradert måler?
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 29 apr 2007, 12:23

janerik171187 skrev: hvor får man tak i gradert måler?
Alle har det, Bilxtra, SP, BSR ...

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 29 apr 2007, 12:25

Gradert måler?
Biltema, Torshov, Speedparts, Bs-bildeler...
Stort sett alla som säljer bildelar har det eller kan skaffa!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 29 apr 2007, 12:50

Saab900STCR skrev:Gradert måler?
Biltema, Torshov, Speedparts, Bs-bildeler...
Stort sett alla som säljer bildelar har det eller kan skaffa!

Mvh
da er'e jo greit

har tatt litt film av åssen bilen er nå, legger de ut etterpå
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 29 apr 2007, 16:39

filmene, første er når jeg starter den, andre er under panseret mens den går på tomgang (ja har litt høy tomgang :P)

http://s82.photobucket.com/albums/j261/ ... art003.flv

http://s82.photobucket.com/albums/j261/ ... art004.flv

det med hånda under turboen er at jeg merker en liten lekkasje der, men er utgående så burde ikke ha annen innvirkning enn lyd
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 apr 2007, 23:02

Høres ut som om den går på tre sylindre, maks. Er toppakninga i orden? Spruter alle fire dysene? Har du gnist på alle pluggene?

Har du komptesta skiten?

Hvilket merke er det på de tenningsdelene du kjøpte? Og på pluggkablene? De motorene der er kresne på tenningsdeler, det er ngk (plugger) og saab original som gjelder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 30 apr 2007, 05:30

Ingvar N629 skrev:Høres ut som om den går på tre sylindre, maks. Er toppakninga i orden? Spruter alle fire dysene? Har du gnist på alle pluggene?

Har du komptesta skiten?

Hvilket merke er det på de tenningsdelene du kjøpte? Og på pluggkablene? De motorene der er kresne på tenningsdeler, det er ngk (plugger) og saab original som gjelder.
pluggkablene er bungicord elns, ngk plugger og beru rotor + fordelerlokk (mekonomen)

skulle kompteste, men glemte det sist jeg hadde mulighet, men skal se om jeg får gjort det.

den fæle råtne motorlyden kommer nok fra turboen tror jeg nå, lekker som bare f når den er kald, men tetter seg når den blir varm, tenkte å bytte pakning imorra, så ser jeg da.

men et eller annet er feil når kald ivaffall
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 apr 2007, 09:14

janerik171187 skrev: pluggkablene er bungicord elns, ngk plugger og beru rotor + fordelerlokk (mekonomen)
Beru vet jeg om folk som har hatt problemer med. Når fikk du problem med motorgangen, var det i forbindelse med noe du bytta/gjorde med motoren?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 30 apr 2007, 19:22

Ingvar N629 skrev:
janerik171187 skrev: pluggkablene er bungicord elns, ngk plugger og beru rotor + fordelerlokk (mekonomen)
Beru vet jeg om folk som har hatt problemer med. Når fikk du problem med motorgangen, var det i forbindelse med noe du bytta/gjorde med motoren?
akkurat sånn den er nå kom av seg selv egentlig

men hadde en tendens til å måtte starte den 2 ganger før, men ikke så mange som nå

alt var mye bedre når blandinga var helt på trynet :P
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Svar