Girkasser 9-5, sterke?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Girkasser 9-5, sterke?

Legg inn av lie_N509 » 30 apr 2007, 16:58

Er det samme manuelle girkasse i alle 9-5er? Eller er det kraftigere i Aero feks?

Har ikke inntrykk av at 9-5kassene er så svake, dere med trimmede 9-5er, hva mener dere (og erfaringer?)

Hvor mye tåler feks en 2.0t-kasse av NM?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 30 apr 2007, 16:59

jeg kjører med 260 hk, 428nm og merker ikke noe til at kassa er for svak/dårlig......heller et problem med clutchen spør du meg :wink:
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 30 apr 2007, 17:02

Okei, ser at du har 2.3, vet du om det er forskjell fra 2.0 sin kasse?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 30 apr 2007, 17:06

Det mener jeg helt sikkert at det ikke er, er originalt 2.0 i min, men byttet til 2.3 da 2.0`n havarerte :wink:
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Girkasser 9-5, sterke?

Legg inn av matrox N522 » 30 apr 2007, 23:56

lie_N509 skrev:Er det samme manuelle girkasse i alle 9-5er? Eller er det kraftigere i Aero feks?

Har ikke inntrykk av at 9-5kassene er så svake, dere med trimmede 9-5er, hva mener dere (og erfaringer?)

Hvor mye tåler feks en 2.0t-kasse av NM?

Skjer med 9-5 da Torstein?
:)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 01 mai 2007, 00:09

Torstein skal smiske til deg pappan sin 9-5, det vet jeg ;D
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 01 mai 2007, 02:17

Kristine skrev:Torstein skal smiske til deg pappan sin 9-5, det vet jeg ;D
Nesh, du også? ;)

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 01 mai 2007, 03:52

Seff! Kan ikke begynne på BI uten skikkelig bil!
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 01 mai 2007, 17:05

Edonis skrev:
Kristine skrev:Torstein skal smiske til deg pappan sin 9-5, det vet jeg ;D
Nesh, du også? ;)
Nei, jeg må nok kjøpe sjøl, og 9-5 blir det ikke. ;)
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 02 mai 2007, 12:17

Har hatt ingen problemer med min 9-5. Ingen sluring i clutch, ingen ulyder, ingen probs i det hele tatt!!!

Men så kjører jeg som "familiemann" også da...

Men kassene er vel sterke nok til å tåle mer enn originaleffekt, så det er vel heller clutchen som er det svakeste ledd..

mvh

Arnt R
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 02 mai 2007, 15:59

det tror jeg også :wink:
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 mai 2007, 23:01

Er ikke helt sikker på om det er så stor froskjell på girkassene til 9-5. Jeg kjører 2.0 150hk selv, og den er så tungt giret at det virker helt feil. Tror det er samme utvekslingen som på 2,3t !
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mai 2007, 07:47

Er ikke alle kassene av "kortlådstyp" ganske like, både til ng900, og9-3 og 9-5? Det skiller på utveksling, synkringer og tripod/medbringere, men ellers er det vel likt?

Beste forsterkinga en kan gjøre er vel å hive inn en diff.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 03 mai 2007, 13:06

Ingvar N629 skrev:Er ikke alle kassene av "kortlådstyp" ganske like, både til ng900, og9-3 og 9-5? Det skiller på utveksling, synkringer og tripod/medbringere, men ellers er det vel likt?

Beste forsterkinga en kan gjøre er vel å hive inn en diff.
Jeg vet hva en diff er, men ikke hvordan den gjør kassa "sterkere", fortell :lol:
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mai 2007, 13:13

Cato N698 skrev: Jeg vet hva en diff er, men ikke hvordan den gjør kassa "sterkere", fortell :lol:
En diff vil gjøre at kreftene i girkassehuset fordeles jevnere, og en får ikke like store spenningstopper, som det kalles. Det motvirker fleksing i selve girkassehuset, som fører til at avstanden mellom drevene blir større. Med større avstand vil overført kraft angripe lengre ut på sporene i drevene, spenningskonsentrasjonen blir for stor og drevene ryker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar