Girkasser 9-5, sterke?
Moderator: Moderatorer
Girkasser 9-5, sterke?
Er det samme manuelle girkasse i alle 9-5er? Eller er det kraftigere i Aero feks?
Har ikke inntrykk av at 9-5kassene er så svake, dere med trimmede 9-5er, hva mener dere (og erfaringer?)
Hvor mye tåler feks en 2.0t-kasse av NM?
Har ikke inntrykk av at 9-5kassene er så svake, dere med trimmede 9-5er, hva mener dere (og erfaringer?)
Hvor mye tåler feks en 2.0t-kasse av NM?
04' 9-3ss 1.8t
- saab95turbo N845
- 1.2 bar
- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
jeg kjører med 260 hk, 428nm og merker ikke noe til at kassa er for svak/dårlig......heller et problem med clutchen spør du meg 

Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
- saab95turbo N845
- 1.2 bar
- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
Det mener jeg helt sikkert at det ikke er, er originalt 2.0 i min, men byttet til 2.3 da 2.0`n havarerte 

Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Girkasser 9-5, sterke?
lie_N509 skrev:Er det samme manuelle girkasse i alle 9-5er? Eller er det kraftigere i Aero feks?
Har ikke inntrykk av at 9-5kassene er så svake, dere med trimmede 9-5er, hva mener dere (og erfaringer?)
Hvor mye tåler feks en 2.0t-kasse av NM?
Skjer med 9-5 da Torstein?

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Har hatt ingen problemer med min 9-5. Ingen sluring i clutch, ingen ulyder, ingen probs i det hele tatt!!!
Men så kjører jeg som "familiemann" også da...
Men kassene er vel sterke nok til å tåle mer enn originaleffekt, så det er vel heller clutchen som er det svakeste ledd..
mvh
Arnt R
Men så kjører jeg som "familiemann" også da...
Men kassene er vel sterke nok til å tåle mer enn originaleffekt, så det er vel heller clutchen som er det svakeste ledd..
mvh
Arnt R
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- saab95turbo N845
- 1.2 bar
- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
det tror jeg også 

Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Er ikke alle kassene av "kortlådstyp" ganske like, både til ng900, og9-3 og 9-5? Det skiller på utveksling, synkringer og tripod/medbringere, men ellers er det vel likt?
Beste forsterkinga en kan gjøre er vel å hive inn en diff.
Beste forsterkinga en kan gjøre er vel å hive inn en diff.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Jeg vet hva en diff er, men ikke hvordan den gjør kassa "sterkere", fortellIngvar N629 skrev:Er ikke alle kassene av "kortlådstyp" ganske like, både til ng900, og9-3 og 9-5? Det skiller på utveksling, synkringer og tripod/medbringere, men ellers er det vel likt?
Beste forsterkinga en kan gjøre er vel å hive inn en diff.

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
En diff vil gjøre at kreftene i girkassehuset fordeles jevnere, og en får ikke like store spenningstopper, som det kalles. Det motvirker fleksing i selve girkassehuset, som fører til at avstanden mellom drevene blir større. Med større avstand vil overført kraft angripe lengre ut på sporene i drevene, spenningskonsentrasjonen blir for stor og drevene ryker.Cato N698 skrev: Jeg vet hva en diff er, men ikke hvordan den gjør kassa "sterkere", fortell
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan