Vakumslanger 9000 aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 08 mai 2007, 13:36

Jeg bestillte for 5 minutter siden 5 meter hos speedparts. Skal bytte på aeron og en annen 2.3t
Men er litt bekymret for hvordan det er å bytte den som går inn i kupeen. Må jeg ut med instrumentene eller greier jeg å krangle det til uten??
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 08 mai 2007, 13:49

Den er i silikon.. trengs ikke å byttes ut sier jo jeg :p
hehe.. jeg titta over min.. så fin ut.. er en 95 modell.. 0 stress :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 08 mai 2007, 13:52

det er ikke noe problem! først skrur du av det svarte dekselet bak "juksetorpedoveggen"(den veggen den lilla fra t-stykket forsvinner inn i), så får du maksimum tilgang i motorrommet. ved fjerning av den gamle slangen hjelper ikke dette deg, men det gjør montering av den nye mye lettere.

inni kupèen må du skru av topplokket av dashbordet ditt, som heller ikke er en vanskelig jobb. siden du har en turbotrykksmåler finner du slangen bare ved å se på baksida av denne. det er riktignok litt vel for trangt til å kunne stikke huet nedi her og kikke bak instrumentene dine, men du finner fram med hånda.

denne slangen slipper du som sagt å bytte, om du ikke bare har veldig lyst på blå silikon. og når det gjelder den 2.3t 9000 så går det vel ikke noen vakuumslange inn i kupèen, da dette er en lettrykker og ikke har noen turbotrykksmåler?
Sist redigert av Edward N812 den 08 mai 2007, 13:56, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 08 mai 2007, 13:56

ParADigM N558 skrev:Den er i silikon.. trengs ikke å byttes ut sier jo jeg :p
hehe.. jeg titta over min.. så fin ut.. er en 95 modell.. 0 stress :)
En silikonslanger ryker vel ikke når du fikkler litt med den? gjør den vel? :roll:
Den var helt morken og jævlig,skal ingen ting for å slite den og jeg greier fint å klemme den sammen,men den den forblir flat. Da er slangen etter mine øyne klat til utskiftning :lol:

Takk for tips,skal se om jeg får til å bytte det når jeg får mere silikonslange :)
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 08 mai 2007, 14:18

Oppklaring....

Slangen som går fra innsuget til torpedoen skal du skifte, den er IKKE silicon. I torpedoen så er det et skjøtestykke og fra dette og til måleren så er det org silicon.

Du trenger med andre ord ikke å ta av lokket på dashen, kun ta av lokket på akvariet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 08 mai 2007, 18:34

Tor N12 skrev:Oppklaring....

Slangen som går fra innsuget til torpedoen skal du skifte, den er IKKE silicon. I torpedoen så er det et skjøtestykke og fra dette og til måleren så er det org silicon.

Du trenger med andre ord ikke å ta av lokket på dashen, kun ta av lokket på akvariet.
Aha!! Da er jo den saken enkel den :)
Tusen takk Tor :)
2003 Saab 9-5 2.0t

Svar