Fylte spyleveske på, kjølevannet på bilen:P

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Fylte spyleveske på, kjølevannet på bilen:P

Legg inn av Larisss » 11 mai 2007, 18:26

Går det bra?:P

Jeg hadde det travelt i sta. så jeg fylte spyleveske på kjøletvannet på bilen. Kannene på kjøleveske og spyleveske var likens å jeg valgte seffølgelig spyleveske. Er dette farlig?
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 11 mai 2007, 18:42

Ingen som vet dette?.. jeg tørr ikke ut å kjøre før jeg vet dette:P
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mai 2007, 18:47

Har aldri vært borti at noen har gjort det, så jeg vet ikke, men det verste jeg ser for meg er at spylervæska kan skumme mer enn kjølevæska gjør. Du kan jo løsne på lokket til ekspansjonstanken for å være sikker, hvis du ut og kjøre før du har bytta.

EDIT: Hvor mye er det snakk om, forresten?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 11 mai 2007, 18:50

Ja hvordan bytter jeg vann da?..skal jeg åpne på slangene som går til radiator osv?
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 11 mai 2007, 18:56

Det er vel en dreneringsplugg nederst på radiatoren du kan åpne eller noe sånn :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 11 mai 2007, 19:00

Det er ikke farlig.
Kokepunktet på spylerveske er tidligere enn vann. Regner med at du max har en kanne på.....

Juster koke/frysepunktet med glykol (frostvæske)
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 11 mai 2007, 19:01

Men eeeh - du kan ikke ha fylt mye på?
Hvis ja så har du et annet problem...... (i tilegg)
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 11 mai 2007, 19:02

okey;)..
Hadde ca 2L på før jeg leste på kannen hva jeg egentlig brukte:P
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 11 mai 2007, 20:18

Hvis du kjører med det får du jo vaska kjølesystemet litt innvendig....

Det er fort å tappe av kjølevæska. Ta av slangen nede på radiatoren og åpne avtapningspluggen for motoren under eksosmanifolden. La lokket på ekspansjonstanken være av så du slipper inn luft under avtappingen.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 11 mai 2007, 20:35

Du kan sikkert jevne ut dette med konsentrert glykol, men jeg ville muligens byttet kjølevann hvis jeg var deg, særlig hvis det er en god stund siden sist, eller du ikke vet når det var bytta sist.

Jeg byttet nettopp kjølevann på min 2,1L 16v 900, og der sitter den avtappingspluggen JÆVLIG kinkig til der hvor motorvarmerkablene går til blokka. Den hadde jeg ikke rørt. Bare pes. Ta av begge slangene til radiatoren og la det renne, men prøv å begrens søl på lakk. Klarer du å fange opp alt som kommer ut, mål hvor mye du har fått ut. Det er 10 liter i systemet på min, lurer på om det kan være 8 på litt eldre modeller, det finner du i haynesboka.

Kommer det mye mindre ut (på min rant bare 5 liter ut) starter du bilen og lar den gå med slangene frakoblet til termostaten åpner seg, da spytter den ut mye av resten. Pass på å ikke la den bli for varm, men du ser når det ikke kommer noe særlig mer.

Kjøp konsentrat på biltema el noe, bland 50/50 og fyll på. Ta gjerne ut radiatoren og spyl gjennom først, ikke mye ekstra jobb.

Koble alt sammen tilbake, start motoren og etterfyll etter behov.

Bare kosejobb dette 8)

Ta av lokket på tanken når du fyller, så slipper du evt vakuum.
Kokepunktet på spylerveske er tidligere enn vann. Regner med at du max har en kanne på....
Det er vel nettopp det som er problemet....

Er nok ikke optimalt å ha såpe i systemet...
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 12 mai 2007, 12:23

Jeg koblet bare ut slangen til den boksen som man tømmer kjølevesken på. Da fikk jeg i ivertfall ut all spylevesken. Det hadde heldigvis ikke kommet inn i slangene så det ordnet seg;)...Jeg blir sikkert å dobbel sjekke hvilken veske jeg tømmer på bilen neste gang:P..

Takker for alle svar.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Svar