Fylte spyleveske på, kjølevannet på bilen:P
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Fylte spyleveske på, kjølevannet på bilen:P
Går det bra?:P
Jeg hadde det travelt i sta. så jeg fylte spyleveske på kjøletvannet på bilen. Kannene på kjøleveske og spyleveske var likens å jeg valgte seffølgelig spyleveske. Er dette farlig?
Jeg hadde det travelt i sta. så jeg fylte spyleveske på kjøletvannet på bilen. Kannene på kjøleveske og spyleveske var likens å jeg valgte seffølgelig spyleveske. Er dette farlig?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Har aldri vært borti at noen har gjort det, så jeg vet ikke, men det verste jeg ser for meg er at spylervæska kan skumme mer enn kjølevæska gjør. Du kan jo løsne på lokket til ekspansjonstanken for å være sikker, hvis du må ut og kjøre før du har bytta.
EDIT: Hvor mye er det snakk om, forresten?
EDIT: Hvor mye er det snakk om, forresten?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Hvis du kjører med det får du jo vaska kjølesystemet litt innvendig....
Det er fort å tappe av kjølevæska. Ta av slangen nede på radiatoren og åpne avtapningspluggen for motoren under eksosmanifolden. La lokket på ekspansjonstanken være av så du slipper inn luft under avtappingen.
Det er fort å tappe av kjølevæska. Ta av slangen nede på radiatoren og åpne avtapningspluggen for motoren under eksosmanifolden. La lokket på ekspansjonstanken være av så du slipper inn luft under avtappingen.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Du kan sikkert jevne ut dette med konsentrert glykol, men jeg ville muligens byttet kjølevann hvis jeg var deg, særlig hvis det er en god stund siden sist, eller du ikke vet når det var bytta sist.
Jeg byttet nettopp kjølevann på min 2,1L 16v 900, og der sitter den avtappingspluggen JÆVLIG kinkig til der hvor motorvarmerkablene går til blokka. Den hadde jeg ikke rørt. Bare pes. Ta av begge slangene til radiatoren og la det renne, men prøv å begrens søl på lakk. Klarer du å fange opp alt som kommer ut, mål hvor mye du har fått ut. Det er 10 liter i systemet på min, lurer på om det kan være 8 på litt eldre modeller, det finner du i haynesboka.
Kommer det mye mindre ut (på min rant bare 5 liter ut) starter du bilen og lar den gå med slangene frakoblet til termostaten åpner seg, da spytter den ut mye av resten. Pass på å ikke la den bli for varm, men du ser når det ikke kommer noe særlig mer.
Kjøp konsentrat på biltema el noe, bland 50/50 og fyll på. Ta gjerne ut radiatoren og spyl gjennom først, ikke mye ekstra jobb.
Koble alt sammen tilbake, start motoren og etterfyll etter behov.
Bare kosejobb dette
Ta av lokket på tanken når du fyller, så slipper du evt vakuum.
Er nok ikke optimalt å ha såpe i systemet...
Jeg byttet nettopp kjølevann på min 2,1L 16v 900, og der sitter den avtappingspluggen JÆVLIG kinkig til der hvor motorvarmerkablene går til blokka. Den hadde jeg ikke rørt. Bare pes. Ta av begge slangene til radiatoren og la det renne, men prøv å begrens søl på lakk. Klarer du å fange opp alt som kommer ut, mål hvor mye du har fått ut. Det er 10 liter i systemet på min, lurer på om det kan være 8 på litt eldre modeller, det finner du i haynesboka.
Kommer det mye mindre ut (på min rant bare 5 liter ut) starter du bilen og lar den gå med slangene frakoblet til termostaten åpner seg, da spytter den ut mye av resten. Pass på å ikke la den bli for varm, men du ser når det ikke kommer noe særlig mer.
Kjøp konsentrat på biltema el noe, bland 50/50 og fyll på. Ta gjerne ut radiatoren og spyl gjennom først, ikke mye ekstra jobb.
Koble alt sammen tilbake, start motoren og etterfyll etter behov.
Bare kosejobb dette

Ta av lokket på tanken når du fyller, så slipper du evt vakuum.
Det er vel nettopp det som er problemet....Kokepunktet på spylerveske er tidligere enn vann. Regner med at du max har en kanne på....
Er nok ikke optimalt å ha såpe i systemet...
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Jeg koblet bare ut slangen til den boksen som man tømmer kjølevesken på. Da fikk jeg i ivertfall ut all spylevesken. Det hadde heldigvis ikke kommet inn i slangene så det ordnet seg;)...Jeg blir sikkert å dobbel sjekke hvilken veske jeg tømmer på bilen neste gang:P..
Takker for alle svar.
Takker for alle svar.
Saab 9-5 Aero, 2001mod