Bilen går varm på tomgang!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Bilen går varm på tomgang!

Legg inn av Larisss » 12 mai 2007, 12:28

Hva kan være feil?. Dette har ingenting med at jeg tømte spyleveske i kjlevannet:P. dette problemet har jeg hatt lenge..
Noen tips på hva det kan være`? jeg tenkte jeg skulle ta ut termostaten å koke den. men hvor er termostaten på min bil? er det mye arbeid? eller kan det være noe annet som er feil?

- Når jeg har kjørt en stund, temperatur måleren ligger litt under hall. Men med engang jeg setter bilen i fri på tomgang, så går måleren opp på rødt.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

SaaBent N442
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 20 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 442
Navn: Bent Roger Hanssen
Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
Sted: Namsos

Legg inn av SaaBent N442 » 12 mai 2007, 12:58

Har du sjekket om kjølevifta starter å går?
Hvis temperaturen på motoren er stabil under kjøring så er
nok termostaten ok.

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 12 mai 2007, 13:02

Ja der sier du noe!!...Viften starter ikke!!..Hva kan være feil da?
Saab 9-5 Aero, 2001mod

SaaBent N442
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 20 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 442
Navn: Bent Roger Hanssen
Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
Sted: Namsos

Legg inn av SaaBent N442 » 12 mai 2007, 13:04

Kan være tempføler som sitter på radiator eller et rele :)

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 12 mai 2007, 13:26

Jeg var ute å sjekket nå..sikringen til "viften" var sprengt bort..

Prøvde med en ny sikring det virket ikke..men det ser ut som om det er brent dr sikringen skal stå:S!!! hva gjør jeg da? er det noe jeg kan lage/gjøre?
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mai 2007, 14:16

Jeg skal beskrive virkemåten for deg, så blir det lettere å gjøre noe med:

På radiatoren sitter det en tempføler med to stikk, der ledningen fra den ene går til jord, den andre til jord for styrestrømmen til viftereleet. Når tempen når et visst punkt, sluttes kretsen i tempføleren, og styrestrømmen til releet jordes. Dermed går det strøm til vifta. Jeg husker ikke om sikringen er kobla før eller etter releet, men du kan jo prøve å bytte rele. Du kan også prøve å tvangskjøre vifta for å se om den funker som den skal.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 13 mai 2007, 02:44

Larisss skrev:Jeg var ute å sjekket nå..sikringen til "viften" var sprengt bort..

Prøvde med en ny sikring det virket ikke..men det ser ut som om det er brent dr sikringen skal stå:S!!! hva gjør jeg da? er det noe jeg kan lage/gjøre?
Om det viser seg at kretsen/sikringsholderen er svidd som du sier, er det vel stor mulighet for at viften din er gåen og har kortsluttet. Prøv som Ingvar sier å tvangskjøre den, så ser du fort det... Om viften fungerer ville jeg sett litt nærmere på ledninger, sikringsboks osv. og sett etter kortslutninger der.

En løsning på problemet om viften fungerer er jo å legge opp nye ledninger med sikringsholder og sikring. Kanskje det tryggeste uansett, svidd elektronikk er ikke noe å satse på... Det du trenger får du kjøpt på biltema. Sørg for å ha samme diameter på ledninger og samme størrelse på sikring som på den gamle kretsen, så skal det ikke være noe problem.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 13 mai 2007, 14:43

Ja jeg kjenner noen.. som hadde samme problem som meg..han la opp nye ledninger og ny sikringsboks til viften.. ¨det funket bra.. Ja skal prøve å tvangskjøre viften, Når jeg finner ut hvordan jeg gjør det:P..
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 13 mai 2007, 15:11

Kjenner til det problemet. Det skjedde stadig vekk på pappas gamle og900 M86.

Stabil under kjøring, men i et lyskryss gikk den på rødt med en gang. Vifta funka som bare det, men det viste seg at radiatoren var tett ved innsuget, samtidig som kjølevæsken pimplet ut i bunnen.

Måtte bytte radiatoren , og da var (for vår del) problemet løst.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Svar