Bilen går varm på tomgang!
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Bilen går varm på tomgang!
Hva kan være feil?. Dette har ingenting med at jeg tømte spyleveske i kjlevannet:P. dette problemet har jeg hatt lenge..
Noen tips på hva det kan være`? jeg tenkte jeg skulle ta ut termostaten å koke den. men hvor er termostaten på min bil? er det mye arbeid? eller kan det være noe annet som er feil?
- Når jeg har kjørt en stund, temperatur måleren ligger litt under hall. Men med engang jeg setter bilen i fri på tomgang, så går måleren opp på rødt.
Noen tips på hva det kan være`? jeg tenkte jeg skulle ta ut termostaten å koke den. men hvor er termostaten på min bil? er det mye arbeid? eller kan det være noe annet som er feil?
- Når jeg har kjørt en stund, temperatur måleren ligger litt under hall. Men med engang jeg setter bilen i fri på tomgang, så går måleren opp på rødt.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 442
- Navn: Bent Roger Hanssen
- Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
- Sted: Namsos
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 442
- Navn: Bent Roger Hanssen
- Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
- Sted: Namsos
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg skal beskrive virkemåten for deg, så blir det lettere å gjøre noe med:
På radiatoren sitter det en tempføler med to stikk, der ledningen fra den ene går til jord, den andre til jord for styrestrømmen til viftereleet. Når tempen når et visst punkt, sluttes kretsen i tempføleren, og styrestrømmen til releet jordes. Dermed går det strøm til vifta. Jeg husker ikke om sikringen er kobla før eller etter releet, men du kan jo prøve å bytte rele. Du kan også prøve å tvangskjøre vifta for å se om den funker som den skal.
På radiatoren sitter det en tempføler med to stikk, der ledningen fra den ene går til jord, den andre til jord for styrestrømmen til viftereleet. Når tempen når et visst punkt, sluttes kretsen i tempføleren, og styrestrømmen til releet jordes. Dermed går det strøm til vifta. Jeg husker ikke om sikringen er kobla før eller etter releet, men du kan jo prøve å bytte rele. Du kan også prøve å tvangskjøre vifta for å se om den funker som den skal.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Om det viser seg at kretsen/sikringsholderen er svidd som du sier, er det vel stor mulighet for at viften din er gåen og har kortsluttet. Prøv som Ingvar sier å tvangskjøre den, så ser du fort det... Om viften fungerer ville jeg sett litt nærmere på ledninger, sikringsboks osv. og sett etter kortslutninger der.Larisss skrev:Jeg var ute å sjekket nå..sikringen til "viften" var sprengt bort..
Prøvde med en ny sikring det virket ikke..men det ser ut som om det er brent dr sikringen skal stå:S!!! hva gjør jeg da? er det noe jeg kan lage/gjøre?
En løsning på problemet om viften fungerer er jo å legge opp nye ledninger med sikringsholder og sikring. Kanskje det tryggeste uansett, svidd elektronikk er ikke noe å satse på... Det du trenger får du kjøpt på biltema. Sørg for å ha samme diameter på ledninger og samme størrelse på sikring som på den gamle kretsen, så skal det ikke være noe problem.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Kjenner til det problemet. Det skjedde stadig vekk på pappas gamle og900 M86.
Stabil under kjøring, men i et lyskryss gikk den på rødt med en gang. Vifta funka som bare det, men det viste seg at radiatoren var tett ved innsuget, samtidig som kjølevæsken pimplet ut i bunnen.
Måtte bytte radiatoren , og da var (for vår del) problemet løst.
-Gisle
Stabil under kjøring, men i et lyskryss gikk den på rødt med en gang. Vifta funka som bare det, men det viste seg at radiatoren var tett ved innsuget, samtidig som kjølevæsken pimplet ut i bunnen.
Måtte bytte radiatoren , og da var (for vår del) problemet løst.
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.