Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ola Pituetten N703
- 2.0 bar

- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
-
Kontakt:
Legg inn
av Ola Pituetten N703 » 12 mai 2007, 16:30

Har tenkt å bytte bremseklosser foran på 9-3 men ser at det er ca 8 mm før indikator går inn på skiva,men klossen innerst ser utslitt ut.
Hva gjør jeg?

SAAB ER BEST
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 12 mai 2007, 16:57
Skift begge på begge sider.
-
Ola Pituetten N703
- 2.0 bar

- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
-
Kontakt:
Legg inn
av Ola Pituetten N703 » 12 mai 2007, 18:38
SAAB ER BEST
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 13 mai 2007, 02:35
Om det slites skjevt bør du smørre opp glidepinnene som binder sammen de to delene av kalipperen. Skjev slitasje tyder på at disse ikke glir som de skal, så når du bremser er det den innerste klossen (som står i stempelet) som presser hardest mot skiven. Ikke bare sliter det mer klosser, men det er ikke bra for skiven heller.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Ola Pituetten N703
- 2.0 bar

- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
-
Kontakt:
Legg inn
av Ola Pituetten N703 » 13 mai 2007, 21:18

Takker for tipset Ed Hunter ! Da kan jeg kansje bruke kobber pasta,eller anbefaler du noe annet smøremidel crc?

SAAB ER BEST
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 13 mai 2007, 21:29
Kan vel sikkert bruke det. Ikke CRC ihvertfall.
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 14 mai 2007, 03:47
Ove Kynell N703 skrev:
Takker for tipset Ed Hunter ! Da kan jeg kansje bruke kobber pasta,eller anbefaler du noe annet smøremidel crc?

Kobberpasta burde fungere bra. Ellers er det sikkert mye som er egnet, bare pass på at det ikke er så flytende at det renner, for da får du smurt bremseskivene.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
turban
- 0.7 bar

- Innlegg: 149
- Registrert: 18 okt 2005, 20:06
- Sted: Oppegård
Legg inn
av turban » 14 mai 2007, 07:22
Kopper pasta er også vannfast. Det er også grunnen til at den er ypperlig å bruke.
Får man det på hendene er det nesten "umulig" å få vasket det av.
Er også veldig fin å bruke på anleggs flaten til felgen slik at hjuliskifte går lettere neste gang, bare ikke bruk det på aluminums felger, det vil bare gjøre det vondt verre siden det vil reageare kjemisk mot hverandre. Bruk heller da aluminums pasta, nesten det samme

900 SE 2.0T RIP