Bytte bremseklosser foran 9-3 se 2002

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Bytte bremseklosser foran 9-3 se 2002

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 12 mai 2007, 16:30

:) Har tenkt å bytte bremseklosser foran på 9-3 men ser at det er ca 8 mm før indikator går inn på skiva,men klossen innerst ser utslitt ut.
Hva gjør jeg? :roll:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 12 mai 2007, 16:57

Skift begge på begge sider.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 12 mai 2007, 18:38

:D :D :D :D 8) Nå er d gjort, på begge sider.De var utslitt spes.de indre.Måtte prøve en tur og jammen stoppet d. :wink:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 13 mai 2007, 02:35

Om det slites skjevt bør du smørre opp glidepinnene som binder sammen de to delene av kalipperen. Skjev slitasje tyder på at disse ikke glir som de skal, så når du bremser er det den innerste klossen (som står i stempelet) som presser hardest mot skiven. Ikke bare sliter det mer klosser, men det er ikke bra for skiven heller.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 13 mai 2007, 21:18

:D Takker for tipset Ed Hunter ! Da kan jeg kansje bruke kobber pasta,eller anbefaler du noe annet smøremidel crc? :roll:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 13 mai 2007, 21:29

Kan vel sikkert bruke det. Ikke CRC ihvertfall.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 mai 2007, 03:47

Ove Kynell N703 skrev::D Takker for tipset Ed Hunter ! Da kan jeg kansje bruke kobber pasta,eller anbefaler du noe annet smøremidel crc? :roll:
Kobberpasta burde fungere bra. Ellers er det sikkert mye som er egnet, bare pass på at det ikke er så flytende at det renner, for da får du smurt bremseskivene. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 14 mai 2007, 07:22

Kopper pasta er også vannfast. Det er også grunnen til at den er ypperlig å bruke.
Får man det på hendene er det nesten "umulig" å få vasket det av.

Er også veldig fin å bruke på anleggs flaten til felgen slik at hjuliskifte går lettere neste gang, bare ikke bruk det på aluminums felger, det vil bare gjøre det vondt verre siden det vil reageare kjemisk mot hverandre. Bruk heller da aluminums pasta, nesten det samme :wink:
900 SE 2.0T RIP

Svar