Klunkelyder i og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Klunkelyder i og900

Legg inn av Gisle N163 » 13 mai 2007, 15:07

Jeg er ikke noen Reodor Felgen, men har i det siste hørt noen klunkelyder fra bakhjulene når jeg kjører over fartshumper og lignende.
Trodde først det var potta som holdt på å løsne... (og det viste seg å stemme), men da jeg hadde bytta potte var lydene der fremdeles.
Har lest en skummel historie om noen klunkelyder i forumet her før, og tenkte jeg kunne være føre var.

Kan det være noen opphengskuler kanskje?

Er det vanskelig å bytte, fikse, dyrt??

Står kanskje noen i "Gjör det själv" boken jeg har kjøpt.


-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 13 mai 2007, 15:13

Lydene kommer bakfra?
Der er det ingen opphengskuler..
Men kan godt være en støtdemper eller ei foring..
Du må nesten jekke opp bilen å kjenne etter..

Tipper det er jobb du klarer selv=)
Foringer osv er ikke så dyrt..
Om jeg ikke tar helt feil, så står dette i "gjørdetselvboka"..
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 13 mai 2007, 15:17

Jeg TROR lydene kommer bakfra. I såfall.. hva skal jeg se etter...
(stiller sikkert tåpelige spørsmål her, men jeg lærer jo litt etter litt).

Bør jeg skifte dempere og slikt også når jeg først er nedi der?

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 13 mai 2007, 15:23

Ta f.eks ett brekkjern å bryt på brua og andre stag.
Om foringene glipper, så er den utslitt.
Om ikke demperene er slitt, så hadde jeg ikke byttet dem :wink:
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 mai 2007, 15:29

Gisle N163 skrev: Bør jeg skifte dempere og slikt også når jeg først er nedi der?

-Gisle
Det er veldig enkelt å skifte dempere, spesielt bak. Det er derfor ingen grunn til å styre med det bare for å ha det gjort. Men dersom de uansett er slitte, kan du jo bytte dem samtidig. Det går raskt å bytte både dempere og fjærer bak, så det er slik jeg ser det ikke nødvendig å ta det "når du først er der".

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 mai 2007, 21:34

En tier på at det er fremre foring på det lille staget som går bakover. Veldig vanlig at de går. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 14 mai 2007, 00:10

Staget kalles momentstag :wink:
Jeg byttet alle foringene på staga her om dagen.
De framme sitter som f! måtte bruke presse 8)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 14 mai 2007, 16:01

OK... i dag virket det som lyden kom fra venstre framhjul. Faren til naoen har kjøpt løftebukk nå.. (han kjører rally) og har et eget verksted rett borti veien her.. så der er det nok det meste av utstyr og bruke.

Håper jeg får gjort det før Saab-festivalen. Litt langt å kjøre med slitte foringer, gitt :-)

Tror jeg trenger nye fjærer bak. Tok hintet da en kollega av meg spurte om jeg hadde senket bilen. hehe.

"han æ'kke senka han er bare segen" blei kommentaren fra meg :lol:
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 15 mai 2007, 00:06

Du har ei gåen bærekule;)
Lett å bytte..
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 15 mai 2007, 15:25

:roll: Skulle likt å visst hvordan du kom frem til det :wink: Har alltid lurt på hvilken lyd eller hva som er symptomene på røken bærekule :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 15 mai 2007, 18:43

Berekulene er vel fixa på noen min. Hvis man har gjort det før?
Har erfaring med at ting fort blir vanskelig :P

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 15 mai 2007, 21:44

"Is there a "doc" in here?"

Tydeligvis :D

Mange gode svar ja. Tror jeg får ta en tur på mekonomen og handle litt ja.
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 15 mai 2007, 22:46

Eliah skrev::roll: Skulle likt å visst hvordan du kom frem til det :wink: Har alltid lurt på hvilken lyd eller hva som er symptomene på røken bærekule :wink:
har hatt ett par gående kuler før for å si det slik;)
om det er klunk klunk lyd da man kjører over dumper osv, da er det som regel kula..
lite sannsynelig at ei foring lager sånn lyd.
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mai 2007, 08:13

magnus skrev: om det er klunk klunk lyd da man kjører over dumper osv, da er det som regel kula..
lite sannsynelig at ei foring lager sånn lyd.
Kan diskuteres... Metall mot metall låter klunk klunk uansett hvor det er. Heis opp bilen og bend på de forskjellige delene i hjulopphenget, så finner du ut hva det er. Om gummien i ei foring er oppspist, så vil det også lage en sånn lyd, da det vil slå metall mot metall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar