HASTER. bilen starter ikke.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

HASTER. bilen starter ikke.

Legg inn av be_foto N710 » 27 aug 2007, 18:52

"edit"
Nå har jeg bytta røra som var ødelagt. Alt av dasbord og det rundt er kobbla ut, og nå har jeg satt det sammen igjen men bilen starter ikke. Det er en kabel som jeg jeg og kongerud ikke fant plass til, den sitter sammen den kabel bunten som går til teninga.

Bilde
Bilde
Vi prøvde å spore hvor ledningene gikk hen, og fant da et sted sikringsboksen som passa med noen kabler fra koblinga. Sikringa er nr 23. På beskrivelsen for denne posisjonen står det at det er noe alarm. Så mistenker att det kan ha noe med det å gjøre.

Bensinpompa starter ikke å gå, men når jeg tvangskjørte pompa gikk den. det virker som att det er alarmen som ikke vil koble ut.

hei, varmeaperat registeret på bilen min har begynt å lekke.

Jeg lurer på hvordan dere som har hatt samme problem tidligere har byttet det, jeg har begynt å skru ut litt.

jeg har tatt vek hanskerom å alt av deksler så jeg ser "radiatoren" det er vel den som egentlig er registeret? som da også er lekk, Men hvordan får jeg ut den fra der den sitter. Er rørene som går inn til motor rommet skrud fast på noen måte? eller skal det gå ann å dra de inn i bilen med makt?
Det er disse rørene jeg tenker på
Bilde

Bilde


Vil helst ikke ødlegge no så da er det greit å spørre :)
Det pleier nesten altid å vere noen som har noen gode råd, så jeg takker på forhond :)
Sist redigert av be_foto N710 den 05 sep 2007, 00:38, redigert 1 gang totalt.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 28 aug 2007, 08:46

Var en kamerat av meg som måtte skifte det samme, og der måtte hele dashen plukkes ned. Lykke til med drittjobben :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 28 aug 2007, 11:35

Det er det jeg har fryktet, og har begynt på.

Jeg og kongerud skrudde en del i går, men har ikke fått ut varmeaperat registeret enda så har mye jobb foran oss frykter jeg.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 28 aug 2007, 18:35

Vel, det du har tatt bildet av, er registeret til AC anlegget. IKKE varmeregisteret. Dette sitte inne i den sorte boksen til venstre på bilde nr 2. Dvs rett bak midtkonsollen, helt nederst.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 aug 2007, 22:08

Noen som har noen ide om hva som kan være feilen inni der da? Det fosser ut fra venstresiden på registret til AC med kjølevann.

Forbanna møkkajobb detta her altså :twisted: Går fort til landsstevne nå :?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 345
Registrert: 20 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av button » 28 aug 2007, 22:37

KongerudN344 skrev:Noen som har noen ide om hva som kan være feilen inni der da? Det fosser ut fra venstresiden på registret til AC med kjølevann.

Forbanna møkkajobb detta her altså :twisted: Går fort til landsstevne nå :?
helt sikker på at det er kjølevann altså? og ikke bare vann (kondensvann)?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 aug 2007, 23:05

100 % sikker på at det er kjølevann... Vannet renner rett i fra ekspansjonstanken, gjennom varmeapparatet og ut :?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 aug 2007, 00:00

Er då berre å smake på vatnet det, so finn en fort ut om det er kondensvatn eller kjølevatn...

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 29 aug 2007, 09:45

kjølevæska har ein søtlig smak....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 345
Registrert: 20 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av button » 29 aug 2007, 17:06

jeg tenkte bare om det er samme problem som jeg hadde i fjor høst..
..at dreneringa for kondensvannet fra AC'n er tett slik at det da renner inn i cupéen i stedet..
viewtopic.php?t=10918

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 29 aug 2007, 21:15

Ok, da er alt ute. Og feilen var, hull i rørene mellom varmeaperat registeret og motorrommet.

Så nå er det bare å få tak i de riktige rørene og begyne å prøve å bygge oppigjen bilen. Den er Veldig ribba nå.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 29 aug 2007, 22:32

Liten tue kan velte stort lass :(

Tror dette er noe av det verste jeg noen gang har gjort på en SAAB! Girkassebytte blir jo reine servicen i forhold :roll:

Skjønner ikke åssen vi skal få det sammen igjen, men det blir vel en løsning. Får bare håpe det er mulig å få tak i de røra relativt kjapt.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 29 aug 2007, 22:59

8) Det blir bra, og dere er flinke.En må prøve å se positivt ,når man skrur bil det være seg SAAB eller andre ting man kan løse selv.Et spørsmål: Hva kan ha forårsaket skaden på rørene? Tretthetsbrudd eller dårlig montering orginalt fra fabrikk,har bilen vært kolisjonsskadet? :roll:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 30 aug 2007, 09:03

Min teori er at det er slitasje... En en bøy på røret akkurat der vannet sprutet ut. Så vil tro at vannet gradvis har slitt ut røret i bøyen der.

Men rørene så ikke bra ut ellers heller så var nok på tide å få bytta de ja..
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 30 aug 2007, 11:40

grunnen er vel ikke sikker men trur det er kjølevanet som har sliti det ut, så ut til å vere stort nokk melomrom mellom rørene så de ikke skulle ligge å gnisse.

Men nå er i allefal delene bestilt. Men det var noe Saab-Huset aldri hadde solgt før. kjekt att kogerud fant riktig dele nr.

Hvist noen andre skal komme borti samme feil noen gang så er delenr.

Venstre rør 74 95 60 9
høyre rør 74 95 61 7

Jeg bytter begge med en gang når jeg er i gang. Alt for mye arbeid å skru ut alt igjen hvis det går hull igjen.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Svar