Kjip teknisk kontroll!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av na_X » 02 des 2008, 23:38

Er vel bare å få ting inn i vognkortet for kjell sin del (effekt og understell), så slipper han nok å tenke så mye på å bli stoppa igjen og må vise bilen på nytt. :reading:
Må vel vise bilen med kat. også da (da denne er lovpålagt og sånn). Smell på den katten som var med org. Regner egentlig med at bilen kommer igjennom avgasser uten kat også egentlig, da saab ikke bruker all verden med CO. Til og med min 87-mod T8 (som ikke er pålagt kat, derfor har jeg heller ikke kat på den :mrgreen: ) har bare 0.4 i CO..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Legg inn av Gandulf N1535 » 02 des 2008, 23:44

na_X skrev:Er vel bare å få ting inn i vognkortet for kjell sin del (effekt og understell), så slipper han nok å tenke så mye på å bli stoppa igjen og må vise bilen på nytt. :reading:
Ja, eller bremse effekten til det den skal være ved bruk av diverse tvilsomme triks.. :twisted:

Økt effekt betyr dyrere forsikring osv.?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 02 des 2008, 23:49

Daniel N683 skrev:Uansett hvordan du snur å vender på det så forurenser din 86-modell mye mer enn en trionic5 bil gjør - selv om den har åpen dump, ikke har katalysator osv.. (missforstå meg rett - jeg hadde valgt en OG 900 Aero foran en NG 900 any time :mrgreen: )
Ser poenget ditt Daniel. Men det eg vil fram til er at bilane blir utstyrt med stadig meir saker og ting for å forurense mindre, og det hjelper lite viss folk plukker det av. Selvfølgelig syns eg det hadde vore kjipt viss eg var i samme situasjon som kjell. Men som sagt, bilen er utstyrt med diverse saker og ting for å minimere forurensinga, og det er ulovlig å fjerne. So enkelt e da. Men det fins jo sport og race kat til rimelige priser rundt om, så problemet er ikkje så stort.

(men fins 86-modellar med trionic 5 og vettu 8) )
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5

- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 02 des 2008, 23:49

E85!

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Legg inn av rolfi » 03 des 2008, 00:22

Morten E.T. skrev:
jeg kan se på min motor og si ahhh her er det 260hk
håper ikke dem tar turen hit. uansett så går bilen min på orginalprogrammet atm.. noe en 9-3sc viste og utnytte når jeg skulle på fest og dama kjørte neste gang er det kansje meg på sommerdekk og den skikkelige programvaren
Var ikke tilfeldigsvis i helgen på motorveien fra Sandnes mot ålgård? :roll:

hehe jo, ein blå sc ;) satt å bande litt for meg sjøl, så tog eg meg ein goe støyd øl, å tenkte, neste gang, så e d sikkert meg så kjøre... å på sommardekk ;)
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Morten E.T.
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Sola

Legg inn av Morten E.T. » 03 des 2008, 08:27

:lol: kjenne den følelsen...Neste gong så har nok ikkje eg 4 voksne og 1 barn i bilen å full opppakning...Å forhåpentligvis ikkje vinterdekk... :P
Men eg kjørte jo ikkje fort!! Hadde jo kidden i bilen... :wink:
08 Saab 9-3 SC Vector 1.9 TID med Hirsch under panseret :-)konebil
00 Saab 9-5 Aero Estate *Solgt*
93 Golf Mk1 GTI Cabriolet Karman Sommerbil/Go-bil!!!!!
07 VW Caddy Ecofuel Fram å tebage te jobb bil

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 03 des 2008, 13:09

siden denne tråden nå sklir mere og mere ut så klarer jeg ikke å la være å komentere.
Virker som at vi har fått en stor miljøbevegelse her på forumet og må si jeg kan ikke annet enn å le av dere. At noen få bilentusiatser som vi er kjører uten kat er ikke det som truer miljøt mest akkurat. Vi er jo veldig få i forhold til sjåfører totalt i norge. Enig at man må tenke miljø, missforstå meg rett. og ja det ville vært et problem hvis alle bileiere i norge dro frem vinkelsliper og fjernet katten sin. Men siden dem som gjør det er så utrolig få i forhold til mengden biler i norge så blir dette å skyte spurv med kanon. sparer miljøet mye mere hvis alle i "miljøbevegelsen" kutter ut en eller flere flyturer i året.++++ 1000 andre ting som er værre en bil.
begynner å bli litt drit lei at bil er det som får skylda for alt med miljø. og at bileier er den som skal straffes for det med strengere og strengere krav og høyere avgifter...

skjønner deg godt at det er kjipt å få visning på bilen. BT er noe man vil ha minst mulig kontakt med utover det nødvendige. gjør den mest mulig orginal du og gjør heller om igjen seinere. lykke til!
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 03 des 2008, 16:29

Ja, jeg ler litt for meg selv jeg og. :lol: Ikke helt denne vegen jeg trodde denne tråden ville ta! :shock: Men men...

Uansett så tror jeg tar meg tid til å bytte program, så slipper jeg noen dumme spørsmål om jeg treffer på en luring. :wink:

Jeg vet ikke helt om jeg vil si at jeg har driti meg ut i denne situvasjonen, mer uheldig vil jeg si selv. Jeg vet og at jeg må regne med å komme i denne situvasjonen, når jeg trimmer og koser meg med bilen.
Men uansett takk for medlidenheten gutter :D .

mvh
Kjell
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 03 des 2008, 21:12

Gandulf N1535 skrev:Økt effekt betyr dyrere forsikring osv.?
Med mindre du har godkjenning betyr økt effekt kjøreforbud inntil dette er utbedret, det vil si orginal effekt på plass igjen. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Legg inn av Gandulf N1535 » 03 des 2008, 22:17

EdHunter N815 skrev:
Gandulf N1535 skrev:Økt effekt betyr dyrere forsikring osv.?
Med mindre du har godkjenning betyr økt effekt kjøreforbud inntil dette er utbedret, det vil si orginal effekt på plass igjen. ;)
Var ikke det jeg spurte om :D blir det dyrere forsikring av økt effekt? Dette er jo særdeles interessant for en 20-åring.. er jo vanligvis ikke billig med mye effekt når en er såpass ung :roll:

Og angående sidespranget denne tråden har tatt;

Personlig synes jeg det er for mye å hisse seg opp over at enkelte velger å kjøre uten kat. Dette utgjør sannsynligvis promille av promille av verdens forurensning, og å begynne å messe for å få folk til å montere katalysator er å begynne i helt feil ende. Er jo klart at folk burde ta ansvar og spørre seg selv om det er etisk riktig å velge å kjøre uten kat. når det er påbudt, og fordi det sparer miljøet for en god del utslipp.

Men å lire av seg slike usaklige og agressive svar som Haaka gjør her synes jeg overhodet ikke passer til situasjonen i denne tråden. Her diskuterer vi forholdsvis rolig og fredelig, selv om det tidvis ytres frustrasjon over regelverket og andres miljø"propaganda", og så kommer han plutselig med en slik utblåsning! Virker jo som dette er et område han har sterke meninger om, men er jo lov å begrense seg littegrann, i alle fall når debatten er på et såpass lavt stadie :wink:

Og en annen ting:
Haaka skrev:
Henrik N449 skrev:Hmm, får nesten inntrykk av at samtlige her ville satt på katalysator på en bil hvor det ikke var påkrevd en gang.
Leser jeg riktig? Står det virkelig at det ikke er påkrevd for samtlige biler typegodkjent i Norge etter 01.01.1989 med katalysator her!!?? Jo det er jo det du sier!? Hva i alle dager mener du med 'Ikke påkrevd'? Må hele kjøretøyforskriften fra tildlig 80-tall revideres?? Klart det er påkrevd!!
Hva han mener er vel at det virker som at folk ville satt kat. på biler produsert før 1988 bare for miljøets skyld, selv om det ikke er et krav, og en dermed kan kjøre lovlig uten. Eller tar jeg feil?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 03 des 2008, 22:44

Forsåvidt enig rundt hele "å skyte spurv med kanon"-saken.
Ja jeg mener også at man (litt for)fort skylder på bilister, når klimadebattene taes. Men betyr ikke at man skal legge seg på "så lenge det bare er et par-/det er jo bare meg"-linja. Hvis èn tenker at det ikke gjør noe, så tenker sikkert flere dette, og da utgjør det faktisk en forskjell.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine

Legg inn av Kristine » 03 des 2008, 22:58

Eirik skrev:Hva mener du forresten er ingenting?
Med "ingenting" mener jeg faktisk ingenting. Jeg ser ikke noen grunn til å bli så sinna.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 03 des 2008, 23:03

Gandulf N1535 skrev: Men å lire av seg slike usaklige og agressive svar som Haaka gjør her synes jeg overhodet ikke passer til situasjonen i denne tråden. Her diskuterer vi forholdsvis rolig og fredelig, selv om det tidvis ytres frustrasjon over regelverket og andres miljø"propaganda", og så kommer han plutselig med en slik utblåsning! Virker jo som dette er et område han har sterke meninger om, men er jo lov å begrense seg littegrann, i alle fall når debatten er på et såpass lavt stadie :wink:
Når handler vel saken blandt annet om å ikke ha den påbudte katalysatoren montert.
Når vi har den miljøpolitikken vi har i dette landet, for ikke å snakke om holdningene til bil/mc/motor i regjeringen, synes jeg mildt sagt at det er hull i hodet å velge å trosse lovverket. Hvem er det som kommer til å tape på det i lengden? Jeg gir det ett forsøk på å gjette.
Kristine skrev:
Eirik skrev:Hva mener du forresten er ingenting?
Med "ingenting" mener jeg faktisk ingenting. Jeg ser ikke noen grunn til å bli så sinna.
Så da er det liksom ingenting at folk velger å droppe påbudt utstyr på bilen? Jeg er ikke sinna, jeg bare spør.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine

Legg inn av Kristine » 03 des 2008, 23:09

Eirik skrev:Så da er det liksom ingenting at folk velger å droppe påbudt utstyr på bilen? Jeg er ikke sinna, jeg bare spør.
Neida, jeg skjønner hva du/dere mener, men det er ingen grunn til å ta en sånn tone. Hadde innlegget vært skrevet noe mer seriøst, kunne jeg kanskje også klart å ta det seriøst. Jeg synes det ble mest kjefting og lite poeng. Men det er kanskje bare jeg som er litt fin på det ;)

Lite smilefjes fra meg også :)
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 04 des 2008, 09:17

Gandulf N1535 skrev: Var ikke det jeg spurte om :D blir det dyrere forsikring av økt effekt? Dette er jo særdeles interessant for en 20-åring.. er jo vanligvis ikke billig med mye effekt når en er såpass ung :roll:

Og angående sidespranget denne tråden har tatt;

Personlig synes jeg det er for mye å hisse seg opp over at enkelte velger å kjøre uten kat. Dette utgjør sannsynligvis promille av promille av verdens forurensning, og å begynne å messe for å få folk til å montere katalysator er å begynne i helt feil ende. Er jo klart at folk burde ta ansvar og spørre seg selv om det er etisk riktig å velge å kjøre uten kat. når det er påbudt, og fordi det sparer miljøet for en god del utslipp.

Men å lire av seg slike usaklige og agressive svar som Haaka gjør her synes jeg overhodet ikke passer til situasjonen i denne tråden. Her diskuterer vi forholdsvis rolig og fredelig, selv om det tidvis ytres frustrasjon over regelverket og andres miljø"propaganda", og så kommer han plutselig med en slik utblåsning! Virker jo som dette er et område han har sterke meninger om, men er jo lov å begrense seg littegrann, i alle fall når debatten er på et såpass lavt stadie :wink:

Hva han mener er vel at det virker som at folk ville satt kat. på biler produsert før 1988 bare for miljøets skyld, selv om det ikke er et krav, og en dermed kan kjøre lovlig uten. Eller tar jeg feil?
Jeg er ganske sikker på at jeg vet hva Haaka siktet til, og må si meg veldig enig: Det å ta av katalysatoren på en bil som originalt kom med denne, bare for å få 1/2 HK mer (og bittelitt lyd) er i mine øyne helt "høkkert" som de sier på Hedemarken, dvs totalt idioti! Og når man da får to rappe smekk over pungen fra Onkel Politi for dette, så må man bare bøye seg fremover og ta imot ;)

Ellers betyr nok økt effekt en frisk "bonus" mhp forsikringa ja, effekt og ung alder = høyere premie :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar