EdHunter N815 skrev:Gandulf N1535 skrev:Økt effekt betyr dyrere forsikring osv.?
Med mindre du har godkjenning betyr økt effekt kjøreforbud inntil dette er utbedret, det vil si orginal effekt på plass igjen.

Var ikke det jeg spurte om

blir det dyrere forsikring av økt effekt? Dette er jo særdeles interessant for en 20-åring.. er jo vanligvis ikke billig med mye effekt når en er såpass ung
Og angående sidespranget denne tråden har tatt;
Personlig synes jeg det er for mye å hisse seg opp over at enkelte velger å kjøre uten kat. Dette utgjør sannsynligvis promille av promille av verdens forurensning, og å begynne å messe for å få folk til å montere katalysator er å begynne i helt feil ende. Er jo klart at folk burde ta ansvar og spørre seg selv om det er etisk riktig å velge å kjøre uten kat. når det er påbudt, og fordi det sparer miljøet for en god del utslipp.
Men å lire av seg slike usaklige og agressive svar som Haaka gjør her synes jeg overhodet ikke passer til situasjonen i denne tråden. Her diskuterer vi forholdsvis rolig og fredelig, selv om det tidvis ytres frustrasjon over regelverket og andres miljø"propaganda", og så kommer han plutselig med en slik utblåsning! Virker jo som dette er et område han har sterke meninger om, men er jo lov å begrense seg littegrann, i alle fall når debatten er på et såpass lavt stadie
Og en annen ting:
Haaka skrev:
Henrik N449 skrev:Hmm, får nesten inntrykk av at samtlige her ville satt på katalysator på en bil hvor det ikke var påkrevd en gang.
Leser jeg riktig? Står det virkelig at det ikke er påkrevd for samtlige biler typegodkjent i Norge etter 01.01.1989 med katalysator her!!?? Jo det er jo det du sier!? Hva i alle dager mener du med 'Ikke påkrevd'? Må hele kjøretøyforskriften fra tildlig 80-tall revideres?? Klart det er påkrevd!!
Hva han mener er vel at det virker som at folk ville satt kat. på biler produsert før 1988 bare for miljøets skyld, selv om det ikke er et krav, og en dermed kan kjøre lovlig uten. Eller tar jeg feil?